rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Gyilkos tudat

Lichter Péter


Possesor – brit-kanadai, 2020. Rendezte és írta: Brandon Cronenberg. Kép: Karim Hussain. Zene: Jim Williams. Szereplők: Andrea Riseborough (Tasya), Christopher Abbott (Tate), Jennifer Jason Leigh (Girder), Rossif Sutherland (Michael), Sean Bean (Parse), Tuppence Middleton (Ava). Gyártó: Rhombus Media / Rook Film / Ingenious Media. Forgalmazó: Telekom TVGO. Feliratos. 103 perc.

Akármennyire is a kritikaíró lustaságának tűnik, de Brandon Cronenberg filmje kapcsán szinte lehetetlen elsiklani apja, David Cronenberg markánsan kitapintható hatása felett. Ez az állítás már a rendező első filmjére, az Antiviralra is sokszorosan igaz volt, de a Possessor mintha egyfajta esszenciális Cronenberg-párlatként ragyogna előttünk az olyan motívumok felvillantásával, mint az identitás bizonytalansága és kifordulása (Pók, Karambol), a fenyegető virtualitás (eXistenZ, Videodrome) vagy a test különlegesen válogatott deformációiból táplálkozó borzalom. Az inkább a stílusos atmoszférára, mint a klasszikus cselekményességre épülő film középpontjában Tasya Vos áll, aki egy titokzatos ügynökség szolgálatában állva, sajátságos módszerrel gyilkolja meg áldozatait: egy implantátum segítségével Vos képes megszállni bizonyos célszemélyeket, akiknek a testét „használva” hajtja végre a merényleteket. A történet egyetlen igazán meghatározó fordulatában azonban a nő képtelen a „gazdatestet” irányítani, a megszállt férfi tudatának foglyává válik.

Cronenberg rendezése – apja életművének legjobb darabjaihoz hasonlóan – nem a fordulatosságra, sokkal inkább a Vos munkájában rejlő félelmetes elidegenedettség és kísérteties magány ábrázolására fókuszál, mindezt pedig egy hideg, szinte kubrickosan stilizált formában teszi. A brutálisan grafikus erőszakszekvenciák miatt a kémfilmes fűszerezésű tudományos-fantasztikus alapkoncepció hamar átlép a (test)horror területére , emiatt a film időnként fáradtan artisztikusnak és öncélúan hatásvadásznak hat, de összességében a két főszereplő ihletett játéka, a szinte lírai látványvilág és az eredeti alapötlet megmenti az összképet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14920

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -