Pauló-Varga Ákos
A Friss Hús nemzetközi rövidfilmfesztivált szervezői mozis környezetben szeretnék megrendezni május 27. és június 2. között.
A szervezők idén is arra kényszerülnek, hogy a megszokottnál
később rendezzék meg az egyik legfontosabb hazai rövidfilmfesztivált, de a
Friss Hús csapata új ötletekkel készül és megpróbálják kiaknázni a halasztásban
rejlő előnyöket.
*
2020-ban rutint szereztetek abban, hogyan kell
elhalasztani a Friss Húst. Mik a tapasztalataid a tavaly szeptemberben megtartott fesztivállal kapcsolatban?
2020 márciusában nagy szerencsétlenségként éltük meg, hogy
kevéssel a fesztivál tervezett időpontja előtt kezdődtek el a lezárások, de
végül sokat számított az a két hét, ami a rendelkezésünkre állt. Így az utolsó
pillanatban át tudtunk ütemezni egyes programokat és valamennyire
felkészülhettünk arra, hogy el kell halasztanunk a rendezvényt. Fontos
tanulság, hogy mostantól mindig több forgatókönyvvel kell készülnünk a
szervezést illetően.
Egyes fesztiválok, mint a BIDF vagy a Verzió
megtalálták helyüket az online térben a pandémia alatt. Gondolkodtatok
kizárólag az interneten tartott Friss Húsban?
Mi nem elégszünk meg azzal, hogy pusztán online rendezzük meg a
fesztivált, ezt a tavalyi esemény fényében is jó döntésnek tartom. A mozis
kollégáknak hála, be tudtuk tartani a biztonsági előírásokat és tudomásunk szerint
mindenki egészségesen távozott a 2020-as fesztiválról. Ameddig csak lehet,
ragaszkodunk ahhoz, hogy valamiképpen megtartsuk a hagyományos mozis részét a
rendezvénynek.
Miért élvez prioritást a klasszikus forma az
online rendezéssel szemben?
A digitális forma sokszor lehet jó döntés is, de számunkra fontos,
hogy a Friss Hús filmjei és filmesei nagyvásznon mutatkozhassanak be. A mozis
környezet nélkül ezek a filmek nagyobb eséllyel vesznének el abban az óriási
online tartalomerdőben, amiben most mindannyian bolyongunk. Jelenleg több
forgatókönyvünk van a fiókban, ezek között ott van a teljesen online
megrendezett esemény lehetősége is, de ez csak a negyedik-ötödik opció.
Egyébként nagy barátai vagyunk az internetes filmnézésnek, hiszen a Friss Hús
is egy ilyen platformból nőtte ki magát, szóval tudunk és akarunk is ezekben a
felületekben gondolkodni. Ám közben fontos, hogy az alkotók hagyományos keretek
között is megmutathassák a filmjeiket, és személyesen tudjanak beszélgetni a
közönséggel, egymással.
Van a forgatókönyveitek között hibrid megoldás,
hogy a fesztivál „hagyományos” részét szorosan kövesse egy digitális etap?
Ilyen már tavaly is volt, a Friss Hús után a Cinego felületén
jelent meg egy válogatás a programból, ami nagyon jól sikerült. Én rettentő
szkeptikus voltam, de a számok az ellenkezőjét bizonyították, sokan voltak
hajlandók fizetni, hogy online láthassák a filmeket. Elsőbbséget adunk a
mozinak, de ismét sok film lesz majd elérhető a neten: a Cinego mellett a
Budapest Film Távmoziban is követhető lesz a fesztivál jelentős része.
Jelenleg május 27. és június 2. közötti
időponttal számoltok. Mennyiben alakítja át a szervezési folyamatot a dátum
körüli bizonytalanság?
Leegyszerűsítve: úgy teszünk a szervezés során, mintha minden
rendben lenne. Nem nagyon tudunk másból kiindulni, egészen addig haladunk az
adott forgatókönyv szerint, amíg az nem válik teljesen irreálissá. Január végén
már tudtuk, hogy a márciusi időpont nem tartható, így életbe lépett a következő
terv. Ha esetleg kiderül, hogy a május vége sem tartható, akkor mindazt, amit
megcsináltunk, betesszük a fagyasztóba és a megfelelő alkalommal elővesszük. Új
filmeket ilyenkor már nem igazán válogatunk, véget nem érő kavarodást
eredményezne, ha minden egyes halasztással újra megnyitnánk a nevezést.
Milyen előnyök származhatnak az idei későbbi
időpontból?
A szabadtéri vetítés mindenképp az egyik nagy lehetőség, amiből
sokat kihozhatunk ebben a nehéz helyzetben. Régóta
szeretnénk kivinni a Friss Húst a moziból és izgalmas új helyszíneken bemutatni
a filmeket, ezek mellé pedig egy sor további kísérőeseményt lehet szervezni. Az
pedig már édes teher lesz, hogy ha ezek idén sikerrel járnak, akkor jövő
márciusban hogyan fogjuk őket beilleszteni a régi menetrend szerinti programba.
Az évek során állandóvá váltak az olyan tematikus
válogatások a Friss Húson, mint a horror- és az LMBTQ-blokk vagy épp legutóbb a
magyar sci-fik. Ezeket folytatjátok idén is?
A Midnight nevű horror-blokk és az LMBTQ-szekció folytatódnak,
fontosnak tartjuk őket filmes ínyencségekként és az utóbbi esetében a
társadalmi felelősségvállalás szempontjából is. A sci-fi egy egyszeri geg volt.
A válogatás során szoktuk észrevenni, milyen műfajok és témák dominálnak a
nevezések között. A sci-fi esetében például nem is feltétlenül a szó klasszikus
értelmében a műfajba tartozó filmeket vetítettünk, de egybecsomagolva, hazai
válogatásként nagyon jól működtek. Ezúttal sok háborús film jött szembe velünk.
Ugyan nincs mindegyiknek helye a versenyprogramban, viszont műfaji próbálkozásokként,
egy blokkba rendezve izgalmasak lehetnek, és maga a tendencia is érdekes. Ezen
túlmenően a női filmekkel szeretnénk valamilyen módon foglalkozni. Ez
túlmutatna azon, hogy összerakunk egy válogatást a női rendezők műveiből,
valamilyen kreatívabb tálaláson gondolkodunk, amely pontosan és izgalmasan
megmutatja a nők szakmai és társadalmi hátterét a filmiparban.
A Friss Húson sok egyetemi vizsgafilm versenyez
minden évben. A tavaly tavaszi lezárás, illetve az SZFE-ügy hatásait mikor
érezheti meg a fesztivál?
A nevezések mennyiségét illetően máris érződik egy kisebb
visszaesés. Ezzel összefügg az is, hogy a kisjátékfilmek és animációs
rövidfilmek első számú finanszírozója, a Média Mecenatúra Program még 2019
elején leállt. A vizsgafilmeknél is késletetett a hatás, mivel sok közülük
hosszú ideig van a vágóasztalon, így ez a hiány főleg jövőre erősödhet majd
fel. Az SZFE-ügy utórezgései egyelőre nem érték el a fesztivált, mivel ott nyár
végén és ősszel durvult el a helyzet, így a mi novemberi nevezési határidőnkre
még elkészültek a vizsgafilmek. Ez az ügy vélhetően lyukat fog ütni a Friss Hús
programján és az egyébként jó állapotban lévő hazai filmgyártáson is. Nemcsak fesztiválszervezőként,
de a magyar kultúra és a magyar film híveként is aggódom emiatt.
Többször nyilatkoztad, hogy a következő lépés a
Friss Hús életében az, hogy a fesztivál nyisson az egész estés filmek felé. A
jövőben várható rövidfilmhiány fényében sürgetőbbé válhat ez a törekvés?
Elég konkrét terveink vannak, amiket persze szintén
megakasztott valamennyire a pandémia. Az egyik megvalósult terv egy elsőfilmes
nemzetközi pitchfórum megszervezése, ahol kifejezetten a Friss Hús korábbi
versenyzőinek segítünk az első egész estés műveik felé történő továbblépésben. Ennek
folytatása lehet egy első- és második nagyjátékfilmeknek szóló regionális
fesztivál létrehozása. Jelenleg nagyon nehéz a finanszírozásról és a programról
is beszélni, de terveink szerint a Friss Hús továbbra is rövidfilmfesztivál
lesz, a nagyjátékfilmeknek külön eseményt képzelünk el. A nevezések esetleges
csökkenése egyébként nem sietteti ezeket a törekvéseket. Nem tartok attól, hogy
annyira kevés film érkezne be, hogy ne tudnánk minőségi programot
összeállítani. A válogatásban résztvevő filmek száma és a szerkesztési elv ugyan
változhat, de nem emiatt szerveznénk másik fesztivált.
A Friss Hús szerves részét képezik az olyan
kísérő események, mint a kerekasztal-beszélgetések és a szakmai workshopok, két
éve például a The Hollywood Reporter kritikusa is tartott kurzust. Mivel
készültök idén?
Szeretnénk a kísérőprogramok keretében is foglalkozni a női
rendezők helyzetével, de a témák között szerepel a streaming térnyerése, a
fesztiválok pandémiás helyzete, a zöld, ökotudatos filmkészítés, valamint a
cseh rövidfilmes kultúrát bemutató rendezvénysorozatunk. Nagyobb fejtörést okoz
a nemzetközi vendégek meghívása. Van egy-két olyan program, amit akkor is
megtartunk, ha csak digitális úton valósíthatjuk meg, de nagyon szeretnénk
személyesen is vendégül látni az előadókat. Ha ez valamiért nem jönne össze,
akkor marad az online kapcsolat, de ebből is megpróbálunk előnyt kovácsolni. Nem
kizárt például, hogy olyan szakmabelieket is meg tudunk nyerni, akiket
költségesen lehetne ideutaztatni, de azt bevállalják, hogy tartsanak egy-egy
előadást Zoomon.
Itthon úttörőként költöztettétek a rövidfilmet
az internetre a Daazo-val, amiből aztán kinőtt a World of Shorts magazin, majd
a Friss Hús is. Mi a helyzet most a Daazo-val?
Bár az oldal továbbra is él és fontos filmek vannak rajta, nem
sikerült egy olyan üzleti modellt találni hozzá, aminek keretében
fenntarthatóvá tudnánk tenni és a kor követelményeinek megfelelően fejleszteni.
Ez sok hasonló platform számára jelentett komoly kihívást, de az összes nagy
szolgáltatás is egyelőre leginkább a befektetők pénzéből, illetve az anyacégek
által beléjük forgatott tőkéből tudja fenntartani magát. Szóval a Daazo-t
egyelőre ápolgatjuk és megtartjuk, de újabb befektetés vagy pályázati támogatás
hiányában fejleszteni nem tudjuk. Ugyanakkor tervezünk egy másik projektet,
melynek a lényege, hogy a filmek fesztiváloztatását segítsük egy okos
algoritmus segítségével. A szolgáltatás keretében össze tudjuk szedni, hogy egy
adott alkotáshoz melyik fesztiválok passzolnak a legjobban. Ez a gerince a projektnek,
de emellett számtalan irányba fejlődhetünk, többek között a streaming felé is. A
fő cél, hogy az alkotók minél gyorsabban, egyszerűbben és olcsóbban léphessenek
a pályára. Ilyen értelemben a vállalás hasonló a Friss Hús alapvetéséhez:
lehetőséget adni a fiatal tehetségeknek. Remélhetőleg egy életképes modellt és
szolgáltatást találtunk ki, melynek keretében sokkal inkább elképzelhető, hogy
a streaming is működhet.
Egyre több rövidfilm kerül fel a nagy streaming
platformokra, többek között olyan korábbi Friss Hús versenyzők is, mint a Last Call vagy az Aki bújt, aki nem.
Nagyon örülök, hogy ezek a filmek ott vannak, ez egy fontos
visszajelzés az alkotóknak. Azonban attól tartok, hogy a nézők nincsenek
megfelelően odavezetve ezekhez a filmekhez. Talán ez nem is a nagy platformok
feladata. Az ő érdekük inkább az, hogy a saját gigaprodukcióikat nézzék az
előfizetőik, ami egy teljesen érthető és logikus működési modell. A rövidfilm
így bizonyos értelemben kakukktojás ezeken a felületeken, nehezen értelmezhető
forma a sorozatok által dominált műsorfolyamban. Egy kisebb, dinamikusabb
szereplő, kreatívabb szerkesztéssel talán nagyobb sikert tudna elérni, mivel a
rövidfilmek vagy általában a független szerzői filmek értékesítéséhez másfajta
gondolkodásra van szükség. Ha hangulatokra szabjuk a kínálatot, vagy csak
kihangsúlyozzuk magának a műfajnak az előnyeit, akkor tud működni. Viszont ez
óriási munka, amit a piac nagy szereplőinek nem éri meg beletenni.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 44-46. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14907 |