Herczeg Zsófia
Voyeurizmus, meztelen nők, gyűjtögető szenvedély, pajzán
nyalintások, zöld növények és apró állatok – Andrasev Nadja védjegyei.
Andrasev
Nadjára 2016-ban figyelt fel a közönség, amikor huncut című MOME
diplomafilmjét, A nyalintás neszét beválogatták a cannes-i
filmfesztivál Cinéfondation programjába, majd megosztott harmadik díjat is
nyert. Azóta elkészítette elsőfilmjét, az intim hangvételű Szimbiózist,
melyben egy megcsalt nő kutat férje szeretői után. A film fesztiválkörútját
eléggé nehezítette a járvány, de még így is számos, köztük Oscar-kvalifikáló
díjjal jutalmazták szerte a világon. Az elmúlt évéről kérdeztük a rendezőt.
Hogyan telt a tavalyi éved?
Március
elején kezdtem dolgozni produkciós koordinátorként a Műanyag égboltban,
nem sokkal utána tört ki a járvány. Ez a belerázódási időszak kicsit feszült
volt amiatt, hogy otthonról dolgoztunk. Úgy éreztem, mintha az asztalnál ülve
forgatnánk egy filmet. Viszont az könnyített a helyzeten, hogy sokfelé kellene
megfelelni, de a járvány miatt egyszerűsödött az élet. Leszűkültek az opciók és
ez a karanténban néha megnyugtató is tud lenni. Ezen kívül 2020-ban a Szimbiózist
fesztiváloztattam volna. Úgy volt, hogy megyek Amerikába, az SXSW és a GLAS
fesztiválra, de lemondták őket. Két filmes eseményen voltam végül a pandémia
alatt: a spanyolországi Animakom-on és a zágrábi Animafest-en, utóbbin Bucsi
Rékával.
A rövidfilmes szcénát hogy érintette a járvány?
A
fesztiválok és a forgalmazók próbálták felvenni a lépést az új helyzettel és
olyan élményhez juttatni a rendezőket, hogy kárpótolják őket. Persze mások
problémáihoz képest ez semmiség, de az kicsit elszomorít, hogy alig nézték
nagyvásznon a Szimbiózist. Teljesen más élmény otthon, vacsora
közben berakni egy filmet, rossz hanggal és minőségben, mint nézőkkel együtt
nagyvásznon látni, és ezt utólag már nem lehet pótolni. A fesztiválok új
filmeket vetítenek, ezért ami korábban már online versenyben szerepelt, az nem
nagyon lesz látható moziban. Egy élő fesztiválon az is szuper dolog, hogy jön
visszajelzés, mert különben olyan, mintha a kútba dobálnád a munkádat és senki
sem reagálna semmit. A Szimbiózist a helyzet miatt végül mi elég
hamar elérhetővé tettük online is.
Hogyan kezd az ember egy ilyen intim, személyes filmhez, amit majd
idegenek is látni fognak?
Ez
egy nehéz feladat. Amikor először eszembe jutott az alapötlet, vicces volt
eljátszani a gondolattal, de úgy éreztem nem érdekelne senkit egy nő párkapcsolati
szenvedése, főleg, ha érezhető, hogy személyes történet. Akkor még sokkal
ironikusabb, sötétebb verzió volt a fejemben. A diplomaévben Bánóczki Tibor
volt a konzulensem, aki egyik alkalommal meghallgatta a különböző
filmterveimet, és azt mondta rá, hogy szerinte izgalmas téma. Ez nagyon nagy
löketet adott később, és megnyugtatott, hogy nem kell tartani attól, ha egy
film vállaltan személyes ihletettségű.
Fontos
volt, hogy bevonjam dramaturgként Domonyi Ritát, aki végül társírói kreditet
kapott. Nagyon sokat segít egy külső szemszög egy olyan történetnél, amit az
ember részben átélt. Így van valaki, aki kívülről is meg tudja mondani, hogy mi
az, amihez azért ragaszkodom, mert megtörtént, és mi az, ami érdekelheti a
közönséget. Czakó Judit vágó is sokat segített ebben.
Idegenektől milyen visszajelzéseket kaptál?
Aki
személyesen keres meg, főleg pozitív visszajelzést ad, ebből pedig nem tudok
sokat leszűrni. Hasonlóan szelektált közönség az, akik fesztiválokon látják.
Tehát a fesztiválsikerek nem mindig tükrözik, hogy általában hogyan reagálnak a
nézők. Vannak, akik utálják a filmet, online is érkeztek gyűlölködő kommentek.
Arra kifejezetten büszke vagyok, ha olyanok akadnak ki rajta, akik
mesekönyveket is betiltatnának. De a filmes közönségtől kapott vélemények
alapján megnyugodtam, hogy nők és férfiak egyaránt át tudják érezni a
történetet. Egyáltalán nem női filmnek szántam, ezért ennek nagyon örülök. Az
is izgalmas, hogy sok fiatalnak tetszik. Angers-ben teltházas vetítés volt több
ezer nézővel, köztük rengeteg gimnazistával. Éreztem, hogy a film közben
elkezdtek feszengeni az emberek, hozzászólni és hangokat kiadni. Először azt
hittem nem tetszik nekik, de a végére ováció tört ki és megnyertük a
közönségdíjat is.
Személyes film, de van benne egy nagyon univerzális jelenség
arról, ahogy a nők egymást sztalkolják.
Abszolút,
és férfiak is sztalkolnak. Azért van univerzális hatása a filmnek, mert majdnem
mindenki találkozott a megcsalással vagy a féltékenységgel valamilyen formában.
Nem annyira elvont, hogy ne lehessen átélni a főszereplő érzéseit, még ha
extrém módon oldja is meg a helyzetét. Nyilván kicsit szimbolikus, ami a
filmben történik.
A film végén megjelenő nők animációs kortársaid. Ez egy tabló, ők
nemcsak női versenytársak, hanem animációs versenytársak, és alkotói szinten is
hatással vannak rád?
Amikor
a karaktereken gondolkodtam, hosszan vívódtam, hogy milyenek legyenek a
mellékszereplők. Volt olyan, akit nagyon szerettem volna megmutatni, mint az
egyik szeretőt, de nem tudtam, mert túlságosan hasonlított a haja a
főszereplőére. Vagy mert mindenki fehér, sötét hajú nő lett volna. A végén
azért is forgattam animációs barátnőkkel, mert inspirálnak, és ha ők lennének a
vetélytársaim, ugyanúgy tudnám őket kívülről csodálni, mint a filmben a nő. De
ez egy kényelmi szempont is volt: nem akartam idegeneket castingolni és így
sokkal többet jelent nekem ez a jelenetsor. Az is fontos volt, hogy legyen
köztük olyan, akit megkérhetek, hogy vetkőzzön le, vagy egy vibrátorral a
kezében tegyen úgy, mintha pornót nézne. Szóval kellett egy nagy adag bizalom
is.
Hogy alakult ki, hogy mi lesz rajzolt vagy fotó?
Ez
úgy alakult, ahogy fejlődött a film. Az elejétől kezdve éreztem, hogy izgalmas
lenne videót és fotót is használni. Kopasz Milánnal sokat dolgoztunk stop
motion filmeken a MOME-n, ezért adta magát, hogy ötvözzem a technikákat. Nem
feltétlenül dramaturgiai pontossággal, hanem ahogy éppen jön, kicsit
kísérletező szinten. Tudtam, hogy Milánt szeretném ezekre felkérni, mert biztos
voltam benne, hogy szuper dolgok születnek majd belőle. Mivel a film egy
kollázsról szól, a vegyes technika jól passzol ahhoz, hogy a nő mindenfélét
gyűjt. A gyűjtésben nem csak tárgyak vannak, hanem érzékszervi dolgok is:
hangok, szagok, tapintható szőr. A hajfotózástól féltem, hogy nem fog jól
kinézni, de végül jól működik a filmben. Van, ami kicsit észrevehetetlen,
például a repkedő rovarok, amiket rovarszakértő segítségével vettünk fel. Vagy
az a jelenet, ahol a főszereplő nő parfümös üvegekből nevetéseket fúj ki. Ez
annyira rövid snitt, hogy talán csak második nézésre esik le a nézőnek, mi az,
amit lát és hall. Megterveztem két parfümös üveget is, felvettünk megcsillanó
üvegfelületeket, és végül Milán rakta össze őket. Izgalmas volt. De nem baj,
hogy ez nem akasztja meg a nézőt, mert szerintem attól jó egy film, ha az
érzések maradnak meg.
Nekem a szusi-punci volt tömény információ.
A
szusis jelenetsor inspirációja, hogy a főszereplő ízeket is gyűjtsön. Kicsit
perverz dolog valakinek a szemetében kutakodni. Eszünkbe jutott egy jelenet,
ahogy a nő megszagol és megnyal egy kikukázott, félig megevett szusit és
elképzeli, hogy szexuális játék résztvevője is lehetett az étel, amit talán a
férfi testéről evett a szeretője. A szusiról már a másik nő puncijára
asszociál, és így hasonlítja össze a sajátjával. Ez a legelső story boardban is
benne volt. Sok részlet úgy maradt, ahogy először kitaláltuk, de volt, amit
utólag variáltunk, hogy jól illeszkedjenek egymáshoz a jelenetek. Lukács Péter
hangdizájnerrel fontosnak tartottuk, hogy a történet mellett legyen egy hangi
dramaturgia is, ami kivált egy fokozódó érzést a nézőben.
Honnan jön a rovar- és növényszereteted?
Gyerekkoromból.
Akkor még állatkerti gondozó szerettem volna lenni, Gerald Durrell könyveket
olvastam, az Amatőr természetbúvár volt a kedvencem. Utána egy
ideig még gondolkoztam az etológia szakon. Végül máshol kötöttem ki, de az
állatok szeretete megmaradt. Amikor valaki filmet készít, az élete is átalakul,
főleg, ha hosszú ideig csinálja. Elkezdtem azokra a témákra figyelni, amik a
filmben is hangsúlyosak és a kettő egymást erősítette. A nyalintás
nesze előtt például nem volt ennyi növényem. Kicsit néha valóra is
válnak ezek a filmek, amíg készülnek. Például az engem kukkoló macska, aki
akkor jött be az életembe, amikor már javában gyártottam a diplomafilmemet.
Vigyáznom kell, hogy milyen témát választok, mert azt érzem, hogy sokszor újra
átélem.
Az
állatokkal úgy vagyok, hogy azok a legemlékezetesebb pillanatok számomra,
amikor egy állattal találkozom. Onnantól, hogy a Szimbiózist
elkezdtem, sok rovar betévedt a lakásba. Egyszer megmentettem egy lepkét a
macskámtól, ráraktam egy növényemre a párkányon, ahol viszont ráugrott egy pók,
így sajnos akaratomon kívül megöltem. Miközben a történetet írom, vagy a filmet
készítem elő, gyűjtök dolgokat. Ebből is adódik, hogy a Szimbiózis miatt
rengeteg rovarvideó készült, nőket fotóztam az utcán (némelyikről sok száz kép
van a telefonomban), van emberi hajam és halott rovarok is a szekrényemben.
Például egy óriási sáska, amit próbáltam életben tartani Franciaországban, de
útközben meghalt, így hazahoztam egy dobozban a repülőn.
Van új filmterved?
Igen,
több is. Amit most a legfontosabbnak érzek, az a Szimbiózishoz
kicsit hasonló, egy negyven körüli nőről és az anyaságról szól. De korábbról is
maradtak tervek, például Bodor Ádámtól találtam novellákat, ami összeáll egy
sorozattá. Illusztrált novelláskötetként vagy képregényként is működne
szerintem.
Ezt szívesen csinálnád?
Szívesen
kísérleteznék azzal, hogy tudnék-e illusztrációkat készíteni hozzá. De van
családtörténeti tervem is Röpülő picsa munkacímmel, illetve
sok korábbi félbemaradt ötlet. Leginkább arra vágyom, hogy szabadon
ötletelhessek egy új filmterven.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 08-10. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14890 |