rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

(Táv) Mozi

Freaky

Fekete Tamás

Freaky – amerikai, 2020. Rendezte: Christopher Landon. Írta: Michael Kennedy és Christopher Landon. Kép: Laurie Ross. Zene: Bear McCreary. Szereplõk: Vince Vaughn (Böllér), Kathryn Newton (Millie), Katie Finneran (Coral), Dana Drori (Charlene), Uriah Shelton (Booker). Gyártó: Blumhouse Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 101 perc.

A horrorfilmes piac mára szinte egyetlen komoly, és kifejezetten a mûfajra specializálódott szereplõjévé vált Blumhouse logója alatt megjelent produkciók igencsak széles spektrumot fognak be: társadalmi áthallásokkal teli mû éppúgy készült itt, mint egyszerû tucat-rémisztgetés, eredeti ötlet keltetõje éppúgy volt a stúdió, mint folytatásé és remake-é, ahogy a hangvétel és a minõség is igen széles skálán mozgott. A Parajelenségek négy folytatásában forgatókönyvíróként közremûködõ, az 5. részt pedig rendezõként is jegyzõ Christopher Landon a stúdió 2017-es, meglepõen sikeres filmjéhez, a Boldog halálnapot!-hoz meglepõ helyrõl, az Idétlen idõkig címû vígjátékból merített ötletet, friss filmje, a Freaky pedig hasonló mûfajt vett alapul: ezúttal a Disney 1976-os darabját, a Nem férek a bõrödbe címû családi szórakozást dolgozta át.

A Freaky-ben a középiskolás, visszahúzódó és a suliban többek kedvelt céltáblájaként szereplõ Millie és az elmegyógyintézetbõl frissen szökött sorozatgyilkos, a Blissfieldi Böllér cserél testet, egy õsi azték tõr szúrása következtében. Millie-nek mindössze egy napja maradt, hogy az átkot visszafordítsa, mielõtt véget ér péntek 13-a. A két, egymással gyökeresen eltérõ mûködésû és hatású zsáner, a horror és a komédia összegyúrása korántsem példa nélküli, ám kevésszer sikerül kettejüket viszonylagos egyensúlyban tartani, a Boldog halálnapot! után viszont Landon ismét ügyesen párosítja õket. Rendezõi Frankensteinként a két eltérõ mûfaji agyat ülteti be két, másként mûködõ és viselkedõ fizikai testbe, és így a lány alakjába költözött sorozatgyilkos hozza el a rémületet, a férfiként ébredõ és csetlõ-botló lány pedig a humor forrása lesz, egymással párhuzamosan, de más-más módon és irányban mozgatva a cselekményt. A férj és apa nélküli, háromfõs csonka család gyõzelme a magányos gyilkos férfi felett pedig újból megerõsíti a Blumhouse horrorjainak feminista megközelítését.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/03 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14855

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -