Fekete Tamás
Freaky – amerikai, 2020. Rendezte: Christopher Landon. Írta: Michael Kennedy és Christopher Landon. Kép: Laurie Ross. Zene: Bear McCreary. Szereplők: Vince Vaughn (Böllér), Kathryn Newton (Millie), Katie Finneran (Coral), Dana Drori (Charlene), Uriah Shelton (Booker). Gyártó: Blumhouse Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 101 perc.
A horrorfilmes piac mára szinte egyetlen komoly, és kifejezetten a műfajra specializálódott szereplőjévé vált Blumhouse logója alatt megjelent produkciók igencsak széles spektrumot fognak be: társadalmi áthallásokkal teli mű éppúgy készült itt, mint egyszerű tucat-rémisztgetés, eredeti ötlet keltetője éppúgy volt a stúdió, mint folytatásé és remake-é, ahogy a hangvétel és a minőség is igen széles skálán mozgott. A Parajelenségek négy folytatásában forgatókönyvíróként közreműködő, az 5. részt pedig rendezőként is jegyző Christopher Landon a stúdió 2017-es, meglepően sikeres filmjéhez, a Boldog halálnapot!-hoz meglepő helyről, az Idétlen időkig című vígjátékból merített ötletet, friss filmje, a Freaky pedig hasonló műfajt vett alapul: ezúttal a Disney 1976-os darabját, a Nem férek a bőrödbe című családi szórakozást dolgozta át.
A Freaky-ben a középiskolás, visszahúzódó és a suliban többek kedvelt céltáblájaként szereplő Millie és az elmegyógyintézetből frissen szökött sorozatgyilkos, a Blissfieldi Böllér cserél testet, egy ősi azték tőr szúrása következtében. Millie-nek mindössze egy napja maradt, hogy az átkot visszafordítsa, mielőtt véget ér péntek 13-a. A két, egymással gyökeresen eltérő működésű és hatású zsáner, a horror és a komédia összegyúrása korántsem példa nélküli, ám kevésszer sikerül kettejüket viszonylagos egyensúlyban tartani, a Boldog halálnapot! után viszont Landon ismét ügyesen párosítja őket. Rendezői Frankensteinként a két eltérő műfaji agyat ülteti be két, másként működő és viselkedő fizikai testbe, és így a lány alakjába költözött sorozatgyilkos hozza el a rémületet, a férfiként ébredő és csetlő-botló lány pedig a humor forrása lesz, egymással párhuzamosan, de más-más módon és irányban mozgatva a cselekményt. A férj és apa nélküli, háromfős csonka család győzelme a magányos gyilkos férfi felett pedig újból megerősíti a Blumhouse horrorjainak feminista megközelítését.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/03 59-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14855 |