rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

(Táv) Mozi

Rosa esküvője

Varró Attila

La boda de Rosa – spanyol, 2020. Rendezte: Icíar Bollaín. Írta: Icíar Bollaín és Alicia Luna. Kép: Sergi Gallardo és Beatríz Sastre. Zene: Vanessa Garde. Szereplők: Candela Pena (Rosa), Paula Usero (Lidia), Sergi López (Armando), Nathalie Poza (Violeta). Gyártó: Crea SGR / Halley Production. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 97 perc.

„Az élet nem ér véget 50 évnél” – olvasható a Rosa esküvője kórházi várótermében a plakátfelirat, mintha csak a film egyik nagy tanulsága mellett egyfajta orvosi tanács lenne a címszereplőnek, aki hirtelen elhatározással úgy dönt, egy kölcsönmacskával leköltözik nagyvárosi otthonából Benicassim szépséges tengerpartjára és halott édesanyja eladásra váró varróműhelyét átvéve újratervezi életútját. Ám Rosa önfeláldozó – és önsorsrontó – segítőkészségét gátlástalanul kihasználó családtagjai ennél is nagyobb meglepetésben részesülnek egy „vasárnap megházasodom” sms-üzenet képében, amely mindnyájuk terveit alaposan felborítja. Elindul a lázas készülődés, és a lappangó családi konfliktusok mellett fény derül a fő gondot jelentő kommunikáció-képtelenségre is, mígnem egy váratlan fordulatot követően sor kerül az esküvői komédiáktól jogosan elvárt ünnepi fináléra, amelynek a tűzvörös menyasszonyi ruha jelenti a legkevésbé rendhagyó elemét.

A madridi Icíar Bollaín rendezőnő tavalyi játékfilmje nem csak örömteli visszatérést jelent az elmúlt évtized súlyos társadalmi problémáit boncolgató, globális drámáktól (legyen szó oktatási helyzetről Nepálban, vízprivatizációról Bolíviában vagy a munkanélküli spanyol bevándorlók helyzetéről Skóciában) a 90-es évek pályakezdetét jelentő családi/párkapcsolati dramedy-khez, de azokon túllendülve az életmű első hamisítatlan vígjátéka. Bár nem nélkülözi a komorabb színezetű jeleneteket, egy vérprofi álomgyári romkom lendületével, precizitásával és hatékonyságával (ám mélyebb emberismerettel) bonyolítja a cselekményt – talán nem véletlen, hogy az anyai örökségében új önmegvalósításra találó Rosa meséjét (ismét) Bollaín jegyzi, megszakítva évtizedes alkotói párkapcsolatát élettársával, a Ken Loach-drámák állandó forgatókönyvírójaként ismert Paul Laverty-vel (Nevem Joe, Felkavar a szél, Én, Daniel Blake). Kétségtelen, hogy a Rosa esküvője nem gyűjthetne annyi Goya-díjat, mint a Többet ne! kőkemény abúzus-drámája, de legalább olyan fontos és széleskörű női problémáról beszél – méghozzá érdemben – a bodros-csipkés esküvői jelmezbe bújtatva.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/03 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14854

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -