rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Lejtmenet

Pazár Sarolta

Downhill – amerikai, 2020. Rendezte: Nat Faxon és Jim Rash. Írta: Jesse Armstrong. Kép: Danny Cohen. Zene: Volker Bertelmann. Szereplők: Julia Louis-Dreyfus (Billie), Will Ferrell (Pete), Zach Woods (Zach), Zoe Chao (Rosie), Miranda Otto (Charlotte). Gyártó: Likely Story / Searchlight Pictures. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 86 perc.

Ruben Östlund Lavinájának amerikai feldolgozása már a forgatókönyv írása közben teljesen felszámolta azt a letisztultságot és az abba aprólékosan beszőtt feszült és szatirikus szituációk hálóját, amitől a svéd rendező filmje igazán felkavaró lett. A családi drámából Nat Faxon és Jim Rash író-rendezőpárosa egy harsány és zajos vígjáték-dráma hibridet próbált faragni. Ugyan a Lavina cselekménye megengedné, hogy az alaphelyzetből egy bátor és éles műfaji váltással a komédia felé vegye az irányt, csakhogy a Lejtmenet poénjai az európai sztereotípiákon élcelődő gegeknél nem jutottak tovább.

Pete és Billie két fiukkal Amerikából Ausztriába érkeznek jól megérdemelt családi síelésükre. Billie nyolc hónappal korábban elvesztett apja sapkájában szeretne végigsiklani a hófehér tájon, míg felesége a békesség-unalom tengelyen próbál lavírozni családjával. Pete gyászából táplálkozó kényszeredett életigenlést erőltet magára és környezetére, amit azonban már a vakáció második napján átélt mesterséges lavina temet maga alá. A síparadicsom teraszán ebédelni készülő család közös kirándulását a hegyoldalról alázúduló hótömeg elől – gyerekeit és feleségét hátrahagyó – elszaladó Pete végérvényesen kizökkenti az idillből. Ferrell és Louis-Dreyfus párosa színészi kvalitásaikhoz mérten minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy életet leheljenek szerepeikbe, de a férfi alakja annyira megrajzolatlan marad, hogy azt is nehéz eltalálni, hogy életközepi válság és tohonyaság kínozza-e vagy szembenézése a családját gyáván magára hagyó önző énjével. A feleség figurája mindössze egy réteget kap: szerfölött kibukik férje viselkedésén. A Lejtmenet még a férj önbizalomhiányát és családjában betöltött szerepének bizonytalanságát sem fejti fel, mint ahogy finom társadalomkritikai élt sem csempész bele, amikor a Lavina középosztály elégedetlenségeit taglaló fanyar pillanataitól megválik. Így viszont nem sok elmesélni való marad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/03 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14848

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -