Vajda Judit
Malcolm & Marie – amerikai, 2021. Rendezte és írta: Sam Levinson. Kép: Rév Marcell. Zene: Labirinth. Szereplõk: Zendaya (Marie Jones), John David Washington (Malcolm Elliott). Gyártó: Little Lamb / Fotokem. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 106 perc.
A Malcolm és Marie párkapcsolati drámáját egy baljós és egy kedvezõ elõjel elõzte meg – és történetesen mindkettõ a készítõk korábbi együttmûködése, az Eufória volt. Mert miközben a sorozat elsõ évada vizuálisan is átütõ erõvel beszélt függõségrõl és identitásról kamasz közegben, addig Sam Levinson író-rendezõ, Rév Marcell operatõr és a fõszereplõ, Zendaya már nem tudott mit kezdeni azzal a helyzettel, amikor az alkotás második évadát megelõlegezendõ, afféle csonka másfeledik évadként karantén körülmények között kellett leforgatni két részt.
Mivel a Malcolm és Marie ugyanolyan kreatív szituációban jött létre, mint az Eufória 1,5 epizódjai, félõ volt, hogy ezúttal is beszélõ fejeket fogunk látni, magvasnak szánt, ám tartalmatlan párbeszédek kíséretében. A négy fal közé zárt két színész premisszája azonban ezúttal nagyon jól mûködik – elsõsorban azért, mert ezúttal van valós konfliktus, és a központi karakterek nem a semmirõl cserélnek eszmét a teljes játékidõn át. Miután a vonzó fiatal pár tagjai hazatérnek egy hipermodern villába, hogy megünnepeljék a filmrendezõ férfi premierjét, csakhamar olyan dologra derül fény, ami nemcsak alapjaiban kérdõjelezi meg az egész kapcsolatukat, de a nézõt is azonnal állásfoglalásra kényszeríti. Ezt követõen pedig azt figyelhetjük, hogyan birkóznak egymással a felek életre-halálra (legalábbis ami a párkapcsolat életét vagy halálát illeti) – amelynek ábrázolása csodálatos mûvészi egységben valósul meg.
Levinson olyan szavakat ad hõsei szájába, amilyeneket mindenki mondott már, aki meg akarta semmisíteni egy vitában a partnerét. Zendaya pedig (és egy-egy villanásával olykor John David Washington is) mindennél beszédesebb arcjátékkal mutatja meg, mégis miért muszáj annak ellenére is ott maradni a másikkal, hogy minden mondatunkkal csak megsebezzük egymást. Rév Marcell kamerája úgy járja be ezt az elvileg egyetlen helyszínt, illetve a fõszereplõk testét és arcát, hogy az gyönyörûen fejezi ki képileg is egy kapcsolat mélységeit és csúcspontjait, miközben azt is felfedi, mi lenne a helyes megoldás.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2021/03 60-60. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14845 |