Vajda Judit
Malcolm & Marie – amerikai, 2021. Rendezte és írta: Sam Levinson. Kép: Rév Marcell. Zene: Labirinth. Szereplők: Zendaya (Marie Jones), John David Washington (Malcolm Elliott). Gyártó: Little Lamb / Fotokem. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 106 perc.
A Malcolm és Marie párkapcsolati drámáját egy baljós és egy kedvező előjel előzte meg – és történetesen mindkettő a készítők korábbi együttműködése, az Eufória volt. Mert miközben a sorozat első évada vizuálisan is átütő erővel beszélt függőségről és identitásról kamasz közegben, addig Sam Levinson író-rendező, Rév Marcell operatőr és a főszereplő, Zendaya már nem tudott mit kezdeni azzal a helyzettel, amikor az alkotás második évadát megelőlegezendő, afféle csonka másfeledik évadként karantén körülmények között kellett leforgatni két részt.
Mivel a Malcolm és Marie ugyanolyan kreatív szituációban jött létre, mint az Eufória 1,5 epizódjai, félő volt, hogy ezúttal is beszélő fejeket fogunk látni, magvasnak szánt, ám tartalmatlan párbeszédek kíséretében. A négy fal közé zárt két színész premisszája azonban ezúttal nagyon jól működik – elsősorban azért, mert ezúttal van valós konfliktus, és a központi karakterek nem a semmiről cserélnek eszmét a teljes játékidőn át. Miután a vonzó fiatal pár tagjai hazatérnek egy hipermodern villába, hogy megünnepeljék a filmrendező férfi premierjét, csakhamar olyan dologra derül fény, ami nemcsak alapjaiban kérdőjelezi meg az egész kapcsolatukat, de a nézőt is azonnal állásfoglalásra kényszeríti. Ezt követően pedig azt figyelhetjük, hogyan birkóznak egymással a felek életre-halálra (legalábbis ami a párkapcsolat életét vagy halálát illeti) – amelynek ábrázolása csodálatos művészi egységben valósul meg.
Levinson olyan szavakat ad hősei szájába, amilyeneket mindenki mondott már, aki meg akarta semmisíteni egy vitában a partnerét. Zendaya pedig (és egy-egy villanásával olykor John David Washington is) mindennél beszédesebb arcjátékkal mutatja meg, mégis miért muszáj annak ellenére is ott maradni a másikkal, hogy minden mondatunkkal csak megsebezzük egymást. Rév Marcell kamerája úgy járja be ezt az elvileg egyetlen helyszínt, illetve a főszereplők testét és arcát, hogy az gyönyörűen fejezi ki képileg is egy kapcsolat mélységeit és csúcspontjait, miközben azt is felfedi, mi lenne a helyes megoldás.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/03 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14845 |