rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Kutyabaj

Varró Attila

Mon chien Stupide – francia, 2019. Rendezte: Yvan Attal. Írta: John Fante művéből Dean Craig. Kép: Rémy Chevrin. Zene: Brad Mehldau. Szereplők: Yvan Attal (Henri), Charlotte Gainsbourgh (Cécile), Ben Attal (Raphael), Pascale Arbillot (Louise), Adèle Wismes (Pauline). Gyártó: Montauk Films / Same Player / Studio Canal. Forgalmazó: Cinetel. Feliratos. 106 perc.

 

A hollywoodi kutyahősök Betyártól Hooch-on át Beethovenig többnyire afféle péniszpótlók férfihőseik számára, akik megmutatják, hogy a farkast ki lehet hozni a vadonból, de a vadont sohasem a farkasból – az viszont ritka, hogy az európai művészfilm is ezt a macsó vérvonalat követi. A francia Kutyabaj esetében ennek oka a véramerikai alapanyagban keresendő: John Fante (Kérdezd az út porát) késői kisregénye, a My Dog Stupid egy kiöregedett, életunt álomgyári író otthonára szabadítja rá nagytermetű és még nagyobb szexuális étvágyú címszereplőjét, akiben a főhős azonnal megtalálja rég elveszett férfiasságát, valamint az eszközt arra, hogy megszabaduljon a családfenntartó terhes szerepétől. Míg azonban Fante a kőkemény és keserű hétköznapok krónikásaként egy kiégett egoista fanyar humorú bukástörténete az elmagányosodásról, amelyben Stupid a hatalomról és szabadságról szóló alfahím-álmok groteszk totemállata, addig az adaptációt készítő Yves Attal – jelképesen maflicsek masztiffra cserélve Fante öntörvényű akitáját – inkább egy újjászületés katalizátorát látja a kutyában.

A Kutyabajok nem egy diszfunkcionális család elkerülhetetlen széthullásáról szól, inkább az elengedésről, amely során a csalódott apa rájön, hogy elsősorban saját kudarca – szülőként és férjként – állt a családi problémák mögött, és mind gyermekei, mind felesége fontos szerepet játszanak életében, csak fel kell hagynia nosztalgikus álmai hasztalan dédelgetésével. Tekintve, hogy a színész-rendező Attal immár húsz éve készíti nejével, Charlotte Gainsbourgh-ral a házasságukat fikciós keretekben fel- és átdolgozó dramedy-ket, nehéz szabadulni a gondolattól, hogy a háromgyermekes családapa ismét személyes ördögűzésre használja művét – a kóros féltékenység (Színésznő a feleségem), házastársi hűtlenség (Változatok a házasságra) és látens homoszexualitás (Ne zavarjanak) után ezúttal a csemeték kirepülésétől való félelem terápiájaként. Így aztán Fante kíméletlen látleletét felváltják az érzelgős vallomások, az őszinte iróniát a hamis empátia, hogy minden családtag megkapja a neki járó mea culpát (élen a legnagyobb fiút alakító Ben Attallal) – és az alapregény szürreális disznós fináléja helyett Stupid az olcsó giccs farkascsapdájában végzi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/02 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14811

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -