rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Méz-Királynő

Lovas Anna

Honeyland – makedón, 2019. Rendezte és írta: Tamara Kotevska és Ljubomir Stefanov. Kép: Fejmi Daut, Samir Ljuma. Zene: Foltin. Szereplők: Hatidze Muratova, Nazife Muratova, Hussein Sam, Ljutvie Sam. Gyártó: Apolo Media / Trice Films. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 89 perc

 

Maga a rendezőpáros sem sejtette, mibe nyúl bele, mikor egy félórás dokumentumfilm tervével a fejükben nekivágtak Észak-Macedóniának, hogy az ijesztően kopár vidéken hagyományos méhészkedésről forgassanak. Az útközben talált különös méhkaptárak egy még különösebb nőhöz, az ötvenes éveiben járó Hatidzéhez vezették őket, aki, ha máshova születik, világsztár lett volna, így viszont egyedül gondozza nyolcvanéves beteg édesanyját a macedón hegyek között áram és víz nélküli kalyibájában, és ősi módszerekkel gyűjti a megélhetését biztosító mézet. Hatidze minden külső körülménynek ellentmondó életszeretete és a méhek iránti tisztelete csendes örömöt sugároz, míg a szomszédjába nem érkezik összetákolt karavánjával, szedett-vedett tehéncsordájával és féltucatnyi gyermekével Hussein, és fel nem borítja a nehezen fenntartható de békés ökoszisztémát. Hussein és családja nagy lendülettel vágnak bele a helyi erőforrások kimerítésébe, ám a fenntartható gazdálkodás tételmondatát – „csak a felét vedd el, a másik felét hagyd meg” – nem tanulják el Hatidzétől, és kapzsiságuk minden tiltakozásuk ellenére pusztulást hoz.

A Honeyland nemcsak a szívében gyönyörű Hatidze inspiráló meséje, egyben elegánsan felrajzolt parabola a jelenlegi klímaválság idején rémisztően aktuális témáról, a természet kizsákmányolásáról a profitért: egy történet, mely a világon mindenhol egyformán érthető és átélhető. Ez köszönhető annak is, hogy a filmet készítő kis stáb a török nyelv tudásának hiányában kénytelen volt a vizuális történetmesélésre hagyatkozni, és már csak a vágott anyag véglegesítésekor döbbentek rá, hogy miről is szólnak a párbeszédek. A látványvilág pedig a rendkívüli kihívások ellenére – áramellátás hiányában kizárólag természetes fényeket használtak, és egyszerre legfeljebb három napot tölthettek Hatidze falujában – lélegzetelállító. Egyszerre szívszorító és felemelő film, amely utat mutathat sokunknak, milyen értékek szerint érdemes élni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/02 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14810

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -