rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Bocs, hogy zavarom

Roboz Gábor

Sorry to Bother you – amerikai, 2018. Rendezte és írta: Boots Riley. Kép: Doug Emmett. Zene: The Coop, Boots Riley. Szereplők: LaKeith Stanfield (Cash), Tessa Thompson (Detroit), Armie Hammer (Steve Lift), Danny Glover (Langston). Gyártó: Cinereach. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 112 perc.

 

A filmes promócióban már rég kiüresített „vizionárius” jelzőt többek között olyan alkotók jellemzésére kellene fenntartani, akik a kizsákmányoló cég elleni munkáslázadás témájában dögunalmas szociofilm helyett egy elszállt szatíra lehetőségét látják meg. Külön gyönyörű adalék, hogy a 2018-as Bocs, hogy zavaromat a két évtizeden át elsősorban rapperként és aktivistaként dolgozó Boots Riley jegyzi, aki elsőfilmes létére köröket ver számtalan bemutatkozó rendezőre, akik valamilyen magas presztízsű intézményben tanulták ki a szakmát.

Az idén negyvenéves amerikai alkotó főhőse a Cash(!) becenévre hallgató, egzisztenciális kérdések által gyötört fiatalember, aki huszonéves létére a nagybácsija garázsában él, és több hónapos csúszásban van a lakbérrel. Miután azonban állást szerez egy telemarketinges cégnél, a fekete srác az úgynevezett fehér hangját bevetve akkora sikert arat a kuncsaftoknál, hogy rögtön beindul a szekere, de arra még ezután sem számít, milyen további meglepetések várják. Riley-nak nemcsak az alapötlete abszurd, a játékidő végére olyan messzire merészkedik, amennyire játékfilmben ritkán szoktak (egyes húzásairól a South Park juthat eszünkbe), a kettő között pedig csupa vastag ceruzával megrajzolt figurát és pofátlanul jól megírt párbeszédet vonultat fel (rövid rapjelenete a maga egyszerűségében felejthetetlen), ráadásul ordítóan balos sztorijából egy pillanatra sem lesz tézisfilm. Az író-rendező könnyű kézzel nyúl nehéz témákhoz, így végig sikeresen elkerüli a didaxist, borotvaéles humorát és zenész létére ízig-vérig filmes gondolkodásmódját pedig csak csodálni lehet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14806

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -