Erdélyi Z. Ágnes
Végkiárusítás címmel jelent meg a Magyar Művészeti Akadémia filmrendezői sorozatának legújabb kötete András Ferencről.
Veri az ördög a
feleségét
(1977), Dögkeselyű (1982), A nagy generáció (1986): András Ferenc a
szocialista világ, a szocialista életérzés legjobb látleleteit készítette el
korai filmjeiben, mondhatni trilógiájában, aztán valahol megállt a sikersorozat,
forgatókönyvei nem valósultak meg, mégis elkészült filmjeit fanyalogva fogadta
a kritika. Vajon a szerencse fia a 79. évébe lépő rendező, vagy a sors
üldözöttje?
András
Ferenc örök optimista, és szerencsés embernek vallja magát, mert azzal foglalkozhat,
amit egész életében rajongva szeretett: a filmkészítéssel. Közben átélte a 20.
század második felének legfontosabb történelmi eseményeit, kisgyerekként a
háborút, iskolásként a Rákosi-korszakot, kamaszként 1956-ot, aztán – ahogy
fogalmaz, s ezzel csak egyetérteni lehet –: a világ legnagyobb felszabadító
áramlatát: a rock and rollt. A magyar film egyik legszebb korszakában indult el
a pályája, az első filmes nagy generáció tagjaitól tanulhatott: Fábri
Zoltántól, Gertler Viktortól, Makk Károlytól, a mozikban és filmklubokban pedig
Fellini, Bergman, Godard műveit nézhette. Nagy sikert aratott filmjeivel
bejárta az egész világot akkor, amikor az utazás még nem volt a mindennapok
része.
Szerencsés
azért is, mert míg más rendezőkről egy sem, róla mindjárt két színvonalas könyv
jelent meg, az egyik, a Még mindig veri
az ördög a feleségét 2006-ban (Kelecsényi László összeállítása), a másik, a
Végkiárusítás 2020-ban, a MMA Kiadó
új köteteként, Barabás Klára igényes szerkesztésében.
A
siker azonban gyakran kihívja maga ellen a sorsot: sok kedves filmtervét,
amelyeken rengeteget dolgozott, végül nem rendezhette meg. Anyagi vagy politikai
okokból, ki tudja? Változatos a paletta. Szerencsétlen véletlen (vajon tényleg
az?), hogy a Dögkeselyűvel az egyik
legjelentősebb olasz elismerésre, Donatello-díjra jelölték, de a felelős
vállalat rossz minőségű kópiát küldött ki a megmérettetésre, így a diadal – és
vele egy csomó nemzetközi lehetőség – elmaradt. És balszerencse volt az is,
hogy legnagyobb vágya, a Szerb Antal regény megfilmesítése, az Utas és holdvilág már ott volt a
megvalósulás kapujában – aztán mégis meghiúsult.
„18-tól 25 éves
koromig egyáltalán nem aludtam”
Folytathatjuk
a számvetést: András Ferenc szerencsés, mert Magyarország legszebb táján, a
Balaton-felvidéken nőtt fel, szülővárosa a varázslatosan szép Sümeg. Ahol
nagyapjával minden nap elballagott Kisfaludy Károly szülőháza, sírja előtt. Azt
mondja, ez tartást, méltóságot adott. (Ma már a város díszpolgára.) A vidéki
közegben ismerősen mozgó fiú kamasz korában Budapestre kerül, és egy percig
sincsenek beilleszkedési problémái, bár a közvetlen közelből átélt és
megtapasztalt ’56-os forradalom annyira kiborítja, hogy szülei egy időre visszaviszik
a nagyszülőkhöz.
A
filmekért régóta rajongó ifjú már évek óta dolgozik a televízióban, amikor
felveszik a főiskolára (akkoriban csak négyévenként indult rendező-osztály).
Végigjárja a ranglétrát a kifutófiútól az asszisztensi feladatokig, ahogy
akkoriban mindenki: a főiskoláról kikerült rendezők nem kaptak azonnal filmet,
előbb fejlődniük kellett egy idősebb mester oldalán. András Ferenc annyira
szereti a filmet, hogy mindent vállal, és egyre több feladatot bíznak rá – ha
nem a filmgyárban, akkor a televízióban. Persze a film az örök szerelem, de a
tévének is ugyanakkora lelkesedéssel dolgozik. És jelentkezik a szerencse. A
szakma vezetése megújul, fiatalítani akar, lehetőséget adni egy új nemzedéknek:
elfogadják a Veri az ördög a feleségét
forgatókönyvét, de utána mintha megijednének, húzzák az időt, kevés
nyersanyagot biztosítanak. A filmelfogadási procedúra során nagy a siker, de
még semmi sem biztos, mert az a kérdés, mit fognak szólni az elvtársak?
Truffaut 100
kedvence
A
Veri az ördög a feleségét (ami
valóban egy fiatal nemzedék jelentkezése, forgatókönyvét a rendező Bereményi
Gézával és Kertész Ákossal írta, az operatőr Koltai Lajos) szerencsés módon
berobbant a köztudatba, óriási sikert aratott a kritikusok és a nézők körében
is (az első héten 110 ezren váltottak rá jegyet). Díjakat nyer külföldön,
François Truffaut a 100 kedvenc filmje között tartja számon, ami András
Ferencnek a teljes megdicsőülés, hiszen az új hullám francia rendezőjét istenei
közé sorolja. Ha újranézzük a filmet, ugyanolyan frissnek, elevennek és
kesernyésen mulatságosnak találjuk, mint elkészülte idején. Jól érezhető benne –
és ezt egy interjúban András Ferenc is megerősíti – a hetvenes években kifejlődő
dokumentarista hullám hatása. A színészek nem civilek ugyan, mint a Budapesti
Iskola rendezőinek (Dárday István, Szalai Györgyi, Vitézy László, Wilt Pál)
klasszikusaiban (Jutalomutazás, Vörös
föld), de olyan színészek (kivéve Pécsi Ildikót), akik addig nem játszottak
filmben (Pásztor Erzsi vagy Szabó Lajos). András Ferenc itt kezdi el, és
későbbi filmjeiben sem mulasztja el soha megmutatni – a szereplők
kisszerűségének ellenpontjaként – az örökké időtlen és lenyűgözően szép
dunántúli, Balaton-felvidéki pannon tájat, a fenséges Szent György-heggyel, a
csillogó Balatonnal. Mindehhez képest már az első képeken groteszk villanások:
készülődés az augusztus 20-i ünnepre, ami vallási és állami ünnep egyaránt,
delikát kettősség a szocializmus idején: az árus sátrak pultjain Jézus Krisztus
és Korda György színezett, giccses képe egymás mellett szerepel. A
dokumentarista szemlélet mellé tehát bejelentkezik a cseh filmek fanyar
iróniája, szelíd derűje is – ugyancsak vállaltan.
Ekkor
szerencsétlen fordulat következik: sokakkal együtt András Ferenc is aláírja a
Charta 77 elnevezésű kiáltványt, emiatt mozifilmre öt évig nem kap lehetőséget.
(Közben ugyan elkészíti a kötet címadó tévéfilmjét, a Végkiárusítást, amelyben Margitai Ági remekel, s amellyel milliós
nézettséget ér el a televízióban.) Állítása szerint észre sem veszi, hogy
szilenciumon van – hiszen dolgozik! Máshol viszont némi keserűséggel említi meg,
hogy éppen legtermékenyebb évei maradtak ki így az életéből.
Történelmi
mélypont, filmes csúcspont
András
Ferenc sosem ült fel egyik divathullámra sem, de megvoltak a kedvencei. Ahogy a Veri
az ördögben… a csehek előtt tisztelgett, Munkácsi Miklós Kihívás című kisregényében meglátta a
lehetőséget egy Kifulladásig-típusú film noir elkészítésére. A nagyváros
Budapesten ugyanolyan otthonosan mozog már, mint vidéken. Ekkor kezdett el
Cserhalmi Györggyel dolgozni és együtt megteremtettek egy emblematikus figurát:
a 80-as, 90-es évek budapesti értelmiségijét, aki aztán több filmben is
vissza-visszatér. Bár az 1982-ben mozikba kerülő Dögkeselyű főhőse éppen nem értelmiségi vonásaival válik magányos
hőssé, hiszen erőszakos cselekedetet kell elkövetnie, hogy bizonyítsa igazát. Két
elegáns rózsadombi úriasszony kifosztja a mérnök létére taxisként robotoló
Simon Józsefet, akinek ezt senki nem hiszi el: sem a rendőrség, sem a saját
apja. Magyar filmben még sosem látott fehér galléros bűnöző, az elegáns és
kifinomult Kowarski (Bács Ferenc) az egyetlen, aki komolyan veszi és segít
neki. Még messze voltunk a rendszerváltástól, de a gmk-kal lazító
szocializmusban már megjelentek az elkövetkező kapitalizmus jellegzetes
szereplői, kíméletlen hiénái. „A
helyzet akkor – a 80-as évek elején, a brezsnyevi pangás idején – teljesen
kilátástalan volt. Talán az volt a mélypont.” – nyilatkozta később
András Ferenc, és valóban, Kovács György lüktető, energikus zenéjével és
Ragályi Elemér a komor és lepusztult Budapestet megidéző képeivel együtt a
reménytelenség érzése határozza meg a film sötét alaphangulatát, a helyzet
miatt fokozatosan növekvő düh pedig nyílegyenesen vezet az öngyilkos lázadás
felé. A filmet a művészfilm/közönségfilm kategóriáinak bűvkörében élő kritika
egyszerű krimiként kezelte, de a jó filmek nem tűnnek el: a Dögkeselyű megállíthatatlanul folytatja
diadalútját a modern hordozókon, DVD-n, internetes oldalakon is.
A csalódások kora
A nagy generáció a rendező 60-as évekbeli varázslatos
ifjúkorából meríti témáját. Abból az időből, amikor barátaival a korszak
jellegzetes helyszínein múlatta az időt, az Eötvös-klubban Omegát hallgatva,
avagy a Muskátli presszóban világot megváltó beszélgetéseken. De egyszer minden
fiatal felnő, és A nagy generáció
1986-ban azzal vet számot, hogy a régi barátok közül ez kinek hogyan sikerült. Sajnos
úgy, hogy van, aki külföldre menekült (ahogy akkoriban mondták: „disszidált”),
van, aki korán meghalt, más pedig alkoholista lett. De valójában az élete egyik
utolsó szerepét játszó Major Tamásnak van igaza, aki nekik szegezi: „Mind úgy csináltok, mintha élnétek.”
Ez a generáció nem azt a pályát futotta be, amit elképzelt magának. És ez még
csak a kezdet…
A Vadon, bár kosztümös film, mégis
ugyanezt a témát dolgozza fel 1988-ban. Az elbukott 1848-49-es forradalom és
szabadságharc után tíz évvel újraéledő remény idején vezérszerepet vállaló
Batiszy Kristóf századost (Oszter Sándor) a rendező szándékai szerint Cserhalmi
György játszotta volna. Kár, hogy nem így lett, ő más hangsúlyokat tudott volna
adni a filmnek, amelybe András Ferenc szavai szerint illúzióvesztő ’56-os
emlékei is jócskán belejátszottak. De a Dögkeselyűben
megismert Maria Gladkowska emlékezetes alakítást nyújt a szerelemre vágyakozó
gyönyörű nő szerepében. A film szinte visszhang nélkül folytatta útját, hiszen
1989. március 15-én mutatták be, amikor az emberek nem moziban ülve, hanem az
utcán vonulva fejezték ki a történelemmel kapcsolatos elképzeléseiket. A magyar
film hagyományos kosztümös paraboláira már nem volt szükség.
Az utolsó nyáron 1991-ben mintha folytatná A nagy generációt, de a különbség
hatalmas. Az akkori fiatal felnőttek már kiábrándult középkorúak, s az
egyetlen, akitől mindannyian valamiféle megoldást (megváltást?), pártalapítást
vagy okos elemzéseket várnak, a Cserhalmi György játszotta Horváth Imre nem
vállalja el a feladatot. A Balaton-felvidéki házakkal rendelkező befutott
értelmiségi társaság találkozója értelmetlen ivászatba fullad. „Már nem vagyunk reménység” – ismerik
fel kiábrándultan, és tudják jól, hogy soha többé nem lehetnek „elszánt
földönfutók”. A Csengey Dénes jegyezte tartalom meggyőző, de a film sajnos nem
tud magával ragadni. (Szép hommage,
hogy egy rövid jelenetben feltűnik Nádasi Myrtill, a
hatvanas évek gyereksztárja, akivel a kis András Ferenc nyilván több
szereplőválogatáson is találkozott.
A Törvénytelen című film pedig mintha a Dögkeselyűt kívánná
folytatni 1995-ben, a rendszerváltás utáni zavaros világban, a Balaton-felvidéken.
Újra Munkácsi Miklós az író, újra Bács Ferenc a rossz ember és Cserhalmi György
a jó. De ez alkalommal valóban krimi lett az ötletből – fordulatos történettel,
titokzatos verses rejtvénnyel egy régi bibliában (pedig hol volt még a Da
Vinci kód!), furcsa szektával, szép fotografálással, remek epizódszereplőkkel
(Igó Éva, Daniel Olbrychski), gyönyörű kastéllyal – de „csak” mozi. Ha András
Ferenc ezen az úton haladhat tovább, talán készülhettek volna a rendszerváltás
valódi mibenlétét megvilágító filmek, amelyekkel azóta is adós a magyar
filmtörténet.
*
András
Ferenc soha nem akart lehorgonyozni egyféle stílusnál, szándékosan arra
törekedett, hogy kipróbálja különböző filmműfajok lehetőségeit. De témái, az őt
legjobban foglalkoztató gondolatok következetesen visszaköszönnek filmjeiben. Sajnálatos,
hogy pályája épp az annyira áhított rendszerváltással futott mellékvágányra.
Felbomlott a jól működő stúdiórendszer, a bizonytalanság mérgezően hatott
mindenre. Az egyik legnagyobb veszteség, „lelke örök hiátusa”, hogy nem készült
el az Utas és holdvilág: „…az életem,
minden idegszálam, gondolatom. 20-25 éven keresztül minden évben végigjártam a
helyszíneit, Gubbiót, Folignót, Spellót, Spoletót, afféle betegség volt ez
nálam – és ugyanúgy nem tudnám már leforgatni, mint a Dögkeselyűt, mert megszűnt az olasz városoknak az a varázsa, ami a
nyolcvanas évek derekán még megvolt.” – nyilatkozta még 2013-ban is a
Filmvilágnak. Nagyon szerette Gion Nándor műveit: a 80-as években tévéfilmet
rendezett A kárókatonák már nem jönnek
vissza című regényből, és ő volt a forgatókönyvírója Szabó László Sortűz egy fekete bivalyért című
filmjének. A legtöbbször nem is a szándék hiányzott a döntéshozókból, hanem az
elkészítésre fordítható pénz. Így nem lett film a Gion Nándor regényeiből írt Latroknak is játszott című
forgatókönyvből. Vagy Vladimir Páral egyik legjobb regényéből, A száz százalékos nőből. Nem forgott
film Zichy Mihályról, Kölcseyről, nem készült el a Veri az ördög… második része, nem lett tévésorozat a Szeretve mind a vérpadig című
Jókai-regényből, amelynek főszerepét, Ocskay brigadérost természetesen
Cserhalmi György játszotta volna. András Ferenc nem csatlakozott sehová, nem
panaszkodott senkinek, továbbra is csak filmeket akart csinálni. Most is. Végkiárusítás a kötet címe, de ez csak a
filmek szereplőire vonatkozik, az életmű végéről szó sincs: András Ferenc, a „gyógyíthatatlan
filmes” – a Törvénytelen bemutatója kapcsán nevezte így magát – még dolgozni akar.
MMA
Kiadó, 2020.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/02 14-17. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14793 |