rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Előttem az élet

Pethő Réka

La vita davanti a sé – olasz, 2020. Rendezte: Edoardo Ponti. Írta: Romain Gary regényéből Ugo Chiti. Kép: Angus Hudson. Zene: Gabriel Yared. Szereplők: Ibrahima Gueye (Momo), Sophia Loren (Madame Rosa), Renato Carpentieri (Coen), Abril Zamora (Lola), Iosif Diego Pirvu (Iosif). Gyártó: Palomar. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 94 perc.

 

Emile Ajar (vagyis Romain Gary) regényének Instagram-filtereken átszűrt verziója Edoardo Ponti 2020-as Előttem az élet adaptációja, amelyben a felületesség bájos történetté változtatja a szerethető, ám sokkal keményebb világban játszódó és komplexebb alapművet.

A prostituáltak gyermekeit fizetett „dajkaként” nevelő, korábban szintén hasonló foglalkozást űző, Auschwitz-et túlélő Rosa mama és Momo története, amely a kisfiú nézőpontjából elmesélve rengeteg nyelvi humorral, ugyanakkor fájdalmas sorsokat ábrázolva jelenik meg a regényben (és a regényhűbb Moshé Mizrahi adaptációban 1977-ből), ezúttal esztétizált nyomorként ábrázolódik. Sophia Loren Rosa mamája nem kínzott sorsában megcsúnyult, hanem kicsit szenilis, ám eleganciáját még mindig megőrző asszony, a bokszbajnokból Lola asszonnyá alakuló szomszéd nem a testét egy különösen veszélyes környéken áruló prostituált, hanem gyermeket nevelő, kapcsolatát a szüleivel is rendezni próbáló transznemű nő – a főhős Momo pedig egy homályban tartott háttérrel rendelkező, az alvilágba is könnyen beilleszkedő vagány kissrác.

A 2020-as adaptáció az anyagi biztonságban élő tévénéző közönséget nyugtatja meg, hogy szélsőséges körülmények között sem olyan borzasztó az élet, a drogkereskedők közé keveredő kisfiú is biztonságban van, hiszen a díler is megérti, ha ki akar szállni egy tisztességesebb élet reményében. Miközben a kortárs filmeket éppen az a trend jellemzi, hogy kizárólag a lelki nyomor, a depresszió, a fájdalom történeteit mutatják meg, Ponti hamisan szépít meg egy valóban nehéz kérdéseket és társadalmi helyzeteket bemutató történetet. Gary regényének nyelvezete mesés világot teremt, ám a gyermeki hangon átszűrődik a valóság, míg Ponti képei cukormázzal fedik el ezt a világot.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/01 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14787

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -