Lovas Anna
Mazaa – japán, 2020. Rendezte: Tatsushi Ohmori. Írta: Tatsushi Ohmori, Takehiko Minato. Kép: Tomohiko Tsuji. Szereplők: Masami Nagasawa (Akiko), Daiken Okudaira (Shuhei), Sho Gunji (gyerek Shuhei), Sadao Abe (Ryo), Kaho (Aya Takahashi). Gyártó: Happinet (I)., Kadokawa. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 120 perc
Mi a legszörnyűbb dolog, amit egy anya tehet a gyermekével? Tatsushi Ohmori filmje mintha ezt a kérdést szegezné nézőinek – és rémisztő módon egymás után sorolja rá a válaszokat. A 2004-es évek drámai japán sikerfilmje, a gyermekeit egy tokiói lakásban hetekig magára hagyó anyáról szóló Anyátlanok receptjét használva Ohmori is egy közfelháborodást keltő igaz történetet vett alapul, ám a fiát egyedül nevelő Akiko nem áll meg ott, hogy életveszélyesen elhanyagolja a gyermekét. Amikor a felelőtlen nőnek szerencsejáték-függősége miatt pénzre van szüksége, Shuheit veszi rá, hogy a nagyszüleitől kunyeráljon, hazudjon, lopjon, és a végletekig elmenjen az anyja iránti „szeretet” nevében. Sorra látjuk, ahogy a fiú szándéka ellenére aláveti magát a szülői akaratnak, és különösebb lázadás nélkül teljesíti anyja minden őrült kérését. A történet során ugyan felbukkan Shuhei apja, aki magához venné a fiút, majd később egy szociális gondozó, aki igyekszik az iskolában tartani őt, de a férfiak manipulálásában kedvét lelő Akiko minden eszközt bevet, hogy a tulajdonának tartott gyermeke ne távolodhasson el tőle. Az igazi tragédia pedig akkor következik be, amikor a mérgező anya próbára téve fia hűségét, arra kéri, amit egyetlen normális énképpel vagy igazságérzettel rendelkező ember sem tenne meg – de Shuheinél 17 éves korára beérik a bántalmazó szeretet.
Ohmori az igaz történet jelleget erősítve hosszú beállításokkal és idegőrlő csendekkel hagy minket ebben a kisrealista taszító világban, ahol a drámai történet időnként már az anya-horror ajtaján kopogtat. Nagasawa Masami és a tini Shuheit játszó, most debütáló Okudaira Daiken játéka fájdalmasan hiteles, karakterükkel folyamatosan próbára teszik a beleérző képességünket – a kétórás játékidő végére egyre kevesebb sikerrel.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/01 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14784 |