Pazár Sarolta
En komikers uppvaxt – svéd, 2019. Rendezte: Rojda Sekersöz. Írta: Jonas Gardell. Kép: Erik Molberg Hansen. Zene: Jean-Paul Wall. Szereplők: Johan Rheborg (Juha), Loke Hellberg (Juha), Elisabet Xie (Jenny), Teo Dellback (Thomas), Jakob Eklund (Stefan). Gyártó: Anagram / Film i Vast. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 92 perc.
Juha ötvenes éveiben járó, egész Svédországban ismert és rajongott humorista, aki stand-up előadásaiban előszeretettel mesél a hetvenes évek világáról, gyerekkorának azon szakaszáról, amikor először állt ki az társai elé, hogy az osztály bohócaként szórakoztassa őket. Arról azonban nem beszél, hogy ugyanebben az időszakban hogyan zaklatták, szecskáztatták és alázták meg az iskola vagány, falkába verődött tagjai a náluk gyengébbeket és kiközösítetteket. Arról is hallgatott egész életében, hogy ő is ehhez a csapathoz akart tartozni: a menők és erősek közé, még akkor is, ha az igazi barátai a szüntelen megaláztatásokat átélt iskolatársai voltak. Gyerekkori vágya, a felemelkedés a szociális ranglétra csúcsára, azonban felnőttkorát is beárnyékolja, amikor régi osztálytársa felbukkanásával felelevenedik benne a mélyen őrzött gyerekkori vétkek sokasága.
Jonas Gardell kultikussá vált felnövésregényével, az Egy humorista életével a kétezres évek elején minden nyolcadik osztályost megajándékozott a svéd állam. Gardell maga írta a film forgatókönyvét és helyezte át a komikus visszaemlékezését a kilencvenes évekből napjainkba. Ezzel a fogással a visszatekintés még tragikusabb árnyalatot kapott, hiszen az életközepi válsággal küzdő, kiégett komikus kénytelen belekapaszkodni múltjába és évtizedeken átívelő lelkiismeret-furdalása alól feloldozást kérni. Az emlékek felidézése visszarepíti a humoristát és a film nézőit is Juha szülővárosának iskolapadjába, kertvárosának rendezett kis utcáiba és szégyenérzetébe. A kiskamasz Juha és két barátja, Jenny és Thomas a két idősíkon lavírozó történet igazi főhősei. Rojda Sekersöz rendezésének összes hibája felett legyinthetnénk a három kiváló alakítás miatt, azonban a hazug feloldozást kínáló, kiábrándító zárójelenet az egész filmre hosszú és sötét árnyékként vetül.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 62-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14757 |