rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Patrick

Kovács Kata

Patrick– belga, 2019. Rendezte: Tim Mielants. Írta: Benjamin Sprengers és Tim Mielants. Kép: Frank van den Eeden. Zene: Geert Hellings. Szereplők: Kevin Janssens (Patrick), Hannah Hoekstra (Nathalie), Jemaine Clement (Dustin), Pierre Bokma (Herman). Gyártó: Savage Film. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 97 perc.

 

Patricket mindenki ismeri, de igazán senki nem kedveli: szüleivel egy nudista erdei kempinget vezet, a harmincas éveiben járó, autisztikus férfi emellett asztalosmunkákkal és szereléssel tölti a napjait. Amikor idős apja meghal, rögeszmés nyomozásba kezd: egy elveszett kalapácsot keres. A belterjes, már-már szektaként működő közösség bizarr, bogaras tagjai között fellángolnak a konfliktusok, és Patrick az összecsapások kereszttüzébe kerül.

Tim Mielants Belgiumban és Amerikában forgatott sorozatepizódok (Terror, Légió, 37-es kód) után jutott el első nagyjátékfilmjéhez, a saját történeten alapuló mozi elsősorban a személyes emlékek alapján felépített abszurd, nyomasztó közeg ábrázolása és rideg társadalomkritikája miatt lehet emlékezetes. Mielants is csatlakozik a kortárs művészfilm Lanthimos- és Östlund-féle trendjeihez: az emberundor, a polgárpukkasztás és a közösségi konfliktusok szentháromságát tűzi zászlajára. A film első jeleneteiben megpróbált esetlen humort végül teljesen beáldozza ezen témák és a sötétebb hangvétel javára. A tragikus és a komikus elemek vegyítése amúgy sem teljesen átgondolt, ezen a teljesen humorosra rajzolt dolgok, mint Dustin, a zenész figurája csak tovább rontanak. A helyenként naivan szép, a részleteknek és kompozícióknak mániákus figyelmet szentelő, egyenletesen okkersárga vizualitással felépített film majd összes jelenetében meztelen szereplőket látunk, akik ezt a ruhátlanságot pontosan olyan tudatosan és természetesen viselik, mintha kosztümökbe lennének öltöztetve, és bármerre is kanyarodik a történet, a Patrick végső soron az emberi kapcsolatok és az intimitás, a film és a pornográfia kapcsolatát kutatja. Főhőse, ahogyan a kempingben mindenki, folyton meztelen, ám mégsem talál maga körül senkit, akinek a társaságában természetesen tudna viselkedni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14750

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -