rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Rebecca

Tüske Zsuzsanna

Rebecca – brit-amerikai, 2020. Rendezte: Ben Wheatley. Írta: Daphne du Maurier regényéből Jane Goldman. Kép: Laurie Ross. Zene: Clint Mansell. Szereplők: Lily James (Mrs. de Winter), Armie Hammer (Max de Winter), Kristin Scott Thomas (Mrs. Denvers), Sam Riley (Favell). Gyártó: Working Title Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 121 perc.

 

A sorozatkészítés nagyiparosaként jeleskedő Netflix tűzijátékokkal felkonferált havi szuperprodukcióinak rendszerint nagyobb a füstje, mint a lángja: a friss Rebeccával különösen nagy fába vágták a fejszét, tekintve, hogy egy filmtörténeti klasszikust, Hitchcock egyik alapművét gondolták újra. A ’30-as évekbeli bűnmelodráma főhőse egy fiatal lány, aki az árvaság, a szegénység és a lenézettség után hirtelen álmai hercege oldalán találja magát, és hamarosan egy előkelő vidéki kastély, a Manderley-ház úrnőjeként kell helytállnia. A tündérmese azonban lassan átfordul lidércnyomásba, miután az eleve deficites önbizalmú lányra rátelepszik az az érzés, hogy a ház egykori ragyogó úrnőjével, az életében és holtában is megfoghatatlan Rebeccával kell versengenie. A megfelelési kényszer, az őrjítő kétség, hogy férje egy kísértetbe szerelmes, valamint Rebecca egykori komornájának és első számú rajongójának masszív pszichoterrorja olyan útra térítik a lányt, amely a személyiség végső felmorzsolódása és a teljes kétségbeesés felé mutat.

A Daphne du Maurier regényéhez több kulcsponton szöveghű 2020-as verzióban az eredetileg egyfajta apafigurát megtestesítő és fájdalmas titkoktól magába forduló férj karaktere helyett hisztérikus zsúrfiút kapunk, és a kortárs értelmezésben nyilván szóba sem jöhetett passzívan sodródó, törékeny hősnő sem – helyette egy némileg érzékeny, de alapvetően öntudatos, cselekvő nőt állítottak középpontba, ami nemcsak feleslegesen hozzáírt jeleneteket eredményez, de a lélektani folyamatokat is teljesen súlytalanná teszi. A Netflix és a jobb napokat látott Ben Wheatley (Vérturisták) nem szorongtak annyit a régivel való összehasonlítgatáson, mint az eredeti történet hősnője – alázatoskodás helyett lazára vették a figurát és Hitchcock mester nagyléptékű, minden elemében lenyűgöző pszichológiai thrillerét olyan könnyed kis tévéopusszá varázsolták, amelyért egy másik ismert nevet, Danielle Steelt, biztosan megenne a pasztell sárga irigység.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14749

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -