rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Papírmozi

Papírmozi

Kránicz Bence


Esernyő és vérbosszú

 

Az utóbbi évek trendje, hogy a kisebb kiadóknál megjelenő, népszerű képregénysorozatok is sorban megkapják a maguk mozgóképes adaptációját. Nem a Bosszúállók és Batman fémjelezte, mozis elitligára kell gondolni, hanem netflixes vagy más streaming-szolgáltatónál elérhető sorozatokra és filmekre. A koronavírus-járvány ráadásul fel is nagyította ezek jelentőségét: miközben a moziba szánt szuperhősfilmek premierjét folyamatosan csúsztatják a nagyot bukó stúdiók, a Netflix és társai virágzanak, nem kis részben éppen az olyan sorozatoknak köszönhetően, mint az Umbrella Academy, a Boys vagy a Watchmen. A járvány az eredetileg mozis forgalmazásra szánt filmek útját is eltérítette, a Vin Diesel főszereplésével készült Bloodshot tavasszal ezért kerülhetett fel az internetre szinte azonnal a nagyvásznas premier után. Ilyenkor rövid időn belül világszerte rengetegen nézik meg ezeket az újdonságokat, de kérdés, hány olvasóhoz jutnak el az eredeti művek.

A magyarul is olvasható Umbrella Academy és Bloodshot mozgóképes változatai közül az előbbi ért el nagyobb sikert, első évada a Netflix egyik legnagyobb slágere lett. Ezúttal biztosak lehetünk benne, hogy a sorozat népszerűségéhez az eredeti képregény írójának személye is hozzájárult, Gerard Way ugyanis komoly rajongóbázist tudhat a magáénak, elsősorban kamaszok imádják My Chemical Romance nevű zenekarát. Way gyerekkora óta képregénybolond, ilyen irányú ambícióit pedig saját, az X-Menre hasonlító, szorongásos szuperhőscsapata kifundálásával valósította meg. Az Esernyő Akadémia tagjai annak idején egyszerre születtek meg olyan anyáktól, akik nem is tudták, hogy várandósak. A csodacsecsemők közül hetet egy különc milliárdos fogadott örökbe. A történet akkor indul, mikor a dúsgazdag nevelőapa meghal, pártfogoltjai pedig visszatérnek gyerekkoruk helyszínére, épp egy héttel a világvége előtt – már ha hihetnek egyikük jóslatának.

Rengeteg ötlet és kifejtetlen utalás hemzseg a képregény első, Apokalipszis szvit című kötetében, de Waynek fontosabb a száguldó tempó, mint a körültekintő világépítés. Így aztán az első olvasásnál újra és újra azon kaphatjuk magunkat, hogy fogalmunk sincs, mi és miért történik. Első pillantásra ez nem zavaró – a kitűnő brazil rajzoló, Gabriel Bá képeibe könnyű belefeledkezni –, némi gondolkodás után viszont elfogott a gyanú, hogy az Umbrella Academy koncepciója valójában nem teljesen tiszta. Leginkább Warren Ellis és Stuart Immonen szuperhős-paródiájára, a Nextwave-re hasonlít, ám annál komolyabban veszi magát. Nem előnyére. A karakterekkel egyelőre aligha lehet azonosulni, a gyorsvonatként robogó cselekményben megkülönböztetni sem könnyű őket. Bá rajzai és Dave Stewart színei miatt ugyanakkor az Umbrella Academy vonzó, egyéni stílusú képregény, miattuk a folytatásba is érdemes lehet belelapozni.

Hasonlóan ellentmondásos munka a Bloodshot. A főhős eredetileg bérgyilkos volt, akit a vérében áramló, mikroszkopikus méretű csúcstechnológia tesz szinte sebezhetetlenné. Néhány évvel 1992-es színrelépését követően újrakezdték a sorozatát, a főhős ekkor már a hadsereg tökéletes katonájaként, amnéziás és félrevezetett, emiatt bosszúszomjas gyilkológépként jelent meg. Erre a változatra épít a magyar kiadás, a lényeg viszont háttértörténettől függetlenül változatlan: a Bloodshot rendkívül erőszakos képregény. A marveles Megtorlóra emlékeztető széria annak a nyolcvanas évekbeli tendenciának cinikusabb és – a főhős bőrszínét tekintve is – szürkébb folyománya, amely a fokozott brutalitást beemelte a fősodorbeli képregénybe. Hogy ez önmagában véve mennyire nem szavatol a komplexebb meseszövésért, azt a magyarul megjelent Bloodshot-kötet is példázza. Márpedig a későbbi részek aligha lesznek visszafogottabbak az erőszakábrázolás szempontjából, az öntudatára ébredő terminátor vendettája ugyanis csak ebben a történetben kezdődik.

 

Gerard Way – Gabriel Bá: Az Esernyő Akadémia – Apokalipszis szvit. Színes, puhafedeles, 192 oldal. Kiadó: Vad Virágok.

Duane Swierczynski – Manuel Garcia – Arturo Lozzi: Bloodshot 1. – Boruljon lángba a világ. Színes, puhafedeles, 116 oldal. Kiadó: GooBo.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14743

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -