Kovács Kata
Mignonnes – francia, 2020. Rendezte és írta: Maïmouna Doucouré. Kép: Yann Maritaud. Szereplők: Fathia Youssouf (Amy), Médina Al Aidi-Azouni (Angelica), Esther Gohourou (Coumba), Myriam Hamma (Yasmine). Gyártó: Bien Ou Bien Productions. Forgalmazó: Netflix. 96 perc.
A szenegáli-francia származású Maïmouna Doucouré saját élményekből építkező, nagy port kavart debütfilmje a kamaszlányok kizsákmányolásának témája, valamint a Netflix hozzá készített plakátja miatt keltett botrányt, a rendezőnő még halálos fenyegetéseket is kapott, míg a szolgáltató vissza nem vonta a Cukorfalatokat igen kihívó pózban elkapó posztert. A támadásokat az az ellentmondás szülte, hogy a kiskorúak kizsákmányolásának tematizálása és ábrázolása között nagyon keskeny a határmezsgye, miközben a film a kislányok hiperszexualizáltságáról és a közösségi média általi fenyegetettségéről szól, maga is így láttatja őket, és ezzel akár maguk a szereplők is szexuális ragadozók célpontjaivá válhatnak.
Amy, a 11 éves szenegáli kislány, Párizsba kerülve a tradicionális, falusi világ és a kallódó nagyvárosi gyerekek értékrendje között egyensúlyoz. Miközben édesanyjával együtt megszégyenülve veszi tudomásul, hogy rég nem látott apja a többnejűség jegyében új feleséget szerzett magának. A kislány tagja lesz egy tánccsapatnak, akikkel egy iskolai versenyen és az interneten próbálnak hírnevet szerezni, felismerve, hogy a siker valódi titka a minél kihívóbb viselkedés. Amy a nővé válás klasszikus stációit – a saját anyjával való szembesülés, az első menstruáció, helytállás a női közösségben – végigjárva, hol teljes naivitással, hol mély átéléssel szembesül a felnőttvilág brutális játékszabályaival.
A Cukorfalatok a mai tinédzserek szüleit leginkább nyomasztó témákat veszi sorra. A gyerekek a médiának köszönhetően sokkal előbb nőnek fel, mint a korábbi generációk, ahhoz azonban korántsem elég érettek, hogy problémáikat kezelni tudják: a testük eszköz, a közösségi média pedig drog. Doucouré érdekes párhuzamot von a tradicionális és a nyugati értékrend válsága között, miközben a nőket Párizsban és Szenegálban egyformán foglalkoztató ellenséget és fegyvert, a maszkviselést teszi meg egyik fő témájává, ugyanakkor valóban kissé naivan áll ahhoz a kérdéshez, hogy az online streaming világában igen kevés választja el a táncosokat a sztripperektől.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14718 |