Benke Attila
Szalay Péter dokumentumfilmje, a Nincs parancs! a Vasfüggöny lebontásának eseményeit és történelmi jelentőségét idézi emlékezetünkbe.
Az 1989-es fordulat nemcsak a magyar kollektív emlékezetben ellentmondásos, de a történészek is gyakran „rendszerváltozást” használnak a „rendszerváltás” helyett. Az viszont vitathatatlan, hogy az európai változásokat Magyarország elősegítette, meggyorsította. Szalay Péter, Balázs Béla- és Schiffer Pál-díjas filmrendező küldetésének tekinti, hogy erre felhívja a magyar társadalom és a világ figyelmét, több filmjében (Határeset, Odaát) foglalkozott a témával annak emberi oldalára koncentrálva. Legújabb dokumentumfilmje, a NINCS PARANCS! ennek a több éves munkának a betetőzése: emlékeztet minket arra, hogy Magyarországnak hatalmas szerepe volt a keletnémet és magyar részvételű, a határáttörésben kicsúcsosodó Páneurópai Piknikkel abban, hogy a világot kettéosztó Vasfüggöny leomoljon. A film keletkezésének hátteréről, 1989 újraértékelésének fontosságáról beszélgettünk a rendezővel.
*
Több
filmed is a Páneurópai Piknikről és a Vasfüggöny lebontásáról szól. Mióta érdekel
ez a témakör?
A
kolozsvári filmrendező és jóbarátom, Fischer István sokáig élt Aachenben, és
amikor 2004-ben hazajött, ajánlott nekem egy Spiegel-cikket. Ebben egy német özvegy, Gundula Schafitel története
szerepelt, akinek a férje, Kurt-Werner Schulz egy magyar határőrrel dulakodva életét
vesztette 1989. augusztus 21-i határátlépési kísérletük során. Ő volt „a Vasfüggöny
utolsó áldozata”. Azonnal tudtam, hogy nekem erről kötelességem filmet
csinálni, ez lett a Határeset. Nem volt könnyű, mert az özvegy nem akarta
felszakítani a régi sebeket. Mégis sikerült rábírnom Gundulát, hogy interjúzhassak
vele egy szimbolikus helyen, Aachen legmagasabb pontján, ahol összeér a belga,
a holland és a német határ. Búcsúzáskor kapott tőlem két repülőjegyet, azaz
meghívót Magyarországra, amin igazán meglepődött, és ezután már ő ajánlotta,
hogy Johanes-szel, a fiával is találkozzam. A fiú azt mondta, hogy ugyanúgy tiltott
határátlépést követett volna el, mint apja, mert akkor még nem lehetett tudni,
hogy ez a történet a Vasfüggöny lebontásával végződik.
Hogyan
sikerült megtalálni, és bevonni a történet többi főszereplőjét?
A határon
szolgáló kiskatona esetében csak sejtettem, melyik faluban kell őt keresnem. Nagy
Ernő operatőrrel, a film egyik oszlopos tagjával elutaztunk oda, ahol
meglepetésünkre a helyi kocsmáros rögtön tudta, kit keresünk. A katona házánál
játékfilmbe illő jelenet játszódott le: amikor kijött a felesége, azzal
fogadott minket, hogy „már vártam magukat”. A találkozó alkalmával az egykori
határőrnek a kezébe adtam a halott német férfi és az immár csonka család fényképét.
Az volt a reakciója, amit a filmben is láthatunk: megrendült, elérzékenyült,
közben pedig a felesége átölelte. Ennek ismeretében nem kell különösebben
ecsetelni, hogy Schulz-hoz hasonlóan a kiskatona is a körülmények és a Vasfüggöny
áldozata volt, mélyen megbánta tettét, és egyébként Gundula is megbocsátott
neki. Mindkettejük számára azért volt fontos a megnyilatkozás, mert végre
kibeszélhették a több évtizedre visszanyúló közös traumát. Kurt-Werner Schulz
felesége és fia bevallottan is a Határeset hatására kezdtek el nyíltan beszélni
a családfő haláláról, illetve történelmi szerepéről.
A
határőr alezredesekkel, Bella Árpáddal és Harald Jägerrel hogyan kerültél
kapcsolatba?
Ebben a
piknikszervező Nagy László a kulcsfigura, akinek nagy szerepe volt a NINCS
PARANCS! elkészülésében is. A német tévében látott egy, a határnyitáshoz kapcsolódó
műsort, amelyben egyszer csak színre lépett Harald Jäger, egykori keletnémet
határőrtiszt. Nagy László ekkor kereste meg Bella Árpádot azzal, hogy Jäger és
az ő története szinte egy és ugyanaz, csak a határ két ellentétes oldalán. Ekkor
mondta Bella, hogy „eljött az alezredesek ideje”. Sokáig ezzel a címmel pályáztam
rengeteg helyre a dokumentumfilmmel. A határőrtiszteknek azért is van ebben a
történetben fontos szerepe, mert akkor és ott emberek tudtak maradni, és
helyesen döntöttek, hozzájárulva ezzel a Vasfüggöny lebontásához.
Te
miért és hogyan kötődsz 1989-hez?
Egy
nagyon személyes élmény miatt, amelynek viszont magához a rendszerváltáshoz nincs
köze. Bármennyire is furcsa, jódarabig csak az NDK-s csajokkal, fiatalkori
zenekarommal, a német „turistákkal” zsúfolt kempingekkel és a felnőtté
válásommal azonosítottam ezt az évet. Ám miután leforgattam a Határesetet,
meglátogattam apám sírját, és megakadt a szemem az elhalálozásának évén: 1989.
Ott döbbentem rá, hogy nekem az a küldetésem, hogy felelevenítsem a rendszerváltás
sorsfordító eseményeit, hiszen akkor kellett hirtelen felnőnöm.
Drámai
sorsok bontakoznak ki a Nincs
parancs!-ban, ám vannak humorosabb epizódjai is. Nem érezted veszélyesnek
egy ilyen komoly témánál a humort?
Sokan
félreérthetik a filmben feltűnő katonatiszt szerepét, aki tyúkólat csinál a Vasfüggöny
darabjaiból, és viccelődik a határmenti lövöldözésekkel. Ám egyrészt egy dokumentumfilmben
úgy gondolom, több szemszögből kell bemutatni a főtémát, és ehhez hozzátartozik
a rendszer kiszolgálóinak perspektívája is. Másrészt a hrabali vagy menzeli
iróniát, mint a közös „középkelet-európai nyelvet” már a „Csúnya betegség”
című többszörös díjnyertes dokumentumfilmem óta használom, mert a legnagyobb
fegyver a jól értelmezett humor. 1989 története is tele van ironikus
momentumokkal, sőt abszurditásokkal, ez a „Vasfüggönyből tyúkól” egy ilyen, a korszakot
és az eseményeket megvilágító abszurditás: a katonatiszt míg a csirkéit
védelmezte a Vasfüggönyből épített óllal, addig korábban a kerítés által
elválasztott emberekre lövöldözött.
Mit
gondolsz, a filmed hozzásegítheti-e a magyar társadalmat ahhoz, hogy átértékelje,
sőt identitáserősítő „nemzeti mítoszként” értelmezze 1989-et?
Mindenekelőtt
szeretném hangsúlyozni, hogy engem a történet emberi, és nem a politikai oldala
érdekelt. Hogy milyen hatása lesz a filmemnek, azt nehéz megítélni. Mindenesetre
célom a kibeszéletlen traumák feldolgozása mellett valóban egyfajta „mítoszteremtés”
is: hogy a Vasfüggöny átszakításának, illetve a mi közös Európánk
megteremtésének eufóriáját átadjam a nézőknek, és megmutassam, hogy akkor
milyen hétköznapi hősök – a piknik szervezői, a határátkelők és az őket segítő
határőrök együtt – vállaltak jelentős szerepet a rendszerváltásban az akkor
megerősödő ellenzéki pártok mellett. Ők jelentik „1989 nagy generációját”. A
piknikszervező Nagy László szokott élni azzal a hasonlattal, hogy akkor már a lufi
durranásig fel volt fújva, de a magyar határnyitás kellett ahhoz, hogy ki is
pukkanjon. Szóval, ha sokat hibáztunk is történelmünk során, de 1989-re mi,
magyarok igen is büszkék lehetünk, hiszen hősökre mindig szükségünk van.
Emellett
azt is küldetésemnek érzem, hogy 1989 emlékezetét átadjam a fiatal nemzedéknek,
azaz a filmet eljuttassam iskolákba. A fiatalság sajnos nem igazán fogékony a
történelemre, holott nagyon fontos lenne megszólítani őket ebben a témában.
Viszont tapasztalatom szerint, ha egy hozzáértő tanár bemutatja nekik a
korszakot, akkor a dokumentumfilmben kibontakozó emberi drámák meg tudják
érinteni a tizenéves diákokat is.
A
film végén párhuzamba kerül 1989. és 2001. szeptember 11-e. Kifejtenéd
bővebben, miért lehet összehasonlítani a rendszerváltó határnyitás és az „új
világrend” kezdetét jelentő terrorcselekmények napját?
Amellett
persze, hogy mindkettő 9/11, ez egy mementó is. Mementó abban az értelemben,
hogy milyen hirtelen változhat meg egy teljes világrend, illetve milyen hirtelen
kialakulhat a félelem évtizedei után az eufória (1989), vagy éppen fordítva, a
félelem új korszaka (2001). Továbbá ez a párhuzam egyfajta figyelmeztetés is
azzal kapcsolatban, hogy mennyire törékeny az a demokrácia, amelyet 30 évvel
ezelőtt kivívtunk magunknak. Egyébként pont a szeptember 11-és összehasonlítás
miatt kezdtek el érdeklődni az amerikaiak a NINCS PARANCS! iránt, mert
ők erről az oldalról tudnak kötődni a filmhez. Számukra a 9/11 a nagy,
vízválasztó trauma, bizonyos szempontból ezzel összefüggésben érthetik meg, mit
jelent nekünk az 1989. szeptember 11-i határnyitás.
Külföldön
is tervezitek bemutatni a Nincs
parancs!-ot?
Igen,
amellett, hogy Magyarországon moziforgalmazásba kerül, és „roadshow” keretében
vidékre is elvisszük, külföldön is bemutatjuk. A Konrad Adenauer Alapítvány
jóvoltából hamarosan Németországban is bemutathatjuk a német nyelvű változatot.
Továbbá az amerikaiak mellett az oroszok is érdeklődtek már, mert ők is
megtalálták ebben a közös vonatkozási pontokat. Tehát valószínű, hogy a film több
nemzetközi fesztiválon is szerepelni fog a német tematikus bemutatkozásokon
túl. Ebben a támogatást adó Nemzeti Filmintézet és a Balassi Intézet
segítségére is számíthatunk.
Milyen
„fekete foltjai” vannak még történelmünknek, amelyekről szeretnél filmet készíteni?
Nagyon
fontos számomra a határon túli magyarok, kiváltképp a kárpátaljaiak történelme,
és még inkább az erdélyi ötvenhat, ami máig ritkán emlegetett, kibeszéletlen
téma. Ez utóbbit már érintettem a kolozsvári Dávid Gyula irodalomtörténészről (93
éves) készült portréfilmben, a Néhány mondat a szabadságról-ban. Izgalmasak
számomra az olyan képzőművészek is, mint Bukta Imre, aki hidat alkot vidék és város
között. Nagy álmom még Csíkszentmihályi Mihály pszichológus „flow-elméletéről”
készíteni egy költői és átélhető filmet, amely szintén egyszerre világraszóló
és hungarikum. Végül van egy filmtervem, ez is történelmi témájú, a
Nyugati-téren játszódik, és egy nagyon határozott filmnyelvi koncepció szerint épül
fel, történelmünk 100 éve jelenik meg benne szórakoztató stílusban.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/10 14-15. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14686 |