Hirsch Tibor
Kelet-Európa történeteiben fontos szereplő az orvos. A magyar irodalom és film orvos-meséi azonban komorabbak, mint mondjuk a cseh doktoroké.
A kelet-európai olvasónak, később a nézőnek régóta természetes betegként gondolni magára, de legalábbis a gyógyítandó régióra, a lábadozó országra, ahol a testi-lelki egészségre vágyó polgárok történeteibe mindig belepasszol a doktor, főleg a jó doktor. de néha a rossz is.
Irodalom
és film: határon kívül, de mégis közel vannak Csehov doktorai, Hrabal doktorai,
következésképpen Menzel doktorai. Idebent a doktor kicsit hasonló, kicsit
másféle: egymással is feleselnek a nagyon különböző orvos-minták, Csáth
Gézáétól Németh Lászlóéig.
„Komoly szigorral lép be a szobába,
szemébe nézek és csöppet se félek.”
Az idézet
Kosztolányitól van, és igen, a „komoly szigor doktora” talán a legkorábbi
orvos-alak. A magyar irodalom már a film születése előtt fölfigyel rá, talán
parasztokkal zsörtölődő, de mégis ingyen gyógyító vidéki körorvosként bukkan
föl először, de később Karinthy urbánus világában, például Az Utazás a koponyám körül gazdag
orvos-szortimentjében is ő a leggyakoribb változat – adjunktustól tanárig. Ő
az, aki ordít, akinek néha a polgári hangulatba belerondító káromkodás is
elhagyhatja száját, de a szíve vaj, tudása biztos: a beteg – Kosztolányi
szegény kisgyermeke – „szemébe néz és csöppet sem fél”.
Mozgóképre
igazán 1945 után kerül át a „komoly szigor doktora”, bár már a háború előtti
első Semmelweis film (Tóth Endre, 1939), fölvillant valamit a figurából.
A mérges
doktor az államosított filmgyártásban azután nyilván árnyalódik.
Munkásokat-parasztokat gyógyít, és sosem múló dühössége már nem csupán örök
ellenségeinek, a betegségnek és a halálnak szól, hanem abból a tehetetlenségből
fakad, hogy a gyógyító munkáját a nyomor nehezíti – plusz a kapitalizmus
farkastörvényei. Pedig ő csak teszi a dolgát, dühös és szegény, akár a páciensei.
A „szigor doktora” az alap, erre épülnek a különleges karakterváltozatok,
például a Páger Antal kései jutalomjátékának számító Az orvos halálából (Mamcserov Frigyes, 1967) Weiss doktor, az öreg
falusi orvos, aki tud kiabálni, és csendesen filozofálni, és főleg halálig –
saját haláláig gyógyítani, amikor világra segíti annak unokáját, aki leköpte
bevagonírozáskor, útban Auschwitz felé. Weiss doktor a történelmi fájdalom
által bölcsé lett kelet-európai orvosok keserűbb – magyar – változata. Merthogy
Fekete Gyula forgatókönyvében mintha fölvillanna más régiós országok doktorai
számára természetes, derűsebb pillanat – de hősünk ezzel nem tud mit kezdeni.
Nem tud mit kezdeni mondjuk egy „csehes” sörözős-kártyázós idillel a
patikus-barát társaságában, vagy egy igazi „cseresznyéskerti” sétával, ahol a
szép tanítókisasszony kiönti szívét, ahol lehetősége volna legalább egy
öregesen okoskodó férfimonológra, miközben a lány csillogó szemmel figyel. Az orvos halálának történetében ezek a
lehetőségek megvannak, de a magyar „szigor doktorát” nem lehet megkísérteni, és
erre rögtön a narrátori bemutatásban ott a magyarázat: Errefelé ilyesmire
egyszerűen nincs idő. „Hézagmentesen kötötték egyik napot a másikhoz a
tennivalók, mint a jó beton.”
A jó, a
komoly, a mérges magyar orvost tehát így kell elképzelni. Szép és fontos film
enyhén idealizált hőseként. De persze nem csupán hősöket, érdekes
mellékszereplőket is adott a típus a hazai filmnek, akár karikatúra-doktort is,
melyet első látásra szinte tiszteletlenség rokonítani az öreg Weiss karakterével.
Nagyon más filmről, nagyon más doktorról van szó, még ha születését (nem
bemutatását) tekintve csak három év is választja el Mamcserov Frigyes filmjét
Bacsó Péter Tanújától (1969).
Emlékszünk az ikonikus „ötvenes évek történet” morgós, öreg fehér köpenyesére? A doktorra, aki pszichés problémák
után szervi bajokat keresve kopogtatja végig Pelikán gátőrt, a hazug perre való
testi-lelki fölkészítés jegyében? Gondolt már úgy néző a fél perces életű
epizódfigurára, hogy ugyan hogyan is került ide? Honnan jött? Hová megy? Alighanem
megfélemlítve teszi a dolgát, és ahogy Weiss doktort nem érdekli a politika, ő
is abba a kapaszkodik, amihez ért, azt kiabálja ki, ami egy hazug világon belül
is valóság: a gátőrnek „kapitális lúdtalpa”
van, és ha a fölírt betétet nem viseli, ő, a doktor, „nem vállalja a
felelősséget.” Ez utóbbi, a dühös
elbocsátó szöveg természetesen abszurd mondat egy ártatlanok megvádolásáról és
haláláról szóló koncepciós színház, egy álszent diktatúra kellős közepén.
Mégis,
mintha hasonló értelmezése a fogalomnak – bezárkózás a keményen dolgozó
szaktudós felelőségébe, miközben odakint, körös-körül a felelősség szó is
értelmezhetetlen – a magyar film orvos-figuráinak nagyobbik hányadát leírná,
általában jó embereket, néha kevésbé jókat. Az orvosi bele-nem keveredés
legjellegzetesebb epizódalakja maga is a hatvanas évek derekán születik meg: ő
volna a fiatal doktor Fábri Zoltán Húsz
órájából (1965), aki akarata ellenére kapta nyakába a vidéki körzetet, és
most néhány négyzetméter mondén éjszakai Budapestet próbál berendezni a
szolgálati ház pincéjében, itallal és zenével, amit ritka fővárosi vendégek
elkápráztatáshoz és saját magányos önkínzásaihoz tartogat. Nem tudjuk meg, jó
vagy rossz orvos-e, mi az, amiért „vállalja a felelőséget” a szakmaiság kicsiny
körében, de azt igen, hogy miért nem. Errefelé – foglalja össze a film
tanulságát – az emberek gyűlölik és gyilkolják egymást: ebbe ő nem keveredik.
A faluról
beszél a doktor, ahol a régi barátok pusztulnak és pusztítanak, földosztás és forradalom,
megtorlás és konszolidáció között, de persze beszélhetne országról és régióról,
ahol mindig ez van, ahol a történelem már csak ilyen, és érdemes előle pincébe
bújni, amikor éppen nem bombák elől menekülve akkor úgy, hogy a civil
értelmiségi védett koktélbárt rendez be odalent.
Így lesz
a mérges, de mesterségét értő doktor a civil kisvilágokba menekülés értelmiségi
emblémafigurája a magyar filmben.
Ha ez a „kisvilágiság”
nyilvánvaló emberszeretettel párosul, akkor Szabó István filmjeiben vagyunk –
az Apától a Zárójelentésig, szinte bármelyikben, ahol a történelem valamelyik
viharában – a fehér köpenyre vetett bőrkabátban, de akár egyenruhában is, orvos
teszi a dolgát.
Ez az
apolitikus gyógyító már az ötvenes években is ott van a vásznon, alig egy-két
évvel a sematizmus mindig pártosan pozitív értelmiségi figurái után, már az is megengedett,
hogy morcos kívülállóként jó ember legyen, éppen csak nem árt, ha van mellette
egy másik, valójában ugyancsak „privát kisvilágba” zárkózó, de negatív előjellel.
A Várkonyi Zoltán rendezte Simon Menyhért
születésében (1955) egy Mátra-csúcson megbúvó erdészházba kell eljuttatni a
„szigor doktorát” hegyen-völgyön, hótorlaszokon át, hogy szülést vezessen le.
Minthogy az egész film a sztálini örökség meghaladásáról szólna, hogy nem kell
többé túlpolitizált akcióként hirdetni, és főleg filmen ábrázolni az egyszerű „privát”
embermentést – a szófukar, nyilván szakmájába zárkózó doktor bácsi, a szán
tetején bebugyolálva: ő volna a még csak körvonalazódó „emberarcú szocializmus”
jelképe. De azért még ott van mellette a beszélő névvel megajándékozott „doktor
Polgár”, aki nyilván ugyancsak a maga civil kisvilágába zárkózik, amikor nem
indul el munkaidőn kívül a bajbajutott kismamát megmenteni. 1955-ben vagyunk –
még meg kell, hogy kapja a filmtől a maga stigmáját. Az ő orvosi kisvilága
volna a másik, az önző kisvilág, és egyben „polgári” is.
„Ő az egészség és a bizonyosság,
titkok tudója és csupa titok.”
A magyar
film doktora okos. E tekintetben illeszkedik a fősodorba. Ezen a tájon a
mindenféle szenvedés jó szándékú és cselekvő megfigyelése magában hordozza
jutalmát: a kelet-európai orvos szűkebb környezetnének bölcs megmondó embere.
Finom különbségek persze vannak: magyar orvos nem társaságot és nőket kápráztat
el emberséges okosságával, mint a sokat emlegetett csehovi orvos-figura. A
magyar doktor finom felsőbbséggel teszi helyre értelmiségi betegét, aki persze
visszafelesel neki: ez volna az Utazás a
koponyám körül Karinthy-féle öröksége, ami persze nem hiányozhat a filmváltozatból
sem (Révész György, 1970). Az okos beszélgetések – udvarias és nem szigorú –
doktorának figuráját tiszta változatban még Pécsi Sándor hozza az 1963-as Új Gilgamesben, Szemes Mihály
elfeledett, és valóban politikamentes mozidarabjában, ahol a Darvas Iván
alakította rákbeteg főszereplő és kezelőorvosa hosszú konyhafilozófiai
dialógusokba bonyolódnak életről, betegségről, halálról, hiszen – ez volna a
cím értelme – a hős, az „új Gilgames” maga is a Halállal perlekedik.
Úgy tűnik
ugyanakkor, ahol az elmúlás-témában kell okoskodni, még ha ez is volna a doktorok
speciális területe, a beteggel közös orvosi bölcselkedés nem igazán hiteles,
legalábbis ezek a filmek (akad még egy-kettő), súlyos egészségügyi témájukkal,
és okosnak szánt doktoraikkal – a Karinthy-adaptációt is beleértve, hamar
eltűntek a süllyesztőben. Egyetlen filmtörténeti klasszikusként számon tartott
okoskodó doktorunk van, ez volna Jancsó Oldás
és kötésének fiatal sebésze, Latinovits Zoltán alakításban. Egyedül van,
ahogy a „kisvilág-felelős” doktor-klasszikusból is csak egy klasszikust kínál a
mozgóképes emlékezet, az emlegetett Szabó rendezte Apát (1966). Két
egyszerre hasonló, és különböző orvos figuráról van szó. Jancsó fiatal orvosát
elfogja a kétség – öreg professzorát és öreg édesapját látva – saját munkájához
keres biztos morális fogódzót, miközben talán ő is, ha sokszoros áttétellel is,
a halállal perlekedik. Szabó orvoshőse talán perlekedett is, talán kételkedett
is – Gábor Miklós homlokráncaiból éppenséggel ez kiolvasható – de mivel saját
gyermeke ábránd- és emlékképei idézik meg a halott doktort – a ráncos homlok
alatt a szem mindig nevet a fiára, vagyis biztos a dolgában. Biztos benne, hogy
az orvos, az apa, aki nyilván polgár is, azaz „Doktor Polgár” rendet,
egészséget tud tartani a maga privát – tehát polgári – világában. És hogy amikor
a mindig erőszakos, mindig rosszindulatú történelem éppen támad, 1944-ben és
45-ben (de ha tovább élt volna, 49-ben és 56-ban is) tudóshoz méltó
okosságával, gyógyítóhoz méltó optimizmusával megtalálja a menedéket minden
betegének és védencének, a privát kisvilágban: szűk családtól a tágas
Kelet-Európáig.
Merthogy
ez volna errefelé a doktor dolga.
Vagyis a
hatvanas-hetvenes évek hazai doktora vagy reményt adva okoskodik, gyerek és
beteg jelenlétében – a fiatal Szabónál, vagy reményt vesztve okoskodik, önmaga
és mindent megértő nők jelenlétében – a fiatal Jancsónál. Vagy legalábbis
meginog, ahogy az Oldás és kötés hőse
is, azaz hasonul a kor önbüntető értelmiségiéhez – úgy jutván el az egzisztencialista
végkövetkeztetésekig, hogy közben búskomor dialógusokkal a cenzúrát is
kicselezi, hiszen az éppen ezekben az években vadászik a kor
divatfilozófiájának kódolt megfogalmazásaira.
Jancsót
éppen csak megelőzi Makk Károly Elveszett
paradicsoma (1962): a Lengyel
József adaptációnál (ez volna a Jancsó-történet) sokkal komorabb Sarkadi Imre
adaptáció, benne az akaratán kívül gyilkossá lett Sebők doktorral. Két igen
különböző film, különböző kimenettel és tanulságokkal, de pusztán a hatvanas
évek orvos-karakterei közt válogatva, már a korabeli kritikusoknak is föltűnt a
hasonlóság. Mindkét filmben titkos és titokzatos a doktorok munkája, a halállal
való viaskodás közepette jön valamilyen sokkoló fordulat, ami a Makk filmben
egy pálya tragikus megtörését is jelenti, de erkölcsi traumát hoz mindkét
orvosnál. És ez itt is, ott is a bűnös városban történik, hogy azután a
megtisztulás puszta reménye csakis vidéken csillanjon föl, a „tiszta forrásnál.”
És persze mindkét megtisztuláshoz kellenek nők és öregek – úgyis, mint az okos
és okoskodó doktorok erkölcsi kalauzai és egyben szerető közönsége.
„Gazdag, nyugodt. Nehéz bundája ott lóg,
prémét szelíden prémezi homály.”
Kosztolányi
– egészségügyi ó-idők naiv gyermeke – hogyan is célozna hálapénzre, ha egyszer
nem tudja, mi az. Arra viszont igen, hogy a doktor legyen gazdag. Nyilván
lelki, szellemi értelemben, de talán szó szerint is. Attól jön a nyugalom. A „nehéz
bunda” körül pedig ott a homály, megint csak a mindenféle titkok – talán az
anyagi források titka is, ami a költő, a „szegény kisgyerek” szerint jól is van
így.
Hetven év
magyar filmes meséi szerint viszont nincs jól. Pontosabban újabb és újabb
opuszok próbálnak az orvosi létezésnek ezzel a vetületével is kezdeni valamit.
Mondhatni, próbálják kiköpni, vagy lenyelni, akárcsak a társadalom. Az ötvenes
évek egyszerű képlete nyilván nem sokáig volt alkalmazható, vagyis ahogy a Simon Menyhért születésében villanásnyi kép erejéig ott a jó „doktor
bácsi”, háttérben a puritán műszerszekrénnyel, és ott van „doktor Polgár”,
házikabátban, háttérben a koloniál hangulatlámpával, és a gyanús témájú
olajfestményekkel. Mégis, ez a szájbarágós kettősség lesz az ötvenes évek
derekán rögzülő követelménye a mozgóképes orvos-ábrázolásnak. Makk Károly 9-es kórterme alig egy évvel későbbről, 1955-ből
való. Az akkori irányított közbeszédhez képest már-már valóságos sajtóvitákat
gerjesztő film, egy kórház személyzetét bemutatva, kínosan vigyáz a
szimmetriára. A negatív – tekintélyféltő, presztízsmániás – professzor kap maga
mellé egy pozitív – morgós, de szíve vaj – másik professzort: ők volnának az
idősebb nemzedék. A rosszabbik fiatal doktor, azon kívül, hogy félrediagnosztizálja
a beteget, és hogy kórházi Casanovaként nővéreket kerget öngyilkosságba, a jól
ismert foteles-hangulatlámpás enteriőr előterében szervezi légyottjait, vagyis tudhatjuk
rögtön, hányadán is állunk vele. Csakhogy itt, az ifjú orvos-generációban is
meg kell, hogy legyen az emlegetett szimmetria: a jó fiatal doktor szóba áll a
beteggel, helyre teszi a vele egykorú nőcsábászt, és főleg, önzetlenül gyógyít.
Az már csak hab a tortán, hogy a történetnek még egy, az orvosvilágtól
független szimmetriája is van, a politikai enyhüléshez igazodva. Ez volna a
káderek szimmetriája: rossz kommunista volna a koncepciós ügyeket fabrikáló
személyzetis, jó kommunista az igazságkereső párttitkár, aki történetesen a jó
fiatal doktorral is azonos, Darvas Iván alakításában – alig három esztendővel
azelőtt, hogy a színész – legkevésbé sem párttitkári minőségben – politikai
elítéltként börtönbe vonul.
Az
egyrészt-másrészt doktortörténetek sora ezután évtizedekre megszakad: a
hatvanas évektől már „győznek a jók”: azaz a szigorú humanisták (öregek és
fiatalok) sora, és persze mellettük és közöttük a rokonszenves
doktor-filozófusok kicsiny csoportja. Pénzről – „homályról” és „nehéz bundáról”
– majd csak a rendszer utolsó évtizedében lesz szó, akkor is inkább
érintőlegesen. Két érdekes és elfeledett vígjáték: Böszörményi Géza Szívzűrje (1981) és Bacsó Péter Banánhéjkeringője (1987). A Szívzűr – Böszörményi életművébe
illeszkedve – cseh típusú vígjáték vidámsággal és keserűséggel, szatírába
ágyazott lírával, és persze „csehes” élethelyzetekkel, bennük csetlő-botló
falusi különcökkel. Mindez a fontos epizodistaként fölbukkanó Jiří Menzel személyes
megjelenésével nyomatékosítva. Vidéki körorvosról mesél a történet – már ettől
is lehetnénk a határ túloldalán, néhányszáz kilométerre, északabbra – de ez a
körorvos itt belezavarodik a Kosztolányi megénekelte „komoly szigorú” és a „gazdag
nyugodt” szerepekbe. Próbálgatja ugyan egyiket is, másikat is, gazdagodik
ugyan, de mégsem úgy, ahogy felesége szeretné, gyógyít ugyan, nyugodtan és
komolyan, de mégsem úgy, ahogyan maga szeretné. Az igazi pocakos cseh
doktor-csodabogár vicces és költői szerepére áhítozik, de a magyar viszonyok
ennél kevésbé poétikusak. Errefelé egyszerre van ájult tisztelet, és a jogos
tisztelet megtagadása. Van pénz, és van irigység és gyűlölet a pénz miatt.
Cseh
doktor akkor lesz a magyar doktorból, amikor majd hitvesét is, illúzióit is
elveszítette, amikor két állapotos tanítókisasszonnyal az oldalán – akiket
nyilván ő ejtett teherbe – bukkan föl, a világ képébe somolyogva, ezzel mintegy
egyesítve a „jó és rossz doktorság” A
9-es kórterem óta kísértő
szerepváltozatait.
A Banánhéjkeringő sztárorvosának
univerzuma ennél titokzatosabb, vagyis: „prémét szelíden prémezi homály.” Igaz,
a rendszerváltás előszobájában vagyunk, ami elromolhat, elromlik, ami tegnap
természetes volt, mára botrány. Bacsó hőse is sikeres, őt is irigylik, majd
büntetik. De ennél fontosabb, hogy Kelet-Európa emblematikus álomhivatása – az
az arisztokratikus magaslat, ahonnan a dolgokat mindig is látni lehetett,
esetleg okos gondolatokkal kommentálni is – vagyis az, amit az orvosi pálya
errefelé jelent – immár csak abban segít, hogy a kiválasztott doktor
fölismerje: bolondok közé keveredett. Egy véletlen gesztussal kezdődik: Kondacs
doki egy zavarodott meztelenkedő nőre teríti kabátját egy március 15-i ünnepség
alkalmából, a Batthyány-örökmécsesnél. Igazi, kisvilági-humanista orvosi
reflex, kelet-európai és magyar, a rokonlelkű kollégák árnyai – Takó doktor (Apa), Weiss doktor (Az orvos halála) – a múlt ködéből megértéssel biccentenének. Csak
éppen innentől minden másképpen folytatódik, mint az ő idejükben. Politikai
indítékra gyanakszik a késő-kádárkori rendőrség, szerelmi indítékra a féltékeny
mennyasszony, csak gurul és gurul a groteszk félreértés-lavina, sorban
előkerülnek a régi rossz-doktor klisék: a „nőcsábász”, a „sarlatán”, a „pénzéhes”
– még a paraszolvencia-vád is, régi emlék megint A 9-es kórterem idejéből, egy olyan korban, ahol a paraszolvencia
amúgy olyan magától értetődő, akár a naponta beszívott büdös városi levegő. Így
érkezünk a jelenbe.
„Borzongva érzem biztos ujjait,
ha kis, sovány bordáimon kopog.”
Vagyis
csak érkeznénk, mert a rendszerváltás óta készült játékfilmekben már nincsenek sem
emberséges, de szigorú doktorok, sem okos-moralizálók, akik valami rosszat
tesznek Pesten, és szívtipróként síró nőket hátrahagyva a lelkifurdalás terhével
vidékre menekülnének. Minden megváltozott.
Az utolsó
mozgóképre álmodott kelet-európai doktor, az igazi, az okos, aki figyel, maga
is negyedszázados, a kilencvenes évekből való. Tarr Béla Sátántangójának (1994) hét és fél órás történéseit valójában ő vigyázza,
elemzi, érti félre – vagyis teszi, amit az okos doktorok tenni szoktak. A
kelet-európai doktor figyeli Kelet-Európát. Kínlódó, próbálkozó, csalódó, újra kísérletező
bennszülötteket. Figyel a kapcsolatokra, ahogy egy Csehov darabban tenné: „Ej, de idegesek valamennyien, de idegesek! És mennyi szerelem! De
hát mit tehetek én, gyermekem? Mit? Ugyan mit?” (Sirály).
Ugyanaz, mint Csehovnál,
ugyanaz, csak másképp. Tarr és Krasznahorkai doktora bűzös vackából leselkedő
alkoholista, aki, ha siettetné is a halált, életben tartja a megfigyelés
eszelős monomániája és a megfigyeltek gyűlölete.
Aztán egyszer csak már
megfigyelni sincs kit. Egy film, ami egy doktor (igazi hazai doktor) fejében
(is) forog, kiszámíthatatlanul eltér az iránytól. Nincs többé kit figyelni,
nincs miről okoskodni.
„De hát senki sincs ébren? Nem hallja senki? Senki más?”
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/10 06-09. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14680 |