Kránicz Bence
Mekkora szerepet játszik a képzeletünk a szerelemben? A Szerdai gyerek Karlovy Vary díja után a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre Velencében versenyez.
Első nagyjátékfilmedet, a Szerdai gyereket 2015-ben mutatták be. Mi történt veled azóta?
A Felkészülés
első változatát még a Szerdai gyerek előkészítése alatt írtam, de
intenzíven csak 2016-ban, az első filmem fesztiválkörútját követően kezdtem el
foglalkozni vele. Az írással együtt csaknem négy évig dolgoztunk rajta – sok
időnek tűnik, pedig ez nem egy túlhordott projekt, a támogatási rendszerben sem
találkozott nehézségekkel, és a gyártása is a tervezett ritmusban zajlott.
Miért érezted szükségét a saját gyártó cégnek?
Itthon a producerek nem fektetnek saját pénzt a filmek
létrehozásába, hanem állami támogatásért folyamodnak, és a film gyártását
bonyolítják le. Ehhez képest gyakran túlzónak érzem a hatalmukat a film
készítését kísérő döntéssorozatban, illetve a filmek jogainak tekintetében is.
Csernátony Dóra producerrel együtt 2016-ban megalapítottuk a Poste Restante
produkciós vállalatot. Dóra a Felkészülés dramaturgja is lett, olyan
kreatív társ, aki rengeteget segített abban, hogy a gondolataim a lehető legpontosabban
tudjanak artikulálódni a filmvásznon. A bázis pedig producertársunk, Miskolczi
Péter sok évtizedes filmgyártási tapasztalata volt. Az, hogy a film a mi saját
produkciónkban készült, azt eredményezte, hogy a költségvetés beosztásában és a
gyártást kísérő egyéb döntésekben is kizárólag ennek a konkrét projektnek a
szempontjai diktáltak, nem kellett tekintettel lenni egyéb, a filmhez nem
kötődő érdekekre. Legközelebb is csak így szeretnék filmet csinálni: kreatív
figyelem a produkciós oldalról, és kizárólag az adott filmre szabott döntések.
A Szerdai gyerek két díjat nyert Karlovy Varyban, Cottbusban
is díjazták. Itthon ötezer néző látta moziban. Mit szóltál akkor a filmed
fogadtatásához, és hogyan változott vele a viszonyod az elmúlt években?
Különös
fogadtatású film volt. A Karlovy Varyból tudósító magyar filmkritikusok durván
elutasították, ami meglepett, és túlzásnak is éreztem. Éreztem, hogy fog még
következni valamilyen igazságszolgáltatás az életemben ebben az ügyben, de azt
nem gondoltam volna, hogy ennyire hamar: három nappal később megnyertük a
kategóriánk fődíját és a külföldi kritikusok díját is. A film körbeutazta a
világot, nyertünk egy csomó díjat vele, és a nézőktől is nagyon jó
visszajelzések érkeztek, de még ma is, ha valaki sikerként hivatkozik a Szerdai
gyerekre, nekem ez az alapélmény jut eszembe, ahogy a díszbemutató közben a
kollégáimmal a telefonunkon olvassuk ezeket a borzalmas magyar kritikákat.
Fontosabb a filmjeid kritikai fogadtatása, mint a nézőszáma?
Igazából,
mélyen csak az a fontos, hogy az ember belül hogyan áll a saját filmjével,
azokkal az évekkel, amelyeket az adott történettel töltött. A külső dolgok,
mint a kritikák és a nézőszám, alkotói szempontból elsősorban a következő munka
miatt érdekesek. A Filmalapnál sem gondolták, hogy a Szerdai gyereket százezren fogják megnézni. Szerzői film, ráadásul
kelet-európai szocio – az ilyesmit nem nézik sokan. Az viszont elvárás volt,
hogy fesztiválokon jól szerepeljen, így mikor a Felkészüléssel
pályáztam, nagy bizalommal fogadtak, úgy kezeltek, mint aki már bizonyított.
Remélem, hogy a Felkészülés szép
indulása is megkönnyíti majd a következő film sorsát. És persze a nézőkről sem
szeretnék lemondani. A világjárvány közepén kerül moziba a film, így nyilván
nehezen lesz megítélhető a nézőszám, de a Felkészülés mindenképp
szélesebb körhöz szól, mint a Szerdai
gyerek. Ez egy nagy szerelem története.
Olyan szerelmi történet, amelyben benne rejlik a thriller
lehetősége is. Az elején Hitchcockot is eszembe juttatta. Te mit kerestél
benne?
Először
egy jelenetkezdemény jutott eszembe: egy nő, telve szerelemmel, megérkezik egy
férfihoz, hogy elkezdjék a közös életüket, és a férfi nem ismeri meg. Megbillen
a valóság, ez indítja el a történetet. Ahogy elkezdtem fejleszteni az ötletet,
rájöttem, hogy ennek a filmnek arról kell szólnia: milyen hatalmas szerepet
játszik a saját képzeletünk a szerelemben, mennyi mindent vetítünk bele a másik
emberbe, hogyan formáljuk belül a másikról alkotott képet. A valódi együttlétet
megelőző szakasz álmodozásáról, izgalmairól és tévedéseiről.
Az abszolút főszereplő Stork Natasa, azt is lehetne mondani, hogy
az ő alakításán áll vagy bukik a film.
Komoly
castingot tartottunk, sok jó találkozásom volt nagyszerű színésznőkkel. De az
az igazság, hogy Natasa volt a legelső színész, akivel leültem a filmről
beszélni, és amikor megláttam, megszállt valami megmagyarázhatatlan nyugalom,
hogy megvan a főszereplőnk. Ennek ellenére rengeteget bajlódtunk a próbafelvételek
során, mégis, ösztönösen éreztem, hogy együtt el fogunk tudni jutni a
forgatókönyvben megjelenő karakterig. Natasa fantasztikus partnerem volt ebben
– mindig éreztem, hogy az előző találkozásunk óta eltelt időben is dolgozott
saját magán. Végül az utolsó ruhapróbán, két nappal a forgatás előtt úgy
éreztem, hogy tessék, ott áll Dr. Vizy Márta. Natasa arca, alkata alapján nem
is értem, hogyhogy nem osztottak eddig rá filmfőszerepet. Törékeny szépség,
emellett nagyon intelligens színész, nem okoz gondolt elhitetnie, hogy
elsőrangú idegsebész. Azt kértem tőle: ne foglalkozzon mással a forgatás ideje
alatt. Ez magyar színészek esetében nagyon ritkán megvalósítható – általában
színházi próbáról érkeznek forgatni, vagy este előadásuk van. Natasa és Bodó Viktor
nem dolgoztak semmi máson, amíg forgattunk, és ez egészen kivételes szintű
koncentrációt eredményezett.
Bodó Viktort közel másfél évtizede, az Overnight óta nem láttuk a
vásznon, elsősorban színházi rendezőként dolgozik. Kifejezetten vele akartál dolgozni?
Sokáig
a hősnő szemével látjuk a karakterét – világos volt, hogy fajsúlyos
személyiségnek kell lennie. El kell hinnünk, hogy ez az agysebész nem akárki.
Hogy egy komoly nő nemhiába kel át miatta az óceánon. Tinédzser koromban jó pár
előadásban láttam Viktort, és nagyon erős emlékeim voltak róla. Tudtam, milyen
elképesztő színészi jelenléte van. Szerencsére izgalmasnak találta a
forgatókönyvet, a Dr. Drexler János szerepében való elmerülés lehetőségét –
nagyon örülök, hogy a mi filmünkkel tér vissza a vászonra.
A Szerdai gyerekben a nevelőotthoni miliőt mutattad be, a Felkészülés…-ben az idegsebész hősnő orvosi közegét. Úgy
tűnt, elég alaposan elmélyedtél ebben a világban. Mennyi kutatómunkára van
szükséged ahhoz, hogy úgy érezd, hitelesen tudsz ábrázolni valamit?
Az
internetnek köszönhetően viszonylag könnyű egy bizonyos szintig elmélyülni egy
témában. De ebben az esetben elengedhetetlen volt a fizikai tapasztalat is –
orvosszakértőnk, Dr. Vitanovic Dusan és az Országos Idegsebészeti Intézet többi
munkatársa nagyvonalú segítségének köszönhetően a főszereplőkkel együtt a
valóságban is alaposan megfigyelhettük az idegsebészek napi munkáját.
Két újabb magyar filmhez érzem közelállónak a Felkészülést: az Egy naphoz és a Napszálltához. Könnyebb vagy nehezebb most női fókuszú szerzői filmet készíteni,
mint amikor te bekapcsolódtál a filmszakmába?
Mire én
elkezdtem dolgozni, az úttörés már megtörtént. Mészáros Márta szokta emlegetni,
hogy mikor ő megjelent a pályán, akkor rajta kívül volt Agnès Varda, Věra Chytilová, Larisza Sepityko, és itt
körülbelül vége is a felsorolásnak. A mi rendezőosztályunkban – Gothár Péternél
és Enyedi Ildikónál tanultunk – több volt a lány, mint a fiú a rendezőhallgatók
között. Szilágyi Zsófia osztálytársam volt, jó barátom. Együtt dolgoztunk
mindkét filmem castingján, és én is segédkeztem kicsit az Egy napban. Jó
hallani, hogy látszik valami közösség a filmjeink alapján. És annak is örülök,
hogy Nemes Jelest említed, ezzel elkerülve a női rendező-női film
leegyszerűsítést. Hiszen attól női fókuszú egy film, hogy a női létezéssel
kapcsolatban képes valamit megragadni, a rendező nemétől függetlenül.
Több rövidfilm és két nagyjátékfilm után kiismerted már a saját
rendezői alkatodat? Az alkotófolyamat melyik részén vagy igazán elemedben? Mi
hajt előre?
Azt
hiszem, tematikusan a felszín alatti érzelmi folyamatok, a titkos belső élet,
az intuitív választások izgatnak leginkább. Nagyon szeretem a filmkészítésben a
keresgélést, a csiszolást, vagy desztillálást – hogy éveken keresztül formálódhat
egy gondolat, mielőtt elérné a végső megnyilvánulási formáját. Éppen ezért
kedvelem az átírást meg a vágás folyamatát. Egyelőre elképzelhetetlennek
tartom, hogy hosszú snittekben fogalmazzak, ahol nincs meg a hangsúlyok
utólagos alakításának lehetősége. Küzdelmes, vívódásokkal teli folyamat a
filmkészítés, pont Szilágyi Zsófival szoktuk egymásnak mondogatni, hogy jó oka
kell legyen annak, ha az ember belevág egy filmbe. Csak akkor fogok belekezdeni
a következőbe, ha ugyanolyan biztos vagyok egy anyagban, mint a Felkészülésben
az elejétől fogva voltam.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/10 10-11. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14672 |