Kovács Kata
Gyorsan elolvad az ember szájában, de édes kis finomság a Hab, tele játékossággal, önreflexióval és érdekes figurákkal.
A magyar filmekben egyre gyakrabban láthatunk a szerelem terén megszállott karaktereket, elég csak a Testről és lélekről hőseire vagy Horvát Lili most bemutatkozó Felkészülés meghatározhatatlan ideig tartó együttlétre című munkájának orvosnőjére gondolni. A fenti filmekkel ellentétben a Hab nagyon szigorú műfaji recept alapján készült, főszereplője viszont mind a szerelem, mind a munka terén kissé eszelős.
Lakos
Nóra az SZFE-n végzett Almási Tamás osztályában; sorozatok, kisfilmek (Coming
Soon – 2006, Hanna – 2007, Otthon – 2009, Edina –
2011) és egy dokumentumfilm (Magyar bajusz, 2012) után most
jutott el a nagyjátékfilmes debütáláshoz. Vonzódik a különös figurákhoz, a
karakteres hősnőkre épített, reménytelen szerelmi történetekhez, a domináns
látványvilághoz, a Cinemira – Nemzetközi Gyerekfilm Fesztivál alapítójaként
pedig az ifjúsági film és a rajzfilm is a szívügye. A Habot az Amélie
csodálatos élete, A család kicsi kincse és a Holdfény királyság háromszögébe
álmodta, a kissé banális történetet bogaras, jópofa alakokkal, önreflektív
gesztusokkal és markáns látványvilággal teszi érdekessé. A forgatókönyvet
nagyon egyszerű sémára dobták fel: Dóra mesés kis cukrászdáját a csőd
fenyegeti, ezért jelentkezik egy vállalkozásfejlesztő pályázatra, ahol egy
négynapos, vidéki kúriában eltöltött ismerkedő workshop keretein belül döntik
el, melyik jelentkező nyeri a támogatást. A bökkenő, hogy csak családi
vállalkozások jelentkezhetnek, a pénzosztók undorral mondják ki a szót is, hogy
szingli. Márpedig Dóra az. Összeszed hát egy gyerekszínészt és az első útjába
eső pasast, hogy játsszák el a családját, arra pedig nem is gondol, hogy a
vidéki elvonulásra legutolsó nagy szerelme is benevezett újdonsült feleségével.
Lakos a
kisfilmjeiben már előkészítette ezt a perfekcionista és céltudatos, külsőre
drámai, a felszín alatt azonban hiperérzékeny és bizonytalan, harmincon túli Manic
Pixie Dream Girlt, akit meglehetősen nyomasztanak a társadalmi elvárások. Kerekes
Vica csodálatos a romantikus, de kontrollmániás Dóra szerepében, a karakter
maga talán fajsúlyosabb is, mint amit a romkomos keretek megengednek. Ám a köré
gyűjtött macsó férfiak (Mátray László, Bányai Miklós), a hol bárgyú, hol
félszegen szívdöglesztő rivális (Zsigmond Emőke), az önjelölt megváltó-coach (Szikszai
Rémusz), a kissé elnagyolt karikatúrák, főképp az ötévesforma gyerekeit
szoptató ősasszony (Láng Annamária) a merev osztályfőnökre hajazó anya (Pálfi
Kata) vagy Elek Ferenc rutinból hozott mulya családapája ezt szépen
ellensúlyozzák. A rendező érdeklődése a gyerekfilm és az animáció iránt a kisfiút
játszó, koravén gyerekszínész (Gyarmati Erik) és plátói szerelme, a nyegle
kamaszlány karakterében nyilvánul meg, valamint a hősnő köré épített,
részletgazdag, játékos elemekkel teleszórt látványvilágban, az art deco
lakástól a mesébe illő cukrászdán át a buja kastélyparkig.
A Hab
egyetlen igazi hiányossága, hogy nem csináltak belőle gasztrofilmet. Pedig
Lakos Budapest egyik legizgalmasabb cukrászdájával, az újlipótvárosi
Chouchou-val dolgozott együtt, hogy a filmben látható sütemények tökéletesek és
a cukrászati fogások hitelesek legyenek – mégsem ez a fő téma, amire a filmet
építette. Dóra a sütés mellett a mozi megszállottja is, a filmbeli verseny
résztvevői pedig a társadalomkritika jegyében a családi teambuildinget kapják
feladatul. A film önreflektív gesztusai, ha nem is szájbarágósak, de talán
kevesebbel is beérnénk belőlük. A nő emlékei utolsó nagy szerelméről egy
vászonra vetítve peregnek, a cukrászdában retró diafilmvetítést rendeznek a
családi vonal erősítésére, a film végén Mácsai Pál cameózik, a workshop
résztvevőinek leleplezésében pedig kulcsszerepe van egy kandikamerával dolgozó
operatőrnek. A cukrászdában nem csak hogy híres szerelmespárokat, de
kifejezetten beteljesületlen szerelmi történetek hőseit alakító színészekről
nevezik el a süteményeket, Dóra kattanása ugyanis, hogy semmi esélyt nem hagy a
happy endnek. Hibái ellenére szórakoztató, sőt bíztató debütfilm a Hab,
hősnője mellett rendezőjének is jót tesz majd, ha még inkább felvállalja a
kattanásait.
HAB – magyar, 2020. Rendezte: Lakos Nóra. Írta: Fekete Fruzsina és
Lakos Nóra. Kép: Bálint Dániel. Zene: Balázs Ádám. Vágó: Barsi Béla. Producer:
Harrer Katalin, Angelusz Iván. Szereplők: Kerekes Vica (Dóra), Mátray László,
Gyarmati Erik, Bányai Miklós, Zsigmond Emőke, Elek Ferenc, Pálfi Katalin, Láng
Annamária. Gyártó: A Company Hungary / AGA Média. Forgalmazó: InterCom. 89
perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/10 54-54. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14669 |