rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Patthelyzet

Fekete Tamás

Patthelyzet – magyar, 2020.Rendezte és írta: Szűcs Dóra. Kép: Csepeli Eszter és Dobóczi Balázs. Zene: Juhász Csaba. Szereplők: Kádár L. Gellért (Olivér), Kálloy Molnár Péter (Tamás), Szabó Erika (Eszter), Szabó Máté (Roy), Ráckevei Anna (Veronika). Gyártó: ZLS Productions. Forgalmazó: ADS Service. 100 perc.

 

Noha a bankrablás motívuma a magyar film számára nem ismeretlen, eddig jóformán csak más műfajokkal társítva jelent meg nálunk – vígjátéki tónussal, mint a Konyecben, vagy éppen életrajzi műben, mint legutóbb a Viszkisben. Visszatérő elem volt mindegyiknél, hogy tágabb társadalmi-közérzeti jelenlétet kívántak felfesteni, amelyben a rablás egyfajta kényszerű, a korszellem és -hangulat nyomására végrehajtott cselekedet. A Patthelyzet azonban oly sok más mellett ezektől a vonatkozásoktól is megszabadítja heist-történetét, és teljes mértékben az akcióra koncentrál. Az egyetlen helyszínen, egy bank ügyfélterében, illetve irodájában zajló, szinte teljesen valós időben játszódó film mindössze hat szereplőt használ: az ügyfél, a bankrabló, az igazgató, az alkalmazott és a biztonsági őr mellé a film utolsó negyedében megjelenik a nyomozó is. Alkalmi szövetségek köttetnek, majd bomlanak fel szinte ugyanolyan gyorsan, a pénz megszerzésének pillanatnyi lehetőségétől függően.
A rendezés mellett a forgatókönyvet is jegyző Szűcs Dóra állami támogatás nélkül, magánpénzből készítette el első mozifilmjét, és ez sajnos meg is látszik művén: a képi világ bántóan steril és mesterkélt, sőt szegényes – hiába ecsetelik hosszan az egyik szereplő jólöltözöttségét, ha a néző közben az ellenkezőjét látja. Ilyen helyzetben a forgatókönyvnek kell rendkívül kidolgozottnak lennie – Tarantino is egy raktárhelyiségből kezdte pályáját -, ám a film itt sem teljesít jól. Szűcs szinte teljesen a csavarokra próbál építeni, újra és újra kiderül, hogy a szereplők mind ismerik már egymást korábbról, és bármikor készek elárulni a másikat, saját céljuk érdekében. Azonban a fordulatok egy idő után egyre valószínűtlenebbek vagy kiszámíthatóbbak lesznek, a karakterek teljesen légüresek – amikor egymással kellene ütközniük, az éles csattanások helyett csakis tompa puffanások jönnek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/09 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14664

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -