rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Titkok és hazugságok

Alföldi Nóra

Chamboultout – francia, 2019. Rendezte: Éric Lavaine. Írta: Bruno Lavaine, Éric Lavaine és Barbara Halary-Lafond. Kép: Antoine Roch. Zene: Grégory Louis. Szereplők: Alexandra Lamy (Béatrice), José Garcia (Frédéric), Michael Youn (Fabrice), Anne Marivin (Nadia). Gyártó: Same Player. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 102 perc.

A francia filmiparról érthető módon minden filmkedvelő ódákat tud zengeni, nincs fontos fesztivál jelentős francia artfilm nélkül, az azonban már kevéssé ismert tény, hogy a frank magasművészet mögött egy gigantikus ipar áll. Franciaország 2013-ban a világ második legnagyobb filmexportőre volt Amerika után, 2015-ben összesen 300 nagyjátékfilmet tolt a mozikba, mindennek tetejébe a hazai piac bevételei fedezik szinte minden kiadását. Ilyen számok mellett bőven elférnek tehát az olyan kisebb lélegzetű, szerényebb darabok, mint Eric Lavaine Titkok és hazugságok című műve.

Béatrice egy középkorú nő, három gyerek anyja, a baszk tengernél, Biarritz mellett él pazar vízparti házában. Épp könyvének megjelenését ünnepli, amelyben elmeséli férje balesetét: miután a férfi elvesztette a látását és egy teljesen kiszámíthatatlan, labilis - ám mindezzel együtt igen szórakoztató - ember vált belőle. Béatrice nap, mint nap küszködik az új helyzettel és próbálja ép ésszel menedzselni a család életét, ám mindeközben szeretőt is tart, akiről környezetében többé-kevésbé mindenki tud. Ám a káosz csak akkor szabadul el igazán, amikor férje születésnapjának megünneplésére Béatrice több napos nyaralásra invitálja a barátait, akikről mellesleg igen serényen anekdotázgatott a könyvében.

Lavaine filmje nem szűkölködik sem a humorban, sem – a csodás helyszínnek köszönhető – festői képekben, sem az eszement mennyiségű dialógban, amelyeket remek színészgárdája ment meg a túlbeszéltségtől. Béatrice történetével remekül rezonál a férj figurája, aki egy nyolcéves kisfiú mentális szintjén van – hol a katasztrófa, hol a humor potenciálját rejtve magában. Ez a feszültség kellemesen végighúzódik a történeten, amely minden egyszerűsége ellenére még igazán megható pillanatokkal is képes megajándékozni a nézőt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/08 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14632

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -