rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Egy nő láthatatlan élete

Árva Márton

A Vída Invisível – brazil-német, 2019. Rendezte: Karim Aïnouz. Írta: Murilo Hauser. Kép: Hélène Louvart. Zene: Benedikt Schiefer. Szereplők: Julia Stockler (Guida/Gisele), Carol Duarte (Eurídice), Flávia Gusmão (Ana), António Fonseca (Manoel). Gyártó: Canal Brasil / RT Features / Pola Pandora. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 140 perc.

Kézenfekvőnek tűnhet, hogy egy Berlinben élő brazil rendező brazil-német koprodukciója a Latin-Amerikában elhíresült mágikus realista és a nyugati melodrámai elbeszélésmód összeegyeztetésével kísérletezzen. Az azonban már kevésbé egyértelmű, hogy ez nem csak egzotikum és sziruposság émelyítő elegyéhez vezethet. A tavaly Cannes-ban díjazott Egy nő láthatatlan életében két eltérő jellemű lánytestvér és a kétfajta alkotói eszközkészlet is erős kölcsönhatásba kerül. Amíg Eurídice lenyűgöző zongorajátékával vonja magára a figyelmet egy családi összejövetelen, impulzív nővére, Guida Görögországba szökik udvarlójával. A felháborodott szülők ezt követően mindent megtesznek, hogy legalább kisebbik lányukból engedelmes feleség váljon, akit nővére nem befolyásol. A vaskalapos családfő még akkor is ellenzi, hogy a szétválasztott testvérek felvegyék egymással a kapcsolatot, amikor Guida visszatér Brazíliába.

A szenvedélytől fűtve Európába utazó idősebb testvér motívuma nem először jelenik meg Karim Aïnouz filmjeiben (lásd Futuro Beach), de Guida hazaköltözése miatt ezúttal mégsem a kontinenseken átívelő térbeli távolság, hanem az eltérő ritmusban megélt idő ékelődik a nővérek közé. Így a fülledt trópusi miliőt és káprázatos neonokat, a Márquez-adaptációk bujaságát és a Douglas Sirköt idéző élénk színstilizációt egyaránt mozgósító filmben végül a sajátos időkezelés miatt kerül egy hullámhosszra a melodráma és a mágikus realizmus. Generációk közti áthallások, visszatartott titkok, hektikus időugrások és fájdalmasan elnyújtott pillanatok alkotják a cselekményt, ami ráadásul a 20. század második felében zajló modernizáció hátterével feleselve példázatértékűvé emeli a tragikus családtörténetet. Az adaptált Martha Batalha-regényben szereplő átkok helyett ugyanis a filmben a legprofánabb patriarchátus szervezi a sorsokat, így a könnyfakasztásnál is lényegesebb kérdéssé válik, hogy női szemszögből mit jelent az új időktől várt fejlődés: ütnek-e rést az évtizedek az apák, férjek, (férfi) doktorok és hivatalnokok által tervezett és fenntartott világ vaskos falain?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/08 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14628

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -