rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

A halott menyasszony

Varga Zoltán

Corps Bride – amerikai, 2005. Rendezte: Tim Burton, Mike Johnson. Forgalmazó: Warner Bros. 74 perc.

Szép emlékű év a Tim Burton-rajongók számára 2005: ebben az esztendőben a rendező két filmmel is megkínálta a publikumot. Míg a Charlie és a csokigyár szivárványszínekben tündöklő cukormázas musical-komédiája nagyszabású családi sikerfilmnek bizonyult, a melankolikus gótika igazi „timburtonös” élményét a másik filmben kellett keresni. A halott menyasszony nem csupán hangvételében merészebb és szereplőválasztásában kihívóbb (amit már a cím is megelőlegez), de animációs film lévén, láthatóan sokkal nagyobb mozgásteret adott alkotója fantáziájának. Burton nem először kísérelte meg továbbvinni a Ray Harryhausen nevével fémjelzett, a számítógépes animáció viharos gyorsaságú elterjedésével háttérbe szorult bábfilmes tradíciót: ebből a szempontból A halott menyasszony a producerként és ötletgazdaként levezényelt Karácsonyi lidércnyomás ikerfilmje. Burton társrendezőként jegyzett második bábanimációja az életmű más mérföldköveihez is szorosan kapcsolódik: európai népmesén alapuló történetének házasodni készülő teszetosza főhőse mintha a hatperces bábfilm, a Vincent gyermekszereplőjének lenne felnőtt alakmása; az élők kiégett, fagyos, örömtelen és a holtak eleven, színpompás és vidám birodalmának kontrasztja legkivált a Beetlejuice-t, részben Az Álmosvölgy legendáját juttatja eszünkbe. A jellegzetes burtoni utaláshalmozás jegyében a Csontváztánc rajzfilm-klasszikusa éppúgy megidéződik, mint az Elfújta a szél egy legendás sora, a csúcspont bajvívása pedig (a mérgezett bor motívumával) a Hamlet inspirációjáról árulkodik. Tagadhatatlan ugyan a házasodásra szánt fiatalok (Victor és Victoria) iránti rendezői rokonszenv, a legfőbb attrakció mégis a címszereplő, Emily megformálása: bús sorsa szívszorító, kecsessége elbájoló, alakjának szép ívei – bizarr módon – vonzalmat ébresztenek. A síron túli szeretőt Helena Bonham Carter szólaltatja meg: bár a szinkronszínészek (zömmel angol színművészek) valamennyien remekelnek, nem vitás, hogy Burton akkori múzsájának hangja a legemlékezetesebb. A főhősnő csalódása és hiábavaló vágyakozása a boldogságra valamennyi néző számára ismerősek lehetnek, a film alakjai – a túlvilágiak is – közelebb állnak hozzánk, mint a Karácsonyi lidércnyomás groteszk szörnykollekciója. Az összkép azonban mégsem annyira megkapó: a zene (ezúttal is Danny Elfman szerzeménye) nem ér fel elődjéhez, a humor erőltetettebb, a lendület ingadozóbb. Az Emily megdicsőülését és megbékélését láttató záróképek ugyanakkor a Burton-életmű legszebb részletei közé tartoznak, az Ollókezű Edward megindító befejezése mellett a helyük.

Extrák: Előzetes; különálló zenei hangsáv; mozgáspróbák; hét kisfilm a forgatásról. A kisfilmek (egyenként 5–7 percesek) mintha egy hosszabb werkfilm darabkái volnának; a leginformatívabb közülük a bábok elkészítésével és a fejüket-arcukat mozgató újszerű mechanikával foglalkozó szösszenet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14627

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -