Benke Attila
Gran Torino – amerikai, 2008. Rendezte: Clint Eastwood. Szereplők: Clint Eastwood, Bee Vang, Ahney Her. Forgalmazó: Warner Bros. 112 perc.
A Richard Jewell balladáját leszámítva
a 2010-es években Clint Eastwood inkább tisztességes iparosmunkákat (Amerikai
mesterlövész, Sully, A csempész) készített, amelyek
színvonala meg sem közelítette az örökzöldekét (Fennsíkok csavargója, Nincs
bocsánat, Millió dolláros bébi). Utóbbiak, a mesterművek közé
tartozik a Gran Torino, a Nincs bocsánat párdarabja: míg a több
Oscar-díjjal elismert 1992-es filmben a színész-rendező a vadnyugatnak és a
Sergio Leone Dollár-trilógiája óta fokozatosan
esendőbbé váló westernhősének int búcsút, addig a kortárs közegű westernként is
értelmezhető Gran Torino elégia az összes jellegzetes, öntörvényű
Eastwood-hősről. Jóllehet Eastwoodot ezután is láthattuk a nagyvásznon, ám
későbbi filmalakjai (lásd például A csempész törékeny, sodródó
antihősét) már atipikusak voltak: különböztek a korábbiaktól, s nem hasonlítottak
azokhoz.
Walt Kowalski
lengyel-amerikai veterán, aki megjárta a koreai háborút, háborús tapasztalatai
miatt pedig előítéletei vannak a délkelet-ázsiai származásúakkal szemben.
Persze a saját rasszába tartozókat is inkább megveti, sőt fiaitól és unokáitól
még inkább elhidegült felesége halála után. A sors iróniája, hogy Kowalski új,
az ázsiai hmong etnikumhoz tartozó szomszédokat kap, köztük a visszahúzódó,
könnyen befolyásolható fiatal fiúval, Thaóval (aki bűnöző kuzinja unszolására
próbálja meg ellopni a veterán 1972-es évjáratú, címszereplő autóját) és kedves
nővérével, Sue-val. A család jószándékú közeledéssel nem képes megtörni az
Eastwood hősének szívét beburkoló jeget, de amikor a helyi bandák szorításába
kerülnek, Walt sajátos módon szomszédjai segítségére siet.
A Gran Torinóban Eastwood immár sokadjára játszik el a western
műfajjegyeivel. Az idősödő fegyverforgató a különböző etnikai csoportok által
belakott környék magányos „fakó lovasaként”, szinte egyedüli fehér férfiként
megtanulja elfogadni, hogy változik a világ, és a kisközösség, illetve a jövő
letéteményesei, a fiatalok védelmére kel a klasszikus párbajszituációként
komponált, katartikus és szomorú végső leszámolásban. Bár a cselekmény során többeket
megfenyegetett puskájával és pisztolyával, a hős ezúttal fegyvertelenül száll
szembe a gazemberekkel, hogy hosszú időre börtönbe juttassa azokat emberölés
vádjával.
A westernműfaj
alapelemeinek átszínezésével összhangban Eastwood befejezi korábbi filmjei
tipikus hősének fejlesztését. A színész a Dollár-trilógiában
és hasonló amerikai bosszúfilmjeiben (Akasszátok őket magasra!, Fennsíkok
csavargója) még jellemzően önző antihősöket alakított, ám ezeket követően
elkészítette A törvényen kívüli Josey Walest, amelyben a családja
elvesztése miatt elidegenedett címszereplő a cselekmény végén még az amerikai
őslakosoknak is békejobbot nyújtott. Majd az Eastwood-hős a Fakó lovasban
egy családot, a Nincs bocsánatban és a Millió dolláros bébiben
megalázott nőket védelmezett, illetve karolt fel, az 1992-es elégikus westernben
pedig a rasszista seriff által meggyilkolt afroamerikai barátjáért is bosszút
állt. A Gran Torinóban mintegy eljött annak az ideje, hogy a
fegyverforgató fehér férfi szimbolikusan békét kössön a hmongokkal mint a
kortárs Amerika egyik kisebbségi társadalmi csoportjával. Jóllehet, a rendező a
dicséretek mellett sok kritikát is kapott az etnikum ábrázolásáért, mondván,
hogy ha pozitív fényben is tünteti fel, de (például a családi hagyományőrző
szertartások epizódjaiban) egzotizálja, azaz inkább látványosságként, semmint
az amerikai társadalom természetes tagjaiként mutatja be őket. Ám ennek
ellenére a Gran Torino határozottan rasszizmusellenes, így napjainkban,
2020 derekán kiváltképp aktuális film, még ha a társadalmi problémákat le is
egyszerűsíti Walt kissé elsietett pálfordulása révén. Kérdéses, mennyire
valószerű, hogy egy előítéletekkel teli ember világnézete homlokegyenest
megváltozik (Walt az autóját képmutató unokája helyett Thaóra hagyja
végrendeletében) annak hatására, hogy az általa megvetett népcsoport tagjait
ártatlan áldozatokként látja (ugyan a főhős folyamatosan közeledett a hmong
családhoz, de csak azután állt ki értük, hogy a bűnbanda a házukra lőtt).
Persze a Gran Torino elsősorban nem szociális problémafilm, hanem XX.
század végi kisvárosi westernelégia, egyúttal a színészlegenda Clint Eastwood
életművének összegzése.
Extrák: Kisfilmek magyar felirattal: a film alkotói beszélnek az
autókultúráról; riport a detroiti Woodward Dream Cruise
veteránautó-kiállításáról.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/08 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14619 |