P. Szabó Dénes
Jancsó az elsők közt mutatta meg a rendszerváltás ellentmondásos, a későbbi politikai megosztottság csíráit magában hordó folyamatát.
Jancsó rendszerváltás-trilógiájának második
részében, az Isten hátrafelé megy
történetében a „békés átmenet” kérdése
mellett ugyancsak lényegi szerepet kap a „szocializmushoz fűződő viszony” problémaköre is, mely rögtön a film
elején megjelenik. Egy, a Halászbástyán zajló forgatáson az egyik névtelen
szereplő a kamera felé fordulva felteszi a kérdést, „Mi volt ez a negyvenöt
esztendő?”, majd rögtön megválaszolja azt: „koncepció, amelyet vállalni kellett
soha el nem követett bűnökért egy őt gyalázó, kimódolt történelmi múltra”. A
férfi azt mondja, elérkezett az ideje annak, hogy az áldozat megnevezze a
vétkeseket, és „az elborzasztó, elfajult tetteiket örök időkre nevükhöz
kapcsolja”, majd felsorolja a neveket „Rákosi Mátyás, Gerő Ernő, Farkas Mihály,
Kádár János”. Ekkor azonban a forgatás hirtelen abbamarad, majd a filmbeli
rendező nagybátyja (Madaras József) kezd bele egy szónoklatba, mely
tematikailag ugyan kapcsolódik az előző monológhoz, de a jelen aktualitását egy
másik szempontból világítja meg. A nagybácsi szerint „A magyarság nem kiállt
bosszúért, de megköveteli az erkölcsi jóvátételt, és követeli a magyarországi
magyar lakosság hátrányos helyzetének megszüntetését, amely az idegen hatalom
jelenlétében kárára alakult ki.” A film tehát egy másik, az Ellenzéki
Kerekasztal-tárgyalások sarkalatos pontját emeli be, vagyis a nemzetiségi
törvény megalkotását követeli, amely védi a magyar nemzetiség jogait és védi a
magyar nemzetiséget az ellene irányuló célzatos uszítástól és rágalmazástól,
valamint a mások által kárára elkövetett genocid szándékú szövetkezéstől. A
szövegét viszont ő sem tudja végigmondani, a beszédet szaxofonzene szakítja
félbe, mellyel Jancsó érzékelteti, hogy a rendszerváltás óta eltelt idő még nem
oldotta meg a múlt kérdéseit, sérelmeit, miközben számos olyan, a társadalmat
érintő probléma keletkezett, mely megválaszolásra, további kifejtésre vár.
A Kádár-korszaktól és a
szocialista múlttól való elhatárolódás már az első EKA-üléseken egyértelmű
volt, az 1989. március 30-án több párt is szóvá tette, hogy nem ért egyet
azzal, hogy az MSZMP KB egy, április 8-ra tervezett megbeszélésre invitálta
őket több olyan egyesülettel, melyek az MSZMP oldalát erősíthetik. Ezért
például Magyar Bálint, azt ajánlotta, hogy a független szervezetek egy oldalon
lépjenek fel, ne legyenek külön tárgyalások. Az április 7-i EKA-ülésen
Lengyelországot hozza fel példának, ahol Lech Wałesa és a Szolidaritás
kitartottak érdekeik mellett, így már 1989. február 6-án megkezdődhettek a
kerekasztal-tárgyalások. Szabad György szerint feltételként kell megszabni,
hogy a független szervezetek kikkel akarnak egy asztalnál helyet foglalni, mi
legyen a tárgyalások rendje, és melyek legyenek a megvitatásra szánt kérdések,
vagyis az MSZMP ne folytathasson látszattárgyalást. Fodor Gábor szerint nem
kellene részt venni a találkozón, amíg nincsenek olyan álláspontok, melyekben
mindenki egyetért. Az Ellenzéki Kerekasztal végül 1989. április 19-én egy, az
MSZMP KB-nak címzett levélben kérte a tárgyalások megindítását, melyben külön
kérték, hogy az MSZMP nyilvánítsa ki, hogy az Országgyűlést nem fogja olyan
törvények létrehozására használni, melyek egyoldalúan befolyásolják az ország
közjogi viszonyait, valamint a tárgyalásoknak kétoldalúaknak kell lenniük, a megállapodásokat
pedig nyilvánosságra kell hozni. (Bozóki András: A rendszerváltás forgatókönyve, 1999)
Az 1989-es történelmi
fordulópont megvilágításához további értelmezési keretet nyújt Hankiss Elemér Kelet-európai
alternatívák című kötete, melynek forgatókönyvei közül az első három olyan
csoportba tartozik, melyek szerint a kelet-európai társadalmaknak és a benne
élő embereknek, embercsoportoknak „nincs és nem is lesz lényeges befolyásuk
arra, hogy mi történik ezekkel az országokkal”. Jancsó két filmje is pont ezen
meggyőződés szerint vezeti cselekményét, hiszen az Isten hátrafelé megy azt mutatja be, hogy a Szovjetunióban zajló
események hogyan hatnak ki Magyarországra mintegy eltérítve azt a demokratikus
berendezkedés és autonómia felé vezető irányvonaltól, míg a Kék Duna keringő arra nyújt példát, hogy
a politika vezetői hogyan sodorják tévútra az országot megismételve a korábbi
kommunista rendszer hibáit és újratermelve a társadalmi egyenlőtlenségeket.
Az 1991-es Isten hátrafelé megy történései leginkább
a Hankiss által felvázolt „Globális
szcenáriók” közül A „Geopolitikai” forgatókönyvek
csoportnak feleltethetők meg. E pesszimista jövőkép szerint a Szovjetunió
jelenléte és befolyása továbbra is döntő jelentőséggel bír a kelet-európai
régióban, melyben kiemelt szerepet kap a Gorbacsov-jelenség reformfolyamata
vagy éppen annak lehetséges kudarca. A magyarországi rendszerváltás történetét
tehát nem lehet önmagában, elszigetelt esetként vizsgálni, hanem figyelembe
kell venni az európai és világpolitikai feltételeket, gazdasági körülményeket,
csakúgy, mint a modernizációs törekvéseket és kényszereket. Utólag
kijelenthető, hogy ha a kedvező világpolitikai feltételek nem lettek volna
olyan jelentősek, akkor a korabeli magyar társadalom a saját erejéből képtelen lett
volna a radikális változtatásra (Valuch Tibor: A jelenkori magyar társadalom,
2015).
Hasonló aggályát fogalmazta
meg Hankiss Elemér is a Kelet-európai alternatívákban
az ország függősége kapcsán: „Vitathatatlan, hogy Magyarország függvénye a
világgazdaságnak és a nemzetközi politikai-hatalmi viszonyoknak; ha nem vesszük
figyelembe e függéseket, e globális
és geopolitikai összefüggéseket,
akkor nem érthetjük meg azt, ami velünk történik, és esélyünk se lehet arra,
hogy megtaláljuk a kiutat abból a labirintusból, amelybe belekeveredtünk.
Ugyanez vonatkozik a történeti szcenáriókra:
ismernünk kell azokat a folyamatokat, azokat a felszín alatt működő erőket,
amelyek – akár akarjuk, akár nem – alakítják sorsunkat.”
A követendő politikai út
kapcsán az 1989. június 21-i plenáris ülésen Kukorelli István azonban arra tért
ki, az ország ne tegyen meg a szerves fejlődéstől idegen lépéseket, és
kiemelte, hogy nem csak két választandó modell létezik, hiszen Európának több
történetileg létrejött régiója van.
Az 1992-es Kék Duna keringő esetében Jancsó
gondolatban már tovább lép, és egy olyan fiktív Magyarországot mutat be, ahol
már lezajlott a rendszerváltás, azonban a külső, beavatkozó ideológiát ezúttal
a kapitalizmus jelenti, miközben a történetben szintén szerepet kapnak a
belpolitikai viszályok. A film tehát a trilógia első és második darabjával (Jézus
Krisztus horoszkópja, 1989; Isten hátrafelé megy, 1991) ellentétben
konkrétabban utal az Ellenzéki Kerekasztal tárgyalásokon is előkerülő tényleges
politikai témákra, melyek szorosan érintik a korabeli gazdasági és társadalmi
szerkezetátalakulást. Ilyen témák a „választások
kérdésköre”, az „elnöki intézmény”, a „gazdasági és szociális átalakulás
problémája” és a „szocializmushoz fűződő viszony”, mely a korábbi két filmben
is vízválasztó volt.
A történet ezúttal is
nyíltan politikai témájú, konkrétan egy politikai merénylet köré épül: a
névtelen Miniszterelnök (Madaras József) miután megválasztása után nyilatkozik
a sajtónak, egy, a Dunára néző hotel erkélyén (a Marriot Hotel volt a díszlet)
ünnepel társaival, majd ellátogat egy átalakítandó gyárba, ahol az unokaöccse meggyőzi
a miniszterelnök feleségét, hogy az egy pisztolylövéssel végezzen vele. A film
hátralévő részében a merényletnek a politikai élet szereplőire gyakorolt lélektani
hatását követjük nyomon, mely során kivált a miniszterelnök özvegye és
unokatestvére kap kiemelt figyelmet.
A Kék Duna keringőben az előző két filmhez hasonlóan már a játékidő
elején szóba kerül a „szocializmushoz
fűződő viszony”, ezúttal a „választások kérdéskörével” összefüggésben.
Ebből a szempontból sokatmondó, hogy rögtön a második jelenetben a Parlamentet
látjuk, mely már önmagában is jelentőségteljes, hiszen az épület a
Jancsó-életműben – mely a politikának kezdettől fogva kiemelt, sorsfordító
szerepet tulajdonít – ebben a filmben szerepel második alkalommal; először a késő
Kádár-kor jelenére reflektáló Szörnyek
évadjában volt látható.
Ezen a ponton érdemes hangsúlyozni,
hogy Jancsó filmjei esetében mindig kiemelten fontos, hogy a cselekmény milyen
térben történik, vagyis külön jelentést hordoz, hogy az adott jelenet vagy a
játékidő egésze természetes vagy épített környezetben, szabad ég alatt vagy
zárt terekben játszódik. A helyszín azonban az adott film narratívája
szempontjából nem pusztán a kinézete és a kiterjedtsége szempontjából lényeges,
hanem korábbi története okán is. Bár utóbbi szempont Jancsónak
leghangsúlyosabban a Szörnyek évadjával
kezdődő, majd a 1999-től induló Kapa Pepe-sorozatára jellemző, már az első,
1945 nagyhetében játszódó A harangok
Rómába mentek című filmjében is felfedezhető. Utóbbi film egyik
gyárjelenetében két fiú véletlenül észreveszi, hogy német katonák zsidókat akarnak
deportálni egy bányában, majd a páros véletlenül meglök két csillét, melyek a
németek közé zuhannak, így egy lányt sikerül elbújtatniuk. A jelenetet Jancsó
Fertőrákoson, a kőbányában forgatta, ahol a második világháború utolsó
napjaiban kétezer zsidó munkaszolgálatost gyilkoltak meg.
A Kapa Pepe-sorozatban már
bevett gyakorlattá válik, hogy Jancsó Budapest történelmi múlttal terhelt
műemlékeit dramaturgiai funkcióval ruházza fel: a Parlament mellett több
történelmi épület, emlékmű és szobor meghatározó, szimbolikus szerepet kap.
A Kék Duna keringő említett, Parlament előtti jelenetében a filmbéli
miniszterelnök a Kossuth térre néző lépcsőn igyekszik fel, miközben egy
újságíró faggatja a politikai terveiről. A kormányfő elmondja, hogy nemzeti és
keresztény programmal készülnek, és megtorolnak minden sérelmet, mely rajtuk és
a népen esett. Az újságíró egy másik kérdésére megtagadja a választ, mondván a
nő tegyen fel rendes kérdéseket, úgy ahogy az a kommunisták idejében volt,
vagyis a film implicite jelzi azon aggályát, hogy az előző korszak ideológiai
szemlélete túl fogja élni a rendszerváltást. Noha a magyar átmenetet megidéző filmekben
nem szerepel konkrétan az EKA-témák közül az „elnöki intézmény kérdése”, megjegyzendő, hogy a Kék Duna keringő az egyetlen film, melyben
államfő helyett egy fiktív miniszterelnök kap szerepet. Alakja kapcsán Jancsó
azon aggodalmát fejti ki, hogy mi történne, ha a legfőbb politikai vezető nem
pártatlan, nem a nemzet egészének képviseletében, nem a demokratikus szabályok
szerint kormányozna. Ezen probléma – bár az államfő intézménye kapcsán – az
1989. augusztus 30-i NKA-tárgyalások középszintű politikai egyeztető
bizottságának ülésén is elhangzott Somogyvári István részéről, aki kifejtette,
hogy az államfőnek nem szabad a hatalmi ágak, a kormány és az országgyűlés fölé
kerülnie.
A fiktív miniszterelnök
által nyilatkozott mondat továbbá hűen tükrözi a film kapcsán a Magyar
Hírlapnak adott Jancsó-interjú egy részletét: „Most az a baj, hogy olyanok
mondják el, hogy mi történt, akikről tudom, hogy kik voltak. Bocsánat, de nem
lehet ugyanolyan mechanizmusú hazugságokkal áltatni a népet, és a népnek magát,
mint amilyenekkel minket áltattak negyvenöt után.”
A szocialista rendszer
lebontásának és a demokratikus választások alapelveinek kérdésköréhez kapcsolódik
a kormányfő unokatestvérének (Cserhalmi György) egy megállapítása, miszerint a
választás csak néhány ezer embernek fog kedvezni, míg tízmilliónak hallgatnia
kell. Később egy hotelszobában és annak erkélyén zajló jelenetben azt mondja, „Ez
már maga a Balkán, Dél-Amerika, Afrika”. Jancsó tehát kifejti abbéli félelmét,
hogy a rendszerváltás utáni választási rendszerben, bár megváltozott politikai
miliőben, folytatódni fog a kommunizmus alatti autoritárius rendszer és annak propagandagépezete.
A fogadást követő
gyárjelenetben az EKA-tárgyalások során is előkerülő „gazdasági és szociális
átalakulás problémája” kap erős
hangsúlyt. Már az 1989. június 13-i nyitó plenáris ülésen megfogalmazódott a „harmadik
fél”, a társadalmi szervezetek részéről, miszerint illúziót jelent az
átmenettől azt várni, hogy a gazdasági és társadalmi válság magától megoldódik,
másrészt, ha annak kezelése elmarad, a következő generációra még nagyobb teher
hárul. Az 1989. június 21-i plenáris ülésen a gazdasági és szociális válság
leküzdése kapcsán Iványi Pál is kifejti, hogy ha a két területen belül
felhalmozódnak a problémák, az a többpártrendszerre való átmenetre is veszélyt
jelenthet, valamint jelzi azt a strukturális problémát – mely Jancsó
gyárjelenetében is előkerül –, miszerint a piaci logika szerint funkcionáló
gazdaság kedvezőtlen társadalmi hatásokkal is bírhat. Az EKA 1989. augusztus
29-i ülésének fontos javaslata, hogy egyetlen politikai párt se avatkozzon bele
üzemek személyzeti vagy gazdasági kérdéseibe, a gazdasági döntéseket ne
pártpolitikai alapon hozzák.
A Kék Duna keringő gyárjelenetében a miniszterelnök egy külföldről
érkező színésszel (Rátonyi Róbert) tűnik fel, aki kijelenti, hogy az általa
képviselt pénzügyi csoport és cég megvásárolja a létesítményt, és a helyén egy
irodaházat épít fel. A bejelentés hallatára megjelenik a másik oldal is:
munkások tiltakoznak az ország kiárusítása, az értékek eltékozlása és az üzem
bezárása ellen. Ők is kifejtik ugyanazt, melyet korábban az unokatestvér is
elmondott: „A kormány csak a gazdagoknak kedvez”. Hasonló veszélyre hívta fel a
figyelmet Iványi Pál is az 1989. június 21-ei plenáris ülésen, miszerint az
elkövetkező hónapok tétje, hogy kinek a tulajdonába kerül egy föld, egy gyár, valamint
lesz-e jövedelemtermelés az új tulajdonosi rendszerben. A filmben a probléma
felvetésének súlyosságát mutatja az is, hogy ebben a jelenetben szövetkezik az
unokatestvér az elnök feleségével (Bánsági Ildikó), majd egy pisztolylövéssel
végez az elnökkel. Később a temetésnél az unokatestvér Ady Endre Seregesen senkik jönnek című versét
idézi, mely a korábban már említett, a rendszerváltás után újonnan kialakuló
egyenlőtlen társadalmi viszonyokra is reflektál:
„Sürög a vad, magyar élet,
Még a némák is beszélnek
S uccám ellepik
S bárki taknyost egy bősz
iram
Fölrepít.”
Az Isten hátrafelé megy
után a Kék Duna keringőt
is beárnyékolja a szocializmus visszatérésének veszélye, a rendszerváltás-trilógia
első két filmjéhez hasonlóan a főhős most is képtelen elmenekülni a rendszerből:
a film egyik utolsó, egy garzonlakásban játszódó jelenetében a biztonsági főnök
kifejti az unokatestvérnek, hogy videófelvételek készültek róla, melyeket a
saját kedvükre értelmezhetnek, vagy új hangsávot tesznek alá.
A Kék Duna keringőben a szocializmus
„visszarendeződésének” veszélye újra
és újra megjelenik – a film ebből a szempontból az Isten hátrafelé megy történetéhez hasonlóan szintén többrétegű. A
film címe utal a fejlettebb Nyugat iránti vágyakozásra, de a keringő mint tánc
jelezheti az örökké tartó körmozgást, a kezdeti ponthoz, vagyis a korábbi
rendszerhez való állandó visszatérést is. (Ebből a szempontból a szimbolikus Kék Duna keringő cím rokonságot mutat
Krasznahorkai László regénye, a Sátántangó
címével, valamint az abból készült szintén körkörös szerkezetű Tarr Béla filmmel.)
Másfelől a Kék Duna keringő lezárása szintén visszarendeződést mutat be:
ebben a jelenetben újra a film elején látott hotelszobát látjuk, ahol az
unokatestvér pisztollyal a kezében arra készül, hogy végezzen az elnökkel.
Mindez arra utal, hogy a korábban látottak csak az unokatestvér tudatában fantáziaképekként
jelentek meg. A továbbiakban azonban egy golyó végez az unokaöccsel (a tettes a
képkivágaton kívül helyezkedik el), majd az egyre távolodó kamera a miniszterelnököt,
annak feleségét és a többi szereplőt mutatja. (A film végén az elszálló
helikopterben az egyik szereplő ki is mondja, hogy „…egy kész film pereg le az
ember agyában a halál előtti pillanatban”, mellyel a szavak szintjén is
újraértelmezi a filmet.) A Kék Duna keringőben
az unokatestvérnek tehát nem sikerül megváltoztatnia a jövő menetét, mellyel Jancsó
szimbolikusan jelzi, hogy a szocializmus négy évtizede áttételesen továbbra is
befolyásolni fogja az ország társadalmi-politikai valóságát. A film ebből a
szempontból is hasonlít a trilógia előző filmjének baljós jövőképéhez, az Isten hátrafelé megy zárlata ugyancsak
átértelmezi a film korábbi jeleneteit, megfosztva a nézőt annak a reményétől, hogy
a jövő megváltoztatható.
A tanulmány a szerző doktori
disszertációjának a Filmvilág számára átdolgozott részlete.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/06 07-09. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14570 |