Schreiber András
Nem sokkal azután, hogy ellopták F. W. Murnau koponyáját, Orlok és Mefisztó ismét széthintették a halált a világban.
Öt éve már – 2015 júliusában (valamikor 4. és
12. között) –, hogy a stahnsdorfi temetőben ismeretlen tettesek feltörték
Friedrich Wilhelm Murnau sírkamráját, felnyitották a koporsót és a több mint
nyolcvan éve nyugalomra helyezett testről levágták a koponyát. A családi kripta
másik két nyughelye, Murnau (született: F. W. Plumpe) két fivéréé (Robert és Berhardt)
érintetlen maradt, de nem csak ebből lehetett sejteni, hogy a sírrablás nem „cél
nélküli” vandalizmus, válogatás nélküli hullagyalázás volt. Először is, nem ez
volt az első eset, hogy betörtek a legjelentősebb expresszionista rendező
sírkamrájába: negyven évvel korábban megpróbálták már felfeszíteni Murnau vaskoporsóját
– ahogy ekkoriban lopták el kelet-európai autószerelők Charlie Chaplin
holttestét is a svájci Corsier-sur-Vevey temetőjéből, sötét és bizarr, mégis meglehetősen
praktikus okból: a földi maradványokért félmillió dolláros „váltságdíjat”
követeltek az özvegytől. A Murnau-koponya elrablásának oka nem ennyire prózai,
sokkal hátborzongatóbb: gyaníthatóan az okkulthoz van köze. A Plumpe fivérek
síremlékéül állított három szürke monolit közelében a rendőrség ugyanis furcsa
viasznyomokat talált, mintha csak a leválasztott fejjel az éjszaka leple alatt
valamiféle pogány rítusnak, fekete mágiának, vagy tán egyenesen sátánista szeánsznak
áldoztak volna.
Böngészhetjük a
filmográfiákat, a készülő filmeket összesítő adatbázisokat, nem találunk
mozgóképes utalást „a németek valaha élt legnagyobb filmrendezőjének”
sírrablására. Holott egy ilyen rémmesébe illő esetre száz évvel korábban a
rettentő látomásokra oly fogékony expresszionisták rögvest felkapták volna a
fejüket, de a szürrealista Buñuel is izgatottan csettintett
volna. Kegyeleti okokból ne készülhetne film Murnau ellopott fejéről? Aligha. E.
Elias Merhige húsz évvel ezelőtti metafikciójában, A vámpír árnyékában azt a
legendát vette alapul, hogy a
Nosferatu (1922) Orlok grófját alakító Max Schreck valóban
vérszívó volt, akivel Murnau végzetes alkut kötött. Merhige sajátos
vámpírfilmjében tehát egy másik Murnau-opus, a Faust (1926) kárhozatvállaló paktuma is
megelevenedik – márpedig a művészi tökéletesség érdekében az emberáldozattól
sem visszariadó Murnau figurája (és persze Schreck vámpírléte) kegyeleti
szempontból mindenképp merészebb vállalkozásnak számít, mint rémmesét köríteni
a művész levágott koponyája köré, megidézve Murnau és az expresszionizmus jellegzetes
árnyalakjainak fenyegetést hordozó szellemét.
De minimum a német vámpírt.
S ha már: a Nosferatu keletkezése
körüli, tipikusan amerikai városi legendákat leginkább az Orlok grófot a
Sztanyiszlavszkij-módszer mentén pszichológiai realizmussal életre keltő Max
Schreck „fantomszerű” alakja táplálta. Vezetéknevének eleve a szörnylétre utaló
jelentése („félelmetes”), a Nosferatu
utáni „hézagos” filmográfiája, majd sokáig „fellelhetetlen” sírja, így együtt
tökéletes alkotóelemei egy mítosznak: a vámpír él, csak rejtőzködik. Holott a
nagyszerű színpadi színész Schreck a Nosferatu
után még mintegy negyven mozgóképben játszott, igaz, többnyire elfeledett
alkotások aprócska mellékszerepeiben, és nem groteszk szörnynek maszkírozva. Példának
okáért összeesküvőt alakított Murnau egyetlen komédiájában, A nagyherceg pénzügyeiben (Die Finanzen des Grossherzogs, 1923) – az
életmű-idegen filmet a rendező is legszívesebben letagadta volna. Schreck
sírját sokáig Münchenben keresték, mivel ott halt meg, 1936-ban a Kammerspiel
egyik előadása után szívrohamot kapott. Csak évtizedekkel később találtak rá
szerény, jóformán jelöletlen nyughelyére, bő félórányi sétára Murnau
síremlékétől a tágas stahnsdorfi temetőkomplexumban. Urnája fölé 2011-ben helyezett
a Német Filmmúzeum mintegy másfél méteres gránitoszlopot, rajta tárgyszerű
felirattal: „Max Schreck, színész”. Vagyis nem vámpír. Persze, ettől még kész
csoda, hogy a Murnau-kriptát feltörő megszállottak nem akartak arról is
meggyőződni, ki vagy mi nyugszik a Schreck sírját jelölő 138 centis oszlop alatt
– vajon a méretes karó átütötte-e a vérszívó szívét…
S vajon Murnaut is
szörnyszülöttnek gondolták-e? Vagy épp fordítva, a szellemi tökéletesség
hordozójának, akinek koponyája megóv a gonosztól? Vagy az agyszipkázás okkult
kísérletéről van szó, amit az a hit vezetett, hogy a halott zseni minden
megszerzett tudása, élettapasztalata és egyéni kreativitása átáramlik a koponya
új birtokosába?
Őriztek már mások is
bizarr Murnau-ereklyét. A rendező halotti maszkja évtizedekig Greta Garbo
hollywoodi dolgozószobáját díszítette, de nem valami beteges rituálé
kellékeként, inkább a társadalmilag nem támogatott vonzódások mentén is
egymásra ismerő barát vigaszt nyújtó emlékeként. Csakhogy a vaskoporsó felfeszegetésében,
a holttest megcsonkításában, a koponya elrablásában semmi fájdalmasan felemelő
nincs – barbár tett, ami leginkább borzalommal tölti el a jóérzésű embert. Borzalommal
és kellemetlen, mégis bizsergő kíváncsisággal – ezért marad a halálból
táplálkozó vámpír alakja iránti érdeklődés is halhatatlan –: mégis, miféle szertartáshoz
kellett nekik épp Murnau feje?! A fekete mágiában a szellemi erő, a lélek és a
spiritualitás székhelyeként kezelt koponyákat többféle célra is használják, abban
a meggyőződésben, hogy a halott szelleme a test lebomlása után is a koponyában
marad. Az Afrika mélyén vagy India legnagyobb szegénységtől sújtott részein ma
is elevenen létező sötét hitvilágban a „szakszerűen” leválasztott koponya
például szolgálhat a halott szellemi kisugárzásának átörökítésére, de
felhasználják termékenységi és bőségi rituálékhoz, esetleg járványok
megfékezéséhez.
Nem érdemes obskúrus és
gyermeteg fejtegetésekbe bocsátkozni: létezhet-e összefüggés a Murnau-koponya
segítségével (feltételezhetően) elvégzett primitív szeánsz és például a 21.
század eddigi legnagyobb pandémiája, a koronavírus-járvány között. Mégis, a
COVID-19 idején óhatatlanul újabb figyelmet követel magának Murnau zseniális
rémfilmje, a Nosferatu, amelyben a
vámpír jóval több félhomályból leselkedő félelmetes vérszipolynál. Orlok gróf
maga a dögvész: patkányok kíséretében, a fekete halált hordozó koporsókkal
száll hajóra, úti célját elérve pedig kiterjeszti fertőző gyilkos hatalmát,
pestist terjeszt és nyomában pánikot kelt. Sőt, Murnau szörnyetege több a
pusztító természet visszataszító megtestesülésénél is – természetellenes és
természetfeletti figura, ugyanakkor nagyon is sok köze van az emberhez, Murnau
ugyanis azt sejteti, Orlok az emberekben terjedő gonoszság kivetülése. Nem az
anyatermészet vagy a természetfeletti miatt rohad a világ, hanem miattunk. Az
ember, mindent uralni akaró természetével, saját magára hozza a bajt – kicsinyes
érdekei perzselő háborút szítanak, amelynek nyomában újabb dögvész pusztít: az
első világháború és az 1918-19-es spanyolnátha-járvány a Nosferatu legközvetlenebb történelmi előzményei. A film bemutatását
követő események pedig a túltermelési bőséggel globális nyomort hozó nagy
gazdasági világválság és a második világégés (s kisebb-nagyobb háborúk,
gazdasági válságok, az AIDS után most épp a koronavírus-járvány kiváltotta
világpánik). Ha pedig egy művész átélt történelmi tapasztalatokra is
hagyatkozik, akkor mesterműve későbbi korokban is égő példabeszédként hat – ez
a megélt múltból merítő modern próféták közös vonása.
Márpedig Murnau
érvényesebb látnoknak bizonyul, mint Bram Stoker, akinek 1897-es gótikus
levélregényét, a Drakulát – engedély
nélkül – felhasználta. Eleve a plágium elkerülésének (hiábavaló) kísérlete, a
szerény költségvetés, de főként a művészi ambíciók és az expresszionizmus
szellemisége számos kisebb-nagyobb változtatást szültek, így a Nosferatu túlmutat a szimpla
feldolgozáson és sokkal inkább a regény (illetve a vámpírmítosz) nagyra törő
újraértelmezése. Példának okáért a Stoker-regénytől eltérően a vérszívót nem
kukrival és Bowie késsel felfegyverkezett hős férfiak győzik le, felszabadítva
ezzel az imádott nőt a vámpírátok alól – épp ellenkezőleg, a Nosferatuban csak egy tiszta szívű nő
önfeláldozása szabadíthatja meg a világot. Többről van szó, mint az archaikus
emberáldozat beemeléséről a gótikus történetbe, vagy hogy Murnau a férfiak
kalandos mentőakciójáról a nők áldozatkészségére kalibrálta a fókuszt. A Drakula viktoriánus megfejtése még az
volt, hogy a kéjsóvár vámpír igazi ellenszere a hagyományos, tiszta erkölcsökön
alapuló családeszmény, a józan polgári értékek. Tisztes polgárok erkölcse?! A
német expresszionisták rémmeséi egyebek mellett pont azt firtatják, vajon
mennyi embertelenséget követtek el a történelem során ránézésre becsületes
polgárok, vívtak oktalan háborút erkölcsre vagy Istenre hivatkozva, megfeledkezve
az ötödik parancsolatról. Sőt, Molière nyomán a Tartuffe-ben (1925) Murnau például azt mutatja meg, hogy a
romlottság sokszor épp az erény álcájában fenyegeti az erkölcsi
tisztánlátásukban elveszetteket, s hogy a morál cselszövői, akik azon
kiszolgáltatottakon élősködnek, akik pillanatnyi vagy tartós akarathiányukban
másoktól várnak útmutatást, legalább annyira veszélyesek, mint a pestishordozó
vérszipolyok. Kicsiben csak egy család tragikomédiája – de kiterjesztve akár
világégéshez és népirtáshoz vezető rémálom.
A Nosferatu lezárásának nincs sok köze a bűnt fedni kívánó,
megnyugtató látszaterkölcsökhöz. Ha Orlok az emberi gonoszság megtestesülése,
akkor az önfeláldozó Ellen Hutter az emberi jóság szimbóluma – ami meglehetősen
triviális megfejtés ugyan, mégis, a félhomály esztétikumában erőteljes üzenetté
válik arra vonatkozóan, hogy a mindent bekebelezni kívánó emberi önzés
ellenszere csak az önkéntes lemondás lehet. Ahogy a Faust (1926) pokoljárásában is csak a tiszta és
megkérdőjelezhetetlen, önfeláldozó szeretet teheti semmissé a pestishintő
Mefisztó cselszövését.
Orlok megfeledkezik a
kakasszóról, amikor elbűvölve Ellen szépségétől az életadó vért szürcsöli, s a
hajnali világosság pusztítja el. Mefisztó elveszíti az arkangyallal kötött
fogadását, amikor Faust és Gretchen eggyé válnak a lángokban. Test és lélek, sötétség és fény – Murnau több filmjével is
mintha csak a manicheusok dualista kozmológiáját idézné. Már csak azzal is,
hogy álomszerűen szuggesztív filmjeiben mesterien olvasztotta össze térben és
időben a valóságot a káprázattal, többletjelentéssel felruházva a tárgyi
világ konkrét eseményeit, gyakorta valami „földöntúlit”, a tudatalatti őstapasztalását
is sejtetve. Minden rendező közül talán Murnaut izgatta
leginkább a fantázia és a valóság egyidejűsége. Az olyan filmjeiben, mint Az utolsó ember (1924), a Virradat (1927) vagy a Tabu (1931) a valóságot ragadta meg
álomszerű káprázatban, míg a Nosferatuban
és a Faustban a démoni fantasztikumot
tudta valóságosnak mutatni.
Köze van ennek persze
ahhoz is, amit Lotte H. Eisner a német néplélek – az ürességet sejtelmes
látomásokkal kitöltő – meghasonlottságaként jellemez az expresszionizmusról írt
tanulmánykötetében (A démoni filmvászon),
hozzátéve, hogy Murnau legtöbb filmje „tanúskodik arról a harcról, amelyet a
világgal vívott, a számára mindvégig idegen világgal”. Egyik leghíresebb
elveszett filmjében, a Janus-fejben (Der Janus-kopf, 1920) Murnau Robert
Louis Stevenson regényét, a Dr. Jekyll és
Mr. Hyde különös esetét (1886) dolgozta fel. A Drakulához hasonlóan ismét egy angolszász gótikus regény (s
ugyancsak egy engedély nélküli adaptáció) – s talán épp ez, az emberi természet
kettősségét és a meghasonulást nyugtalanító rémmesébe ágyazó történet adhatta a
kiindulópontot a Nosferatu sajátos
nézőpontjához, ahhoz, hogy a gonosz és jó általánosabb érvényű példabeszédeként
túlmutasson az egyszeri borzongatáson. Ráadásul a Janus-fejben épp olyan izgalmasak az adaptációs változtatások, mint
a Noseferatu esetében. A jó és rossz
mentén kettéhasadt test és lélek vonatkozásában Murnaut nem izgatta Stevenson –
a drogok jellemtorzító hatását tekintve cseppet sem áltudományos – alibije: Dr.
Warren (Dr. Jekyll) nem laborkísérletek következtében hívja elő magából Mr. O’Connort
(Mr. Hyde), az átváltozást egy ajándékba kapott Janus-mellszobor hipnotikus
ereje váltja ki. Janus, a római mitológia kétarcú istene, a kapuk őrzője, az
átjárás, a kezdet és a vég ura, akihez a rómaiak minden fontos cselekedetük
előtt buzgón fohászkodtak – és a mitológia, a transzcendens kötődés
beemelésével válik egyértelművé Murnau erős szándéka, hogy rávilágítson a
világban terjedő – rossz együttállás esetén: magasztosból villámcsapásra alantassá
váló – eszmék lélektorzító hatására. Egyúttal pedig azt is hirdeti, hogy a világ
és benne az ember nem kizárólag jó vagy rossz, hanem mindig bizonyos események
hatásának megfelelően, azokhoz alkalmazkodva vagy azoknak ellenállva mutatkozik
meg kettős természetének valamelyik oldala. Az ember
éppúgy lehet nosferatu vagy a gonoszt elűző áldozati bárány, s leginkább a
kettő egyszerre – de mindenképp harcot vív a környezete és saját maga
idegenségével.
Az ember szüntelenül méri
önmagát a világhoz, a világot pedig önmagához. Az objektív valóság a lefokozott
szállodaportás szubjektív tapasztalásaként jelenik meg Az utolsó emberben, a főszereplő társadalmi pozíciójának
(pontosabban az azzal összefüggésben duzzadó-zsugorodó önérzetének és
önértékelésének) függvényeként mutatja az embereket nagynak vagy kicsinek Karl
Freund elszabadult kamerája, miközben a mellékalakok többnyire sematikus,
elmosódott körvonalú, épp csak jelzésértékű figurák – egy meglehetősen egyszerű
világnézet, a társadalmi ranghoz igazított értékrend statisztái. Ha az élet
folyamatos kölcsönhatások sorozata, akkor az ember külső és belső hatások
nyomán alakítja ki az értékrendjét, amihez egyszerre alkalmazkodik és alakítja is
azt az újabb hatások függvényében is formálódó énképéhez mérten – ám a valóság
szüntelenül a szubjektív szűrőn keresztül lesz igaz vagy hamis (frissebb
narratíva mentén ez utóbbi, a szubjektív észlelésre vonatkozó gondolatot
bontotta ki Kurosawa is A vihar kapujában
sokszögében). Az önsajnálat kálváriáját bemutató Az utolsó ember a szubjektív nézőpont tökéletes ábrázolása miatt
lett megkerülhetetlen – ha van társadalomkritika a filmben, akkor az nem a
kizsákmányoltak és kitaszítottak pártfogolásában keresendő, hanem egy statikus
értékrend érzékletes bemutatásában, amelyben a főhős épp azért kerül
önértékelési válságba, mert megfosztják pozíciójától, amelyhez egész létét méri
(ironikus, de a film végi „deus ex machina” is ezt, a fogyasztói társadalmakban
mai napig érvényes világképet erősíti).
A változó, s épp ezért egyszerre
ismerős, mégis idegen világban önmagával viaskodó, az abszolút jó és rossz
kategóriái között vergődő embert illetően Murnau életműve: egymást kiegészítő,
újraismétlő gondolatok láncolata. Legalábbis, ami megmaradt a Murnau-filmekből
– ha már annyi szót vesztegettünk a megcsonkított holttestre, érdemes
megjegyezni, hogy az életmű maga is csonka. A 21 rendezésből csupán 12 maradt
meg egészében, a többi 9 – részben vagy teljesen – elveszett. Ahogy a korai
halál (42 évesen autóbalesetet szenvedett Santa Barbarában, egy héttel a Tabu premierje előtt) miatt ki tudja
hány Murnau-film eleve meg sem valósulhatott. Ha tehát az öt évvel ezelőtti,
fekete mágiával egybekötött sírrablás okait firtatjuk, akkor az elfogadhatatlan
tett egyetlen elfogadható indoka az lenne, ha a tettesek megszállott cinéphile-ek
voltak, akik az okkult agyelszipkázás segítségével akartak hozzáférni Murnau
láthatatlan filmjeihez. Máskülönben az egésznek semmi értelme – ahogy száz éve,
úgy a továbbiakban is: F. W. M. szellemei kísérteni fognak a világban.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/06 42-45. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14565 |