rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A Pásztor

Sághy Miklós

A Pásztor – magyar, 2020. Rendezte és írta: Illés László. Kép: Tóth Gergely. Zene: Grósz Artúr Valentin. Szereplők: Székely B. Miklós, Horváth Ákos, Jordán Tamás, Jókai Ágnes, Sütő András. Gyártó: Intergalactic Productions. 91 perc.

 

Illés László második filmje, A Pásztor, mely – akárcsak első egész estés horror alkotása, A pince – a Nemzeti Filmalaptól független forrásokból valósult meg. A történet ideje ezúttal a második világháború, főszereplője pedig egy pásztorember, aki a mezőt és erdőt járva tanúja lesz egy zsidó fogolycsoport lemészárlásának. A gyilkosságokat SS-egyenruhás magyarok követik el, ami történetileg nem helytálló, mert a honi zsidók deportálását döntően magyarok (csendőrök, rendőrök) hajtották végre, és az azt irányító SS-ek német ajkúak voltak. Ha az emberi gonoszság általános, allegorikus bemutatása a cél, akkor felesleges valósághűséget számon kérni. De mégsem egészen mindegy, hogy egy idegen hatalom kegyetlenkedéseként vagy saját honfitársak elárulásaként ábrázolja egy film a vészkorszak eseményeit, utóbbira példa az 1945 című film.

A Pásztor hatásos feszültségteremtésének legfontosabb eszköze a kézikamerával felvett hosszú beállítás; ez egyfelől korlátozza a látómezőt, hisz gyakran nem tudjuk, mit néznek a képen kívüli térben a történet szereplői (rémisztőt, ijesztőt, fenyegetőt). Másfelől a mélységi kompozícióival érzékletesen fejezi ki az erőszak hatalmi természetét, például úgy, hogy az SS-századost helyezi a jelenet tengelyébe, előterébe, aminek következtében alakja mögött mindenki eltörpülni látszik. A mesteri feszültségkeltést ugyanakkor túlbeszélt és érzelmileg (zenével és teátrális színészi gesztusokkal) túlfűtött jelentek teszik didaktikussá. A címszereplőt játszó Székely B. Miklós és a mellékszerepben feltűnő Jordán Tamás kiemelkedő alakítást nyújtanak, Horváth Ákos pedig valóban képes félelmetessé tenni a hidegvérű SS-százados alakját – kivéve azokat a helyzeteket, amikor a rendező szócsövévé változik. Illés László filmjének szándéka fontos, hiszen hozzájárul a holokauszt emlékezetben tartásához, ám művészi hatását a vázolt problémák kétségessé teszik. 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14547

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -