rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A vadászat

Baski Sándor

The Hunt – amerikai, 2020. Rendezte: Craig Zobel. Írta: Nick Cuse és Damon Lindelof. Kép: Darran Tiernan. Zene: Nathan Barr. Szereplők: Betty Gilpin (Crystal), Hilary Swank (Athena), Wayne Duvall (Don), Ethan Suplee (Gary), Glenn Howerton (Richard). Gyártó: Blumhouse Production / White Rabbit Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 89 perc.

 

Emberre vadászni kizárólag a l’art pour l’art izgalmak kedvéért is lehet, csak nem érdemes – legalábbis a vonatkozó filmek tanúsága szerint. A motívumnak akadnak ugyan olyan feldolgozásai is, amelyekben nincs különösebb jelentősége a vadászok és a prédák eltérő politikai vagy szociális hátterének (A legveszélyesebb préda, Tökéletes célpont, Aki bújt), de az alkotók többnyire leütik a ziccert, és kihasználják az akcióthrilleres kulisszát a társadalmi ellentétek kommentálására, legyen az vidék és város konfliktusa (Gyilkos túra), gazdasági különbségek (Játssz a túlélésért!) vagy a fejlett és a fejlődő, illetve a harmadik világ szembenállása (The Naked Prey, Bacurau).

Craig Zobel rendező választása az Egyesült Államokat (is) megosztó, Donald Trump elnöklése óta még tovább mélyült politikai lövészárkokra esett, így filmjében a préda szerepét gondosan összeválogatott redneckek alakítják, míg a vadászok hardcore liberálisok. A szokatlan felállás egyszerre hívatott provokálni mindkét tábor keménymagját, Nick Cuse és Damon Lindelof írópárosa ennek megfelelően valóban demokratikusan osztogatja a pofonokat, a szatirikus poénokból jut mindenkinek. A Vadászat ugyanakkor, szemben egyik előképével, a Punishment Parkkal – Peter Watkins 1971-es mockumentaryjében rendőrök és katonák az ellenkultúrát képviselő fiatalokon gyakorlatoznak –, elsősorban akciófilm, és az identitáspolitikai kiszólások dekódolása nélkül is élvezhető. A forgatókönyv kiválóan játszadozik a nézői elvárásokkal – sokáig nem derül ki, ki a főhős –, a tempó feszes, a fordulatok időzítése mértani, az akciójelenetek pedig dicséretes önmérsékletről tanúskodnak. A film legnagyobb erénye mégis a főszereplője – Betty Gilpin Crystalja egyetlen fellépéssel bejátszotta magát minden idők legvagányabb akcióhősnőinek panteonjába, Sarah Connor, Ellen Ripley és Furiosa társaságába.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/05 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14545

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -