rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Saint Frances

Kovács Bálint

Saint Frances – amerikai, 2019. Rendezte: Alex Thompson. Írta: Kelly O’Sullivan. Kép: Nate Hurtsellers. Zene: Quinn Tsan. Szereplők: Kelly O’Sullivan (Bridget), Ramona Edith Williams (Frances), Jim True-Frost (Isaac), Charin Alvarez (Maya). Gyártó: Oscilloscope. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 106 perc.

 

A Saint Frances egyszerre végtelenül hiteles és ismerős, és játszódik annyira különös, más világban, mint egy űrutazós sci-fi. Csak nem egy térben messzi-messzi galaxis a helyszín, hanem a liberális mennyország, ahol leszbikus, vegyes bőrszínű párok nevelik kislányukat, aki már hat évesen többet tud a feminizmusról, mint sokan életük legvégén, és ahol hétköznapi témának számít az abortusz, a szabadban szoptatás és a menstruáció is. Mégis, a Saint Frances úgy viszonyul a hasonló filmekhez, mint a tamponreklámok kék folyadéka a valósághoz, pont azért, mert ez a liberális életszemlélet nem a tárgya a filmnek, nem ezt akarja (ön)ironikusan górcső alá venni. Inkább annak révén mutatja meg, hogy hiába fogadjuk el a külvilágot, és hiába nem engedjük, hogy a társadalom sokszor ostoba elvárásai megbénítsanak, még akkor is hiányozhat egy másik, a legfontosabb szabadság: hogy önmagunkkal, a saját kétségeinkkel, bénaságainkkal és elnyomott érzelmeinkkel is épp úgy szembe tudjunk nézni, mint a világ többi részével. Az csak egy ember a hétmilliárdból, mégis legalább ugyanolyan nehéz a feladat.

A Saint Frances egy szintén küszködő párnál gyerekfelügyeletet vállaló, az életében megrekedt, harmincas nő története, aki az őt körülvevők – főleg a kislány, Frances – jó és rossz példáit látva tud átlendülni egy bizonyos ponton; nevezzük ezt valamiféle kései felnövésnek, vagy csak egy érdekes élettörténetnek. Mert a főszerepet is eljátszó Kelly O’Sullivan nagyszerű karakterekkel teli, remek dialógusokkal és helyzetekkel teli forgatókönyvében épp az a legjobb, hogy nem pamflet, hanem ötletes, kiszámíthatatlan, és mélyen, nagyon mélyen emberi élettörténetek ábrázolása, amelyből az elsőfilmes Alex Thompson rendezett igazán felemelő és szerethető filmet, a csodás színészi alakítások révén több igazi, nagy pillanattal. Olyan, mint a partner, amire mindenki vágyik: nemcsak szép, de okos is.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/05 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14543

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -