Varga Zoltán
Ghostbusters – amerikai, 1984. Rendezte: Ivan Reitman. Szereplők: Dan Aykroyd, Harold Ramis, Bill Murray, Sigourney Weaver. Forgalmazó: Sony. 105 perc.
A világgá ment három fivér történetét, akik sok kaland után legyőzik a sárkányt s kiszabadítják az elrabolt királykisasszonyt (esetünkben még annak szomszédját is), sok (nép)mese megénekelte már, s nem nehéz fölfedezni ezeket az archetipikus figurákat és történetsémákat minden idők egyik legélvezetesebb szórakoztató filmjében, a Szellemirtókban sem. Meglehet, sztorija talán szellemes blődlit sejtet csupán – az egyetemről kiebrudalt tudóspalánták megalapítják saját vállalkozásukat: szellemirtóként sietnek a természetfeletti rémekkel elözönlött New York segítségére –, Ivan Reitman rendező azonban ragyogó filmet épít a ponyvaalapokra; nem véletlen, hogy nagy sikerű horrorkomédiája jóformán azonnal klasszikussá vált. Dan Aykroyd és Harold Ramis forgatókönyvének címadó hősei közül kettőt maguk az írók formálnak meg, míg a harmadik tagot Bill Murray kelti életre: pályája egyik legismertebb figurája a szarkasztikus humorú Peter Venkman. Murray közös bohóckodása a társaival és keserédes románca a földöntúli fenyegetés fókuszába kerülő hölggyel (Sigourney Weaver) éppúgy feledhetetlen pillanatokat kínál, mint a speciáliseffektus-arzenál (az analóg trükktechnikák szinte minden típusát alkalmazza a film), amelyet Richard Edlund csapata vet be a szelleminvázió megjelenítése végett (élen a kolosszális habcsók-emberrel). A mellékszereplők is remekelnek, legyen szó a negyedik szellemirtóról (Ernie Hudson), az intrikus hivatalnokról (William Atherton) s legkivált az ügyefogyott szomszédként csetlő-botló Rick Moranisról. A Szellemirtók vonzereje – és minőségi kivitelezése – további két alkotótársnak is tulajdonítható. Kovács László, a Hollywoodi Reneszánszban készült több alapmű (Szelíd motorosok) operatőrének szofisztikált képi stílusa meglehetősen kevéssé várható el a korabeli – vagy akár azóta készült – hollywoodi komédiáktól. S bár a filmhez óhatatlanul Ray Parker Jr. fülbemászó slágerét szokás asszociálni, valójában Elmer Bernstein hol éteri, hol játékos, hol baljós kísérőzenéjének az érdeme a különleges atmoszféra. A színészek megunhatatlanok, a humor pazar, a ritmus hibátlan, a látvány mai szemmel nézve is bravúros: a számítógépes szemfényvesztések korából visszanézve mutatkozik meg igazán, hogy mennyire az. Az ilyen csodák miatt sírjuk sokan vissza a nyolcvanas évek populáris moziját.
Extrák: A Blu-Rayen megjelenő kiadvány a filmhez méltó extra-kollekciót kínál. Az alkotók korabeli werkfilmben, kisfilmekben, audiókommentárban, képes-szöveges információsávban beszélnek a filmről. Láthatunk kimaradt jeleneteket és storyboard-vázlatokat; böngészhetjük a plakátgalériát, újra és újra megnézhetjük Ray Parker Jr. videóklipjét, az autók szerelmesei pedig még a szellemirtók emblematikus kocsijáról is találnak rövidfilmet és képgalériát. Egyetlen szépséghiba: a lemez nem az eredeti magyar szinkront tartalmazza.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/03 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14461 |