Hungler Tímea
A huszadik század vége felé a piac diktálta törvények még a páros ujjú patásokra is vonatkoznak. Profitorientáció, marketing-management, rentábilitás; a tőke nem ismer kegyelmet.
Filmünkben a vadkapitalista világ embertelen túlkapásait egy állatkert kénytelen elszenvedni, mely az állandó pénzhiány miatt megpróbálkozik a profilváltással. Az új vezetés szakítva a békés egymás mellett élés elveivel úgy határoz, a barátságos növényevőkre senki sem kíváncsi, eljött a fenevadak ideje. A makimajmok, az üregi nyulak és a hangyászsünök élete ettől kezdve örök rettegésben telik, a költségvetési hiány halál formájában bármikor lesújthat rájuk. Az alapeszme érthető, az állatkert a társadalom lenyomata, darwini eszmék alapján kell, hogy felépüljön; ott ember embernek farkasa, itt a nagy hal egye meg a kicsit.
Aggodalomra azonban az állatvédőknek semmi okuk; a hal neve ugyanis annyi év után ismét Vanda. A szereplőgárda ugyanaz, a vígjátékon a Monthy Python-szellemiség uralkodik, akárcsak elődjén. A Jamie Lee Curtis bomba alakjára és kiéhezett pillantásaira építő műalkotás a helyzetkomikumban, az antropomorfizálásban és a freudi elszólásokban rejlő összes lehetőséget kiaknázza, így elmondható, az angol humor elkötelezettjeit nem éri csalódás.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1997/03 60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1444 |