Győri Zsolt
László Borbála
A tárgyalótermi filmekben a néző a tizenharmadik esküdt: lelkiismerete társadalmi lelkiismeret.
A mozi és az igazságszolgáltatás viszonya igencsak
sajátos, szinte bensőséges, nem merül ki az ábrázoló médium és az ábrázolt
valóság gyakran önkényes kapcsolatában. A tárgyalóterem világában van valami
filmszerű: az előtérben szigorú koreográfia és pontosan meghatározott szerepek
mentén kibontakozó emberi dráma, míg a háttérben a gyakori
véleménynyilvánítástól hangos nézőtér. Ennek a fordítottja is igaz: a filmek
nélkülözhetetlen alapanyaga a konfliktus, az ellenfelek motivációinak pontos
artikulálása, jó és rossz megkülönböztetése és az ítélet, vagyis a tanúság
közérthető kimondása. Abban, ahogy a bírósági perek színre viszik az emberi
természet lesújtó vagy éppen felemelő dimenzióit leginkább színpadi drámák
juthatnak eszünkbe: Szophoklésztől az Oidipusz
király, Shakespearetől A velencei
kalmár, Millertől A salemi
boszorkányok, Dario Fotól Egy
anarchista véletlen halála. Vagy éppen azok, melyekből sikerfilmek
készültek, úgymint a 12 dühös ember, Aki szelet vet, A vád tanúja, az Ítélet
Nürnbergben, az Egy ember az
örökkévalóságnak, az Egy gyilkosság
anatómiája és az Egy becsületbeli ügy.
Ezek a meglehetősen színpadias adaptációk jól érzékeltetik, hogy miért
tekinthetjük a tárgyalótermet drámai előadások terének, a jogászokat pedig
olyan személyeknek, akiket színészi alakításukért legalább annyira lehet
tisztelni, mint jogtudományos jártasságukért. Ám az imént említett
filmadaptációk azért is fontosak, mert láthatóvá teszik azt a pluszt, amit a
mozi hozzátesz a színpadi ábrázoláshoz, akár azzal, ahogy a díszletek mögé
látva teljesebb képet ad a főbb szereplők jelleméről és magánemberként is
megmutatja őket, akár azzal, hogy bevezet a per hátterébe, a nyomozásba, az
intrikákba, az érdekek és ellenérdeket egymásnak feszülésébe.
A tárgyalótermi filmek látványos
és drámai módon viszik színpadra a jog hétköznapi ember számára gyakran átláthatatlan
világát, útvesztőit. Előszeretettel hangsúlyozzák, hogy történetüket valós
események ihlették, szinte kérkednek életszerűségükkel. A nézőktől kiemelt
figyelmet kérnek, nem szokásos szórakoztatást ígérnek, hiszen az egyéni sorsokon
túlmutató, komoly, tanúságokkal bíró társadalmi témákról adnak számot. Mindezek
nyomán mondhatjuk azt, hogy a tárgyalótermi film Hollywood lelkiismerete, olyan
erős társadalmi küldetéssel rendelkező műfaj, ami megosztó, vitatott,
konszenzust nélkülöző témákat, folyamatokat és jelenségeket visz vászonra.
Másként fogalmazva: nehezen emészthető, esetenként tabunak számító kérdéseket vet
fel, a jogi procedúra ábrázolását pedig ezek megvitatására használja. A bűnügyi
filmekkel ellentétben a tárgyalótermi filmek esetében nem feltétlenül a jó és a
rossz egyértelmű megkülönböztetésére, valamint igazságtételre törekszenek,
hanem a társadalmi lelkiismeret és az igazságszolgáltatás kapcsolatának az
ábrázolására, röviden arra, ahogy a bíróságon zajló események egyszerre viszik színre
az amerikai identitás régi és új pilléreit és adnak erkölcsi iránytűt a nézőnek.
Társadalmi folyamatok jogi legitimációja
Közismert tény, hogy az
amerikai társadalomtörténet, illetve a közösségi értékrend változásának
hátterében gyakran fontos bírósági perek állnak. A társadalmi valóságot formáló
erőként az amerikai igazságszolgáltatás nem kizárólag a törvénynek szerez
érvényt, nem csupán a szokások és a status quo megtartását, a társadalmi rend
megóvását szolgálja, hanem fontos perek és tárgyalások során megreformálja az
erkölcsi fundamentumokat és új értékeknek teremt legitimitást. Gondoljunk csak
híres legfelsőbb bírósági döntésekre. A Korematsu kontra Amerikai Egyesült
Államok (1944) ügy nyomán háborúk idején az egyéni szabadságjogok a nemzeti
érdekek alá rendelhetőek, míg Brown kontra Iskolaszék (1954) a faji alapon
történő hátrányos megkülönböztetést tiltotta meg. A Miranda kontra Arizona
(1966) per teremtett alapot a gyanúsított hallgatáshoz való jogának, a Roe
kontra Wade (1973) kulcsszerepet játszott az abortusz legalizálásában. Az
elmúlt évtizedek híres perei közül a Ford kontra Wainwright (1986) nyomán tiltották
meg, hogy szellemileg beszámíthatatlan elítélten végrehajtsák a halálos
ítéletet, a Reno kontra Amerikai Polgárjogi Szövetség (1997) a szemérmetlen
internetes tartalmak hozzáférhetőségét korlátozó korábbi döntést bírálta felül,
míg pár éve a Hollingsworth kontra Perry (2013) legalizálta az azonos neműek
közötti házasságot Kaliforniában.
A legfelsőbb bíróság
döntéseinek társadalmi jelentősége alábecsülhetetlen: nem kevés esetben
tömegmozgalmakat hívtak életre, erősítettek meg, vagy éppenséggel mozgalmak
által hangoztatott igazságtalanságokat orvosoltak. Az ítéletek nagy
nyilvánosságot kaptak és komoly hatást gyakoroltak az emberek társadalmi
érzékenységére, értékrendjükre, átalakították a közbeszédet. A híres perek
közvélemény formáló ereje a modern kommunikációs eszközöknek köszönhetően
gyorsult fel, de nem becsülhetjük alá a filmek szerepét sem.
A legismertebb, két Oscar
szoborral díjazott legfelsőbb bírósági film a Miloą Forman rendezte Larry Flynt,
a provokátor (1996), amely a Hustler pornográf magazin hírhedt tulajdonosa,
Larry Flynt életét meséli el, beleértve a Hustler Magazine kontra Falwell
1988-as perét is. A bírósági döntés az Alkotmány 1. módosításában szereplő sajtószabadságra
vonatkozó jogra, illetve a 14. módosítás a helyi és állami hivatalnokok
állampolgári jogokba való beleavatkozás szigorú korlátozásra hivatkozva
elutasította a felperes kártérítésre irányuló keresetét. A pert Jerry Falwell
tele-evangelista azért indította, mert tanúvallomása értelmében érzelmi
sérülést szenvedett egy a magazinban megjelent obszcén hirdetés miatt. A döntés
kimondja, hogy a közszereplő, aki olyan karikatúra, paródia, szatirikus
ábrázolás áldozata, amely a valóságtól elrugaszkodott, nyilvánvaló fikciók, nem
követelhet bánatpénzt rágalmazásra hivatkozva. Az indoklás szerint, ha valaki
közéleti tevékenységre vállalkozik, a kritikákat magasabb toleranciaküszöbbel
kell elviselnie. Tünetértékű, hogy a film celebkultúra megerősödésének illetve
a liberális sajtó tündöklésének az évtizedben készült el, amikor a
véleményszabadság fontosabb értékkel bírt, mint manapság.
Pusztán statisztikai
alapon elmondhatjuk, hogy a legfelsőbb bíróságon játszódó filmek száma
elenyésző az alsóbb bíróságok jogeseteit feldolgozó filmekhez képest. Az utóbbiak
azért bírnak komoly társadalmi hatással, mert itt nem a nagy szakmai elismertséggel
és évtizedes tapasztalattal rendelkező jogászok, hanem átlagpolgárok hoznak
ítéletet. Az amerikai jogrend egyik alappillérét az esküdtszék intézménye
jelenti, ami Badó Attila szerint a laikus elme térhódítását eredményezte és „sikerét
az újvilágban többek között éppen a képzett jogászok hiányának, illetve a
polgárok önrendelkezési igényének köszönhette”. Az esküdtszéki rendszer leképezi
a társadalom keresztmetszetét: különböző műveltségű, vallású, bőrszínű,
politikai és világnézeti meggyőződésű polgárokból áll. Egy ilyen rendszer képes
elhitetni az emberekkel, hogy az igazság nem felettük áll, hanem bennük
gyökerezik, illetve, hogy az igazság kimondása közös erőfeszítés eredménye. Amíg
ez az európai szemmel talán naivnak tűnő hit él, addig az igazságszolgáltatás a
társadalmi valóságot formálni képes erő marad. Az esküdtszéki rendszert
központba helyező filmekben az ügyvédek és jogászok által képviselt professzionalizmus
és versenyszellem önmagában elégtelen: az igazságot a világban zajló változások
tükrében az egyszerű emberek nyelvén kell érthetővé tenni. A törvényszéki
filmek egyfelől az amerikai énkép és világszemlélet folyamatos „újratárgyalását”,
másfelől az igazságszolgáltatás emberközeli voltát hangsúlyozzák.
Érzékeny témák
A társadalmi valóság
alakítása miatt, az esküdtszéki bíróságokon játszódó filmek előszeretettel
tárgyalnak társadalmilag érzékeny témákat. Melyek ezek a témák? A kronológiát
is szem előtt tartva ilyen a jogegyenlőség ‒ melyen belül az ezt tagadó
rasszizmus kiemelkedő jelentőséggel bír ‒, melynek egyik korai példája a Ne bántsátok a feketerigót! (1962) a
hadsereg kegyetlen világa az Egy
becsületbeli ügy (1992), a homoszexualitás és AIDS miatti kiközösítés a Philadelphia – Az érinthetetlen (1993),
a környezetszennyezés a Zavaros vizeken
(1998) és az Erin Brockovich, zűrös
természet (2000), vagy éppenséggel a munkahelyi szexizmus a Kőkemény Minnesota (2005) című filmekben.
Az 1960-as évek Hollywoodja
példásan töltötte be a társadalmi lelkiismeret szerepét. A Ne bántsátok a feketerigót! ügyvédje egy fehér nő
megerőszakolásával alaptalanul megvádolt fekete férfit képvisel a per során. Mi
az afro-amerikai férfi valódi bűne a rasszista délen? Nem kevesebb, mint
feketeként egy fehér ember iránt mutatott empátia, minthogy sajnálatot érez egy
agresszív-alkoholista apjával közös háztartásban élő fiatal nő iránt, akinek a
testi közeledését visszautasította. Az ügyvéd bűne pedig az, hogy nem dobja
védencét koloncként a fehérekből álló esküdtszék elé, hanem megpróbálja
bemutatni a rasszista gondolkodás amerikai alapértékekkel való
összeegyeztethetetlenségét. A film ezáltal a hatvanas évek polgárjogi pereinek célját
törvényesíti a nézőközönség előtt. Egyfelől visszaadja az emberek hitét a
jogegyenlőségben, másfelől olyan igazságok kimondására készteti az
esküdtszéket, amelyek társadalmi igazsággá tehetők, normateremtő és mentalitásformáló
erővel bírnak. E példa alapján elmondható: az alsóbb bírósági filmek jól érzékeltetik,
hogy a jogismeret és az ügyvéd bravúros retorikai képességei is kulcsszerepet
játszanak a társadalmi valóság formálásában, vagyishogy az igazságtételhez
egyszerre van szükség a jogi szakma szereplőire és az esküdtszékre, melyek
közül az első a professzionalizmust, a második a polgári együttműködést
szimbolizálja. S hogy ezek együtt ‒ s emiatt sokszor konfliktusokat gerjesztve ‒
jelentik az amerikai identitás alappilléreit.
A filmekben gyakran
előkerül az egyik ilyen alappillér, a jogegyenlőség problematikája. A John
Grisham regényéből készült Ha ölni kell
(1996) ugyancsak a rasszizmus témájával foglalkozik, és arra a megállapításra
jut, hogy a faji előítéletek felszámolása terén Amerikának a mai napig fontos
adóssága van. Egy kettéosztott, a párbeszéd lehetőségére esélyt sem kínáló közösségről
szól a film, ahol az ügyvéd bűne még mindig az, hogy egy a lánya
megerőszakolóin vérbosszút elkövető afroamerikai férfit véd. A film
igazságszolgáltatásra vonatkozó legfontosabb megállapítása az, hogy a tényleges
jogegyenlőség eléréséhez esküdtszéknek színvaknak kell lennie.
Hasonló kérdéseket vet fel
a Védd magad (2006), ami a hírhedt
Lucchese család tagjai ellen az 1980-as évek fojtatott maffiaper eseményeit az
amerikai olaszokkal szembeni kulturális előítéleteket kidomborítva dolgozza fel.
Az önmaga védelmét bíróságokon szokatlan őszinteséggel és szókimondással
gyakorló DiNorscio különleges viszonyba kerül a bírákkal, szakmai
képzetlenségét autentikussággal egyensúlyozza. Az esküdtek empatikus
viszonyulása a férfihoz egyesek szerint nagyban hozzájárult ahhoz, hogy
maffiaper összes vádlottját felmentették. Ironikus módon DiNorsciót egy másik
ügy miatt, kábítószer-terjesztésért már jogerősen elítélték, a per után 14
évvel szabadult.
A faji egyenlőtlenség csak
egy a társadalmilag érzékeny témák között. A tárgyalótermi filmek szempontjából
különösen termékeny kilencvenes években egy sor film készült, amelyben az vádlottak
padján a vállalati Amerika, az amerikai kapitalizmus ült. Ez a
hangsúlyeltolódás a bűnügyi perek felől a kártérítési perek felé jól
érzékelteti a társadalmi igazságérzet felerősödését a filmekben. Az esőcsináló (1997) egy leukémiás
fiatalember és egy biztosítási cég perét mutatja be, amelynek során a profitorientált
vállalatvezetés démonizálódik és a kisember mindenkori kiszolgáltatottsága
bizonyítást nyer. A karvalytőkés bűnösségének a kimondása ebben a filmben nem
eszköz (merthogy a kártérítés mellékes), hanem cél: a gazdasági hatalmukkal
visszaélő cégek társadalmi elszámoltatását jelenti. Hasonló témát dolgoz fel a Zavaros vizeken (1998), melyben a
vádlott szerepét egy toxikus mellékterméket az ivóvízrendszerbe eresztő bőrcserző
üzem tölti be. Érdekes módon a film főhőse maga is egy kétes erkölcsű ügyvéd,
aki a történet elején még nem az igazságot, hanem az ideális ügyfelet, vagyis a
jól képviselhető és nagy kártérítéssel kecsegtető ügyeket keresi. A film során
a karvalyügyvéd a civil érdekekért kiállni hajlandó, csoportos kereseteket
képviselő jogásszá válik. E történetben újfent felsejlenek az individualizmust
éltető versenyszellem és a közösségi igazságérzet elsődlegesen az ügyvéd
személyéhez köthető, egymásnak ellentmondó motívumai. A saját idealista
alapjainak elavultságával és a versenyszellem előretörésével szembesülő
igazságszolgáltatás skizofrén helyzetbe hozza az ügyvédet, aki nem az igazság kizárólagos
szolgálója, hanem, teljesítménykényszeres marketinges, az igazság ügynöke.
Számolatlan film alapvetése az, hogy a törvényszolgák helyett az ügyvédcelebnek
áll a világ. Érdekes mód ugyanezek a filmek ezzel ellentétes végkövetkeztetésre
jutnak: a lelkiismeret legyőzi a pénzsóvárságot, az idealizmus a pesszimizmust,
az önérdek felől pedig egyértelműen a közösségi érdek képviselete felé
mozdulnak el a hősök.
Liberálisok műfaja?
Ezt a jellemfejlődést
látjuk a 2007-ben bemutatott Michael
Claytonban, melynek cselekménye egy növényvédő szereket gyártó cég
emberekre káros terméke körül forog. A jogász identitása ebben a filmben is
hasadt, egyfelől a nagyhatalmú vállalat alkalmazásában áll, másfelől igazságérzete
és jogi idealizmusa lázadásra, a rendszer elárulására sarkallja. Az
igazságszolgáltatás hasonló módon állítja a közösség érdekek szolgálatába az Erin Brockovich, zűrös természet (2000) című csoportpert feldolgozó film is. Itt
egy áramszolgáltató cég mérgezi a kisváros ivóvizét, vagyis újra a vállalati
Amerika érdeke áll szemben az átlagpolgáréval. A Dávid és Góliát történetének analógiájára
is értelmezhető cselekmény megszilárdította a környezetszennyezés problémáját
tárgyaló filmek helyét a műfajon belül, amely a büntetőbírósági, hadbírósági
pereket, politikai és történelmi hátterű ügyeket (Music Box, JFK, Apám nevében, A cinkos) és gyermek elhelyezési pereket bemutató filmek mellett
önálló alműfajnak tekinthető.
A környezettudatos
gondolkodás társadalmi elfogadottságát persze nem tulajdoníthatjuk kizárólag
ezeknek a filmeknek, Hollywood ökológiai lelkiismerete mégis fontos szerepet
játszott az ipari környezetszennyezés közbeszéd részévé válásában. Hasonló
hatást tulajdoníthatunk a nagysikerű Kramer
kontra Kramer (1979) gyermekelhelyezési pert feldolgozó filmjének, amely
megkérdőjelezve azt a felfogást, hogy a gyereknek az anya mellett a helye. A
filmben egy apa neveli kisfiát másfél éven keresztül, majd miután az anya
visszatér, gyermekelhelyezési pert indít. A film apa szájából elhangzó
tézismondata: „Hol van az megírva, hogy egy nőben több az érzés, mint egy
férfiban?” bár süket fülekre talál a bíró személyében, a feleség később
belátja, hogy nincs erkölcsi alapja megbontani az érzelmileg kiegyensúlyozott apa-fiú
kapcsolatot. Raul Feldner New York-i jogász a következőképpen emlékszik vissza
a film hatására: „Hamarosan apák kerestek fel az irodámban és a számukra előnytelen
bírósági döntések újratárgyalását követelték. A film megkérdőjelezte azt a
hagyományos elképzelést, melynek értelmében a szülői felügyeleti jog
automatikusan az anyát illeti. A filmmel vette kezdetét a mára már elfogadott
gyakorlat, hogy a bíróságnak a gyermek érdekeit és nem az anya gyerekhez való
automatikus jogát kell képviselni.” Az itt elhangzottak nem csupán a szóban
forgó alkotás társadalmi hatását szemléltetik, de a törvényszéki filmek
közgondolkodásra gyakorolt hatását, azon belül a jogászok és az
igazságszolgáltatás rendszer megítélését is. Ennek tudatában nem véletlen, hogy
a gyermekelhelyezés kényes kérdése központi témája maradt a tárgyalótermi
filmeknek, amit a Bármi áron, a Nevem Sam és A tehetség közönségsikere érzékletesen szemléltet.
A hagyományos családi
szerepek átalakulását a nem heteronormatív szexuális identitás szempontjából tárgyaló
1993-ban bemutatott Philadelphia – Az
érinthetetlen ugyancsak jelentős társadalmi hatással bírt. A film egy
AIDS-es férfi munkaügyi perét rekonstruálja, akit makulátlan szakmai
teljesítménye ellenére elbocsát munkáltatója, egy ügyvédi iroda. A rendező, Jonathan
Demme elmondása szerint a film azokat az embereket akarta megszólítani, akik
magasról tettek a betegségben szenvedőkre, az őket érő negatív diszkriminációt
legszívesebben a szőnyeg alá seperték volna. Ez a motívum a filmen belül is megjelenik,
a beteg férfi védőügyvédje eleinte nem törekszik ügyfele egyedi élethelyzetének
a megértésére. A személyes dráma érintettjeként azonban megváltozik a
betegséghez és általában a homoszexuálisokhoz való viszonya és a stigmatizáció
elleni harc elkötelezettjévé válik. Láthatjuk, hogy a jogegyenlőség
problémáinak ábrázolásában nem csak a faji megkülönböztetés és a nagyvállalatok
általi károkozás, hanem a szexuális identitás társadalmi megítélése is előkerül.
Talán az sem véletlen, hogy a történet abban a városban játszódik, ahol Thomas
Jefferson, a függetlenségi nyilatkozat egyik szerzője, az amerikai identitás alábbi
alapértékeit megfogalmazta: „Magától értetődőnek tartjuk ezen igazságokat: hogy
minden ember egyenlőnek teremtetett, teremtőjük bizonyos elidegeníthetetlen
jogokkal ruházta fel őket, melyek között ott van az élethez, a szabadsághoz és
a boldogság kereséséhez való jog.” A betegekkel szembeni stigmatizáció elutasítását
nyílt társadalmi küldetésének tekintette a film, amit jól érzékeltet a tény,
hogy egy a megjelenésével párhuzamosan zajló homoszexuális perben az
esküdtszéki bírák kiválasztásakor túlzott empátiára hivatkozva kizárták mindazokat,
akik látták az alkotást.
A Kőkemény Minnesota (2005) a nőket érő munkahelyi diszkrimináció
témáját dolgozza fel, és a Jenson kontra Eveleth Taconite Company peranyagából
készült regényre támaszkodik. Ez volt az USA első csoportos kereseten alapuló
szexuális zaklatási pere, melyet egy külszíni vasércbánya női alkalmazottai
indítottak az éveken keresztül elszenvedett szexuális zaklatások miatt. A munkásosztályi
környezetben játszódó film az ipari Amerika lényegéhez tartozó nemi
egyenlőtlenségekről beszél, ugyanakkor nem rejti véka alá, hogy a nők
másodlagos szerepbe kényszerítése nemcsak a munkásosztálybeli patriarchátus
érdeke, hanem a gazdaság gerincét jelentő nehéziparé, végső soron pedig a nemzet
érdeke. A film bár nem színtiszta tárgyalótermi film, az említettekhez
hasonlóan a társadalmi diszkrimináció és negatív sztereotípiák ellen emel szót.
Vajon a bírósági pereket
feldolgozó filmeket egy kalap alá vehetjük a szexizmust, rasszizmust,
homofóbiát és az előítéletes gondolkodás más formáit feldolgozó megannyi
fikciós filmmel? Úgy gondoljuk, hogy nem és nem csupán azért, mert az előbbiek többsége
valós bírósági peren alapul. A tárgyalótermi film nem egy forgatókönyvíró,
rendező személyes igazságérzetére, hanem a jog intézményére, az igazságszolgáltatás,
mint a demokratikus berendezkedések egyik fő hatalmi ágának a legitimitására és
tekintélyére támaszkodik. Ezt az autoritást érvényesíti, ugyanakkor ennek a
hatalomnak a dokumentuma. A fentebb felsorolt filmek tematikáját figyelembe véve
felmerülhet a kérdés, hogy az igazságszolgáltatás függetlenségének az eszménye
mennyire sérül akkor, amikor a jog a politikai liberalizmus ideológiájának
szerez érvényt, azt látszik hitelesíteni. Szerintünk ez az alárendeltségi
viszony nem valósul meg: az igazságszolgáltatás önálló és semleges volta nem sérül,
a hatalmi ágak elkülönítettségéből fakadó felügyelő és korlátozó szerep
hangsúlyos marad. A filmek nem egy politikai ideológia felől kívánják megérteni
a jogot, hanem fordítva: az igazságszolgáltatásban ismerik fel a liberalizmus
depolitizált formáját, amit nem ideológiaként, hanem hatalomfelügyelő
mechanizmusként, fékként értelmeznek.
E tézis szempontjából az
1992-es Egy becsületbeli ügy azért
kiemelt fontosságú film, mert nincs benne szó melegekről, nőkről,
nagyvállalatok által kiszipolyozott kisemberekről, kisközösségekről. Viszont
megjelenik benne a végrehajtó hatalom kulcsintézményének és az amerikai status
quo erős pillérének tekintett katonaság, pontosabban a tengerészgyalogság. A
film az úgynevezett „code red” vagyis a gyengébb fizikumú és lelkületű újoncok
megleckéztetésének, adott esetben kicsinálásának a gyakorlatát dolgozza fel, készítőit
az a konfliktus érdekli, ami egy zárt közösség sajátos szabályrendje és normái
és a nagyközösség igazságérzete között feszül. A hadbíróság szerint az előbbi
nem valósulhat meg az utóbbi kárára, az ítélet, végső soron, a teljesítményorientált
intézmény társadalmi-erkölcsi korlátozására ad felhatalmazást. Azt mondja, hogy
az állambiztonsági érdekeire hivatkozva erkölcsi korrupcióra ösztönző ezredes megfékezése
szolgálja ténylegesen az amerikai alapértékeket. A film egyik kulcsmondata ‒ „Az
lett volna a feladatunk, hogy olyasvalakiért harcoljunk, aki nem tudott magáért
harcolni” ‒ a paternalista rendszer kritikájának nyomán ismerteti fel a
liberalizmus hatalmi visszaéléseket korlátozó funkcióját.
A bírósági filmek pápájának
kikiáltott John Grisham 1990-es években írt bestsellerjeiből készült filmadaptációinak mindegyikében (A cég, A Pelikán-ügyirat,
Az ügyfél, a Ha ölni kell, Az esőcsináló,
Az ítélet eladó) ott munkál ez a
fajta a liberalizmus-felfogás. Az ítélet
eladó tanúsága szerint az igazságszolgáltatás számára a legnagyobb kihívást
függetlenségének a megtartása jelenti. Az esküdtszék manipulálásának különféle stratégiáit
kendőzetlenül bemutató alkotás fő mondanivalója az, hogy minél nagyobb a tétje
egy pernek, annál inkább fennáll a rendszerszintű korrupció veszélye, a
megvesztegetés, a megfélemlítés módszerei, és a különféle titkosszolgálati
eszközök. Mivel egyre nagyobb szerepe van annak, hogy ki tudja jobban felmérni
melyik esküdt az, akinek a véleménye könnyen alakítható és ki az, aki a per
tartalmától függetlenül már előre meghozta a döntését, számos per kimenetele már
az esküdtek kiválasztásánál eldől. Az igazságszolgáltatás akkor veszíti el a függetlenségét,
amikor a hatalmat féken tartó mechanizmusok helyét a hatalomszerzés manipulatív
technikái veszik át.
A tárgyalótermi film a
szórakoztatást társadalmi küldetéstudattal vegyítő műfaj. Hatással van a
közvélemény értékszemléletére és témaérzékenységére, hamisítatlanul amerikaivá
mégis abban válik, ahogy rezonál a társadalomtörténeti folyamatokra és megjeleníti
az ország ideáljait, alapértékeit, konfliktusait és identitásválságát. A filmes
perek harsányabbak, mint a valódi tárgyalások és kétségtelenül izgalmasabbak is,
hiszen sűrítik és dramatizálják a hosszadalmas, akár évekig elnyúló pereket. Az
izgatottságot többek között az intellektuális reflexió teremti meg, az a mód,
ahogy az emberi dráma mögött felsejlik az egyéni és közösségi érdek kettőssége,
az igazságérzet és sikerorientáltság összeütközése, a jogrend fékjeinek és a
kapitalizmus manipulatív féktelenségének párharca, végső soron pedig a
liberalizmus és a paternalizmus viszálya.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/02 26-30. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14424 |