Ripacsok és Szerencsés Dániel, Jean-Pierre Léaud és Mastroianni. A Sándor Pál életútinterjú második része.
Karády
Katalin mélabús dalai elválaszthatatlanok voltak a Szabadíts meg a gonosztól hangulatától.
Utána Karádyval is akartál forgatni egy filmet. Az miért nem jött össze?
Nagyon szerettem a
Karády-dalokat, a háború előtti, „ki tudja, mi vár ránk, ki tudja, holnap mire
ébredünk” hangulatukat, de Karády akkoriban nem volt divatban. Amikor kijött a
film, fura módon újra kultusza lett. A benne szereplő dalok visszahelyezték egy
olyan piedesztálra, ami méltó hozzá. Olyan pletykák is keringtek, hogy láttak
engem karon fogva Karádyval a Váci utcában. Ebből persze semmi nem volt igaz,
de elhatároztuk, hogy elmegyünk New Yorkba, és csinálunk vele egy interjút.
Vitrayt kértem fel riporternek, operatőrnek pedig Zsombolyai János jött velem. Ketten
mentünk előre Jancsival, hogy megkeressük Karádyt, de képtelenek voltunk
elérni. Elmenekült előlünk. Nem volt mit tenni, lemondtuk Vitrayt és a
forgatást, én meg mászkáltam egyet New Yorkban. A 72. utcán megláttam a Püski
Könyvesboltot, és benéztem, milyen magyar könyveket árulnak. Ott volt Püski
bácsi is, a tulaj. Elmondtam, mi járatban vagyunk, és kiderült, hogy ő baráti
kapcsolatban van Karádyval. Ő intézte el, hogy másnap felmehessünk hozzá.
Gyorsan hazatelefonáltunk,
hogy mit csináljunk. Vitray már nem tudott jönni, és kameránk se volt. A
költőpénzünkből béreltünk egyet, és egy este virágcsokorral meg egy üveg
pezsgővel és remegő lábakkal becsöngettünk hozzá. Hajnal kettőig tartott az
éjszaka, ami alatt Karády rendesen bepezsgőzött, és fantasztikus dolgokat
mesélt az életéről. Egy óra felé már az életnagyságú, festett Karády-portré
alatt ült, és Karády-dalokat énekelt. Elképesztő este volt. És ezalatt eszembe
jutott, hogy de jó lenne forgatni vele egy mozit. Meg is beszéltük még az éjjel,
hogy majd áthajózunk Európába, és én végig forgatok vele, így kezdődik majd a
filmünk.
Másnap reggel mentünk
vissza forgatni a lakására, de akkor már egy másik Karády fogadott minket. Nem
az életéről, hanem a filmjeiről mesélt, és úgy adta elő egy már leforgatott
kémfilmjét, mintha az lett volna az élete. Én meg nem tudtam vele mit kezdeni. Közben
azt hajtogatta folyton, hogy „nincs közeli, ne gyertek közel!”. Persze mi is hülyék
voltunk, mert nem béreltünk variót, így aztán egy közeli képet se tudtunk
csinálni róla. Lementünk még a folyópartra forgatni, majd elindultunk vele a
kalapszalonba, ahol dolgozott, de ahogy belépett, ránk csapta az ajtót,
hallottuk, hogy kattan a zár, és megfordította a táblát, hogy zárva vannak.
Soha többé nem beszéltünk. Így holt hamvába a Karády-film. Az RTL Klub
felkutatta és leadta egy részét, de én nem néztem meg soha, mert ez az anyag a
nagy kudarcom. Élménynek viszont fantasztikus volt.
A hetvenes években több klip- és koncertfilmet is rendeztél
beatzenekaroknak, pedig a klip akkortájt még nyugaton is nagyon friss műfajnak
számított. Honnan jött az ötlet?
Azt hiszem, én voltam az
első magyar filmrendező, aki betoppant a televízióba. 1970-ben, a Szeressétek Odor Emíliát! után
felkértek, hogy csináljak egy show-t Hacki Tamás füttyművészről, aki a zenekarával
elképesztő, többszólamú fütyüléssel adott elő zeneműveket. Ezzel a műsorral 1970-ben
megnyertem az első televíziós filmfesztivál egyik nagydíját. Aztán jött sorban
a többi: az Illés, az LGT, Zorán. Nagyon szerettem akkoriban ezeket a zenéket,
de nem klipeket csináltam, hanem azt, ami a zenéről eszembe jutott. Hallgattam
a számokat, megjelent előttem egy világ, és azt teremtettük meg egy lebombázott
újpesti bőrgyárban, vagy egy nejlonnal beborított műteremben.
Milyen szerepet töltött be a televíziózás az életedben?
Nekem az is mozizás volt.
Nem kiegészítő tevékenység, hanem szerves része az életemnek. Irtózatosan
szerettem. A filmgyárban azt mondogatták, hogy megyek a televízióba elárulni a
művészetet, én viszont lubickoltam abban, hogy dolgozhatok, és világokat
teremthetek. Rengeteg időm volt két film között, mert kétévente csináltam egyet.
(Ma már el se hiszem.) Két film között beültem a televízió aulájába, és jöttek
a „híveim”, hogy ezt csináld, azt csináld, amazt csináld, én pedig kiválogattam,
hogy mi érdekel. Csináltam mindenfélét, mesét, drámát, dokumentumfilmet. Hozzátartozik
az is, hogy ez még kulturális televíziózás volt. Az én kameráim előtt
Latinovits Zoltán szavalt; volt olyan vers, amit eltáncolt. Csináltam egy
műsort, a Kalendáriumot, amiben
minden hónap történetéről, múltjáról forgattunk valamit. És decemberben,
karácsonykor jött a Betlehemi királyok.
Összeszaladt a televízió, amikor Latinovits szavalt József Attilát, és amikor oda
ért a versben, hogy „Kedves háromkirályok, jóéjszakát kívánok!”, én elsírtam
magam. Ez még csak hagyján: hátranéztem, és azt láttam, nem csak nekem jöttek
ki a könnyeim. Hát hogyne szerettem volna ezt csinálni?
A nyolcvanas éveket a kultikussá vált Ripacsokkal indítottad. Hogyan
született meg a film legendás kuplédala, az Egyedül nem megy?
Ennyi idő után megtanulja
az ember, hogy a fene se tudja, miből mi lesz. Az Egyedül nem megy-ről közölte Kern, hogy ő találta ki, közölte
Dusán, hogy ő találta ki, és közölte Presser, hogy nem igaz, mert ő találta ki.
Miközben én tudom, hogy én találtam ki. Mondanom se kell, fogalmam sincs, ki
találta ki – de valószínűleg én. Látod, ez a csoda. Hogy összejött néhány
ember, akik közül bárki kitalálhatta volna.
Az azért közös pont a történetekben, hogy a Ripacsok eredetileg két
nőimitátorról szólt.
Ha Ragályival készültünk
egy filmre, mindig smink- és jelmezpróbákkal kezdtünk, mert nagyon fontos volt a
pontos karakterek megtalálása. A két főszereplőt, Kernt és Garast is
kisminkelték, beöltöztették, és ahogy beléptek a szobába, megállíthatatlan
nevetésben törtünk ki. Kern olyan volt, mint egy öreg lotyó, Garas meg a piros,
nyúlós ruhájában, kitömött mellel és kirúzsozott szájjal valami egészen
földöntúli volt. Garas egy darabig hallgatta, ahogy nevetünk, aztán letépte a
ruháját, a melltömését eldobta, és elkezdett üvölteni, hogy menjek a francba, ő
ezt nem csinálja tovább. Felment bennem a pumpa – valószínűleg azért is, mert tudtam,
hogy nem kellett volna kiröhögni –, és elkezdtem én is üvölteni, hogy „akkor mi
az istent akarsz, mi legyen?”. Dezső azonnal válaszolt. „Miért ne lehetnénk egy
nadrágban?” „Mégis hogyan fértek be egy nadrágba?” „Úgy, hogy három szára van.”
Így született meg a felejthetetlen Ketten
egy nadrágban, és így kapott nagyobb hangsúlyt az Egyedül nem megy.
Sokszor elmondtad már, hogy a Ripacsokban az árulásodat írta meg Tóth Zsuzsa.
Mivel árultad el a barátságotokat?
Hogy elkezdtem mással is
dolgozni. A Zsuzsákkal mi tényleg egy nadrágban voltunk, együtt találtuk ki a
filmeket. Akkor az történt, hogy Kornis Mihály megkeresett még a Ripacsok előtt, hogy csináljunk egy ‘56-os
filmet. Kitaláltuk a Rettentő Margót,
ami egy nagydarab kalauznőről és egy fiatal srácról szólt, akik a forradalom
sűrűjében el akarnak menni az országból. De közben Kornist meggyőzték a
barátai, hogy velem nem szabad ‘56-os filmet csinálni, mert nagy komcsi volt az
apám. Én viszont akkor már mániákusan ‘56-ról akartam forgatni, úgyhogy megkerestem
Mezei Andrást, akinek olvastam egy gyönyörű novelláját, és vele kezdtünk egy új
forgatókönyvet írni. Ez volt az árulás. Aztán visszakullogtam a Zsuzsákhoz,
mert nem tudtam Mezeivel dolgozni. Ugyan ő adta a címet és ő találta ki Angeli
Gyurit, a barátot, de egyébként használhatatlan volt a forgatókönyve. Tóth
Zsuzsával és Bíró Zsuzsával újból együtt írtuk a könyvet, ami a forgatás alatt
formálódott. Amíg ők írtak, én forgattam. Így alakult ki a Szerencsés Dániel története. Aztán mikor elkészült a film, én már
hiába kértem elnézést, Tóth Zsuzsa közölte, hogy itt a vége, többet nem dolgozunk
együtt.
A csapat, ami összeállt körülötted, a nyolcvanas években
felbomlott, mert szinte mindenkivel összevesztél.
Mi folyamatosan
összevesztünk egymással, nem csak a nyolcvanas években. Ez egy zajos, hatalmas
munkabarátság volt. A kiabálás pedig munkaeszköz. Egyszer például álltunk a
színészekkel, stábbal, statisztériával tömött műteremben, és a műterem közepén
Garas teli torokból ordított, hogy azonnal kér egy instrukciót, különben
hazamegy. Tényleg nem tudtam mit mondani neki, de amikor rám üvöltött, rögtön eszembe
jutott az instrukció. Hát így…
Vagyis ez téged inspirált.
Abszolút. A Ripacsokat rájuk írtuk, Kernre meg a Garasra.
Akkoriban Kern valami pletykát terjesztett Dezsőről a Vígszínházban, és úgy
összevesztek, hogy Dezső állítólag bement a Kern öltözőjébe, és berakta a mosdó
alá. Utána Dezső közölte velem, hogy ő a Kernnel egy filmben soha többé. Erre
azt mondtam, hogy ha te nem vállalod a filmet, akkor jöjjön a Tabakov. Kiküldtük
Moszkvába a forgatókönyvet, de mondták, hogy a nagy orosz színész ilyen léha
filmben nem szerepelhet. Nem volt más megoldás, megvártam színház után a Dezsőt,
és két és fél órát áztattuk magunkat az esőben a Vörösmarty téren, mire
rábeszéltem, hogy béküljön ki a Kernnel. Aztán a forgatáson meg összeálltak
ellenem. Én minden beállítás után meg szoktam kérdezni a színészeket, hogy szerintük
rendben volt-e a jelenet. Dezsővel és Andrissal is így voltam, ők pedig minden
jelenet után a kérdésemre széttárták a karjukat, és furcsa mosollyal azt válaszolták,
hogy „Hát, ha neked ez jó volt…”. Ma már röhögök ezen, de akkor kemény szívatás
volt. Ad egy biztonságot, ha a színésznek is rendben volt a jelenet, ők pedig,
hogy „büntessenek”, így reagáltak. Imádnivalóak voltunk így együtt. Nem?
Hogyan rendezted el magadban az árulásaidat?
Megbocsájtó voltam.
Tudtam, hogy nem kellett volna. És volt olyan is, amikor nem is tudtam, hogy
elárultam valakit. Van, hogy úgy baszik be az ember a másiknak, mintha ott se
lenne. Élvezetből sosem szúrtam ki senkivel. Azt hiszem, legalábbis.
A már említett Szerencsés
Dániel ‘56 ürügyén arról szólt, milyen
pokoli nehéz itt hagyni ezt az országot. Te miért nem tudtad?
Amikor elutaztunk
fesztiválokra, filmnapokra külföldre, mindig felmerült a kérdés, hogy
visszajöjjünk-e. Sokan csábítottak, hogy majd dolgozhatunk kint, de mindig hazajöttünk.
Szabó Pista fogalmazta meg jól, hogy nem tudunk szabadulni a körúti kapualjak „illatától”.
Akkor ugyanis még nyitva voltak a kapuk, és áradt ki a semmivel össze nem
téveszthető szaguk a körútra. A Szerencsés
Dániel tulajdonképpen erről szól. Ebben a filmben hitet tettem amellett,
hogy én magyar vagyok, és az is maradok. Ez az ország ugyanúgy az én hazám,
mint bárki másé, aki itt él. Még ha ezt az én életemben néhányszor már megkérdőjelezték.
‘56-ban is megpróbáltál elmenni innen. Meddig jutottál?
A pályaudvarig. Ott álltam
a vonat mellett, de fölszállni már nem volt erőm. Tehát maradtam.
A harcokba belekeveredtél?
Láttam harcokat… Álltam
sorban kenyérért… De nálam fegyver… Kicsi ahhoz a kezem.
A szocializmus alatt két nagy tabuja volt a magyar filmnek: a
szovjet megszállás és ‘56. Nem szólt bele a cenzúra a Szerencsés Dánielbe?
Háromnegyed évig be volt
tiltva, és ki kellett vennem egy jelenetet. Másra nem emlékszem, csak arra,
hogy az elfogadáson azt mondtam, „ha kivágnék mindent, amit kértek, az egy
húszperces BBS-film lenne, és én nem erre kaptam megbízást”.
Abból nem lett baj, hogy a forradalom jelképének számító lyukas
zászlót lengetik a filmben, vagy abból, hogy azt kérdezi Angeli Gyuri, miért
ették meg a kommunisták a kommunistákat?
Nem ez volt a problémájuk.
A film elfogadásán azt kérdezte az egyik vezető elvtárs, hogy gondoltam én azt,
hogy a film végén a vonat berohan egy sötét alagútba, és azt kiabálja Rudolf
Peti, hogy segítség. Azt válaszoltam ijedtemben, hogy „mutasson nekem egy
alagutat, amiből nem jön ki a vonat”. Ez persze nem ért semmit, dobozba rakták
a filmet. Nem sokkal később mégis kiküldték Cannes-ba, ahol megkapta a
filmkritikusok díját, és utána nálunk is bemutatták. Sok-sok hetet ment a
Puskin moziban.
A következő filmjeid, a Csak
egy mozi és a Miss Arizona nem úgy sikerült, ahogy szeretted volna, ebben
szerepet játszott az is, hogy már nem teljesen a bevált csapatoddal forgattad
őket?
A Csak egy mozi alaphelyzetét még Tóth Zsuzsával találtuk ki. A Szerencsés Dániel után Zsuzsa elhagyott,
én viszont szerettem kétévente filmet csinálni, és mivel nem jutott semmi
eszembe, elővettem ezt az ötletünket. Anélkül, hogy Zsuzsát megkérdeztem volna,
elkezdtem forgatókönyvvé gyúrni Molnár Gál Péterrel. Ez volt az első árulásom.
Az eredeti elképzelésben a filmrendező anyja az apa halálhírével érkezik meg a
forgatási szünetre. Még élt az apám, ezért nem mertem megcsinálni az apa
halálát, és egy válástörténetté degradáltam a sztorit. Ez volt a második
árulásom. A harmadik pedig a szereposztás. Kiválasztottam egy szörnyűséges
német színésznőt, Jean-Pierre Léaud pedig használhatatlan volt, vörösboron és
altatókon élt, mert a forgatás alatt haldoklott Truffaut. Senki se stimmelt,
csak Major Tamás. Nem volt ez véletlen. Ha egy mániákus ember megtalál egy
utat, akár rosszat is, azon végigmegy. Ez történt velem is.
És a Miss Arizona?
Ott egy nagy tévedésem
volt: Schygulla. Úgy nem illettek egymáshoz Mastroiannival, ahogy az a
nagykönyvben meg van írva. Ha ezt a szerepet Catherine Deneuve játssza, akinek
gyereke volt Marcellótól, egészen más film lett volna.
Miért nem kérted föl Deneuve-öt? Nem volt rá lehetőséged?
Az a baj, hogy lett volna.
Csak Fassbinder miatt, akit imádtam, és akinél zseniális volt Sychgulla,
ragaszkodtam hozzá. Ragályival se voltunk akkor már annyira egy hullámhosszon.
Kezdett szétesni az egész.
A nyolcvanas években egyre több koprodukció készült Magyarországon.
Neked hogyan nyílt lehetőséged arra, hogy nemzetközi filmsztárokkal dolgozz, és
olasz koprodukciót forgass?
Befújta a szél a
lehetőséget. Imádtam az újhullámot, elájultam az Amerikai éjszakától, és baromira bírtam Léaud-t. Nem akartam a Csak egy mozi főszerepét magyar
színésszel eljátszatni, azt gondoltam, egy idegen, a helyről kilógó színésszel
kell megcsinálni. Megkerestük Léaud-t, és ötezer dollárért vállalta.
És Mastroianni?
A Miss Arizonát egy híres olasz komikus-színésszel, Nino Manfredivel
kezdtem el írni, és úgy volt, hogy ő lesz a főszereplő, de egy idő után
rájöttem, hogy ez nem jó. Akkor szállt be két olasz producer, és megkérdezték,
kire gondolok főszereplőnek. A Fellini-imádatomból eredően mondtam, hogy
Mastroiannira. Ők meg, hogy az menni fog. Egyikük a gyerekkora óta együtt
nyaralt vele, mert egymás mellett volt a nyaralójuk a tengerparton. Hatalmas
élmény volt Marcellóval dolgozni. Nagyon helyes pasi. Kicsit helyesebb is, mint
amit én szeretek. Vele nem lehetett veszekedni. Én voltam az ő kis faunja, és bármit
mondtam, megcsinálta. Ettől én néha úgy el tudok bizonytalanodni…
Mai szemmel milyennek látod a Miss
Arizonát?
Nézhető film, csak nem jó.
Kétarcú történet ez az életemben. Az olasz producerekkel nem jöttem ki, mert mindenbe
beleszóltak, de legalább megtudtam, mit csinál egy producer. Itt találkoztam a
kapitalizmussal, ami később ránk zuhant. A sorsom megelőlegezte, hogy mi
következik. Ebben nagyon hiszek.
Hogyan élted meg a rendszerváltást?
Amikor Herskó 1970-ben
disszidált, szétszóródott a stúdiója, és testi-lelki jó barátommal, Simó
Sanyival elmentünk a Hunniába. Az volt a legkevésbé jó stúdió, gondoltuk, lesz
dolgunk. Köllő Miklós volt a vezető, Simó a helyettes, én meg a szürke
eminenciás. Tíz filmből hét-nyolc az volt, amit én szerettem volna. Olyan
filmeket csináltunk, mint Jeles Kis
Valentinója, Huszárik Csontváry-filmje, vagy Bódytól a Nárcisz és Psziché. Amikor Köllő betöltötte a hatvanat, Simó vette
át a stúdiót, de a mi kapcsolatunk addigra megbillent kicsit. Köllőnél az évtizedek
alatt kialakult egyfajta modor és egymással való együttműködés, amit én nagyon
szerettem. Sanyival viszont valami más kezdődött. Hogy milyen ártatlanul hülye
volt akkor a nem hülye ember is, azt jól jelzi, hogy azt mondtam Sanyinak,
szálljon be a Hunnia a magáncégembe, a Novofilmbe, és tegyük a nyereséget
magyar filmekbe. A mai világban senkinek nem jutna ilyen az eszébe, de akkor
komolyan gondoltam. Simó viszont nemet mondott, én pedig megsértődtem, és
elmentem a Hunniából, illetve a magyar filmgyártásból. Amikor ez kitudódott, elterjedt,
hogy megbolondultam, és a Hárshegyen kezelnek. A magyar film „koszorús költője”
nem mehet el csak úgy a Lumumba utcából!
Akkor egy másik korszak
kezdődött. A Novofilm volt az első magyar produkciós cég. Az itt forgató nemzetközi
produkciókat szervizeltük. Tényleg mi voltunk az első produceri iroda, és 5-6
évig, amíg el nem indult a konkurencia, tejben-vajban fürödtünk. Megint össze
kellett rakni egy csapatot, akik közül sokan lettek aztán producerek,
gyártásvezetők, Hutlassa Tamás, Kovács Gábor, Pataki Ági, Sánta György, és még
sokan mások. Aztán 6-7 év után akadozni kezdett az üzlet. Még egy kicsit
kalimpáltam, de amikor Sanyi meghalt, engem hívtak stúdióvezetőnek. Simónak két
fantasztikus dolgot köszönhetek: az egyik, hogy jókor elmehettem a magyar
filmgyártásból, a másik, hogy sajnos a halála miatt visszajöhettem a Hunniába. Így
kerültem vissza 2002-ben a magyar filmgyártás ölelő karmaiba.
Közben majdnem húsz évig nem rendeztél nagyjátékfilmet.
Mert nem jutott eszembe
semmi.
Ez nem zavart?
Miért kellett volna, hogy
zavarjon?
Mert előtte kétévente szerettél rendezni.
Az átkos játékszabályait,
mint sokan mások, akik ebben szocializálódtam, pontosan ismertük, mert abban a
mi létünk is benne volt. A rendszerváltás után viszont fogalmam se volt, mi van
itt. Ha megnézed az 1990 és 2000 között készült magyar filmeket, láthatod, hogy
másnak se volt. Kimaradt az életemből néhány film, de ez nem bánt, sőt,
szerencsésnek érzem magam. És még egy alapvető dolog. Egzisztenciálisan rendbe
hozott ez a pár év. Az a fajta egzisztenciális kiszolgáltatottság, ami ebben az
új helyzetben erősen jelen van, engem elkerült.
Üzletembernek is olyan jó voltál, mint rendezőnek?
Azt nem tudom. De tudtam
csinálni. Matematikából mindig bukdácsoltam, viszont kiderült, hogy zseniálisan
tudom a négy alapműveletet. Amikor elkezdtük, azt se tudtam, mi az a
főkönyvelő, de voltak olyan képességeim, amikkel tudtam működtetni egy céget.
Mámoros érzés volt rácsodálkozni erre az új világra. Annyi munkánk volt, hogy
három emeletet béreltünk a Városmajor utcában, és volt nap, amikor öt helyen
forgattunk a városban.
2007-re érezted úgy, hogy kiismerted ezt az új világot?
Érezte a fene. Láttam
magam előtt egy hatalmas kórházi szobát egy hatalmas ággyal, amiben feküdt egy
kis ember, és betűzött a Hold az ablakon. Kopognak, az ember fölnéz, és belép a
Halál egy kaszával. Ebből a képből született a Noé bárkája.
Pedig az érződik a filmen, hogy nagyon feszített a vágy, hogy
mondj valamit az akkori valóságról. A kereskedelmi tévés és a bérházas
valóságról.
A Noé bárkáját már újra Zsuzsával írtuk. Kibékültünk, amikor a Szeressük egymást, gyerekek!-et
csináltuk [Jancsó Miklós, Makk Károly és
Sándor Pál 1996-os szkeccsfilmje – S.T.]. A mi sorsunk és gondolkodásmódunk
egész életünkben párhuzamosan haladt. Fantasztikusan egyben voltunk, de az a
nyolc év, ami kimaradt, és közben a rendszerváltás, nem tett jót a párhuzamosságunknak.
Amikor azt mondtam neki, hogy a kiscsaj kérjen mellimplantátumot, ha elmegy a
nagypapával a tévés vetélkedőre, Zsuzsa sikongott, hogy ez gusztustalan. Hiába
mondtam neki, hogy ma már érettségiző csajok kapnak új melleket. Persze azt kívánom
mindenkinek, hogy legyen egy olyan gondolkodó- és alkotótársa, mint nekem a Zsuzsa
volt, de akkor már nem voltunk teljesen egy hullámhosszon. Közbeszólt a
szemérmessége, ami miatt például nem csináltunk soha szerelmesfilmet se.
Mindenkinek megvan a maga gátlása, kivéve nekem, akinek szintén megvan. A Noé bárkája nem lett sikeres film, de én
szeretem. Két embert nagyon bírok benne: Dezsőt és a Kállait.
A Vándorszínészeket is bírod?
Persze, hiszen a kölköm.
De ott elcsábultam, és nem azt a filmet csináltam meg, amit akartam. Eredetileg
egy mocskos filmet terveztem, de abban a világban, amit vászonra álmodtunk, sajnos
nem jelenik meg olyan erővel a kiszolgáltatottság, amennyire az manapság
jellemző az életünkre. Akartam egy rozoga kocsit, de szép lassan rábeszéltek,
hogy mégiscsak sokat fogunk forgatni, legyen jobb az a kocsi. Akartam egy
ácsolatot, amit a színészek valóban meg tudnak csinálni, ehhez képest született
egy színpad. A film végül túl szép lett. De mindennek én vagyok az oka. Szép
lassan feladtam az álmom egy részét.
Van új filmterved?
Valamin gondolkodom. Most
csak akkor fogok filmet csinálni, ha annyira szorít, hogy nem tud senki
elcsábítani. Meglátjuk. Én mindig azt kerestem az életben, hogy mi a jó nekem. Az
élet nekem egy élvezeti cikk.
Akkor meg se kérdezem, hogy elégedett vagy-e a pályáddal.
Nekem ez egy elképesztő
kaland, egy gyönyörűséges filmcsináló meló. Megítélni a pályám nem az én
feladatom. Miért érdekeljen, hogy mi marad belőlem? Én nem arra törekszem, hogy
megmaradjak, hanem arra, hogy amíg élek, tegyem a dolgomat. Az a fontos, hogy
megtaláltam, amire alkalmas vagyok, azt egy életen át, szép számban művelem, és
kurva jó csinálni. Én ennél jobbat elképzelni se tudok. Te tudsz?
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/02 12-15. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14419 |