Rudolf Dániel
Corporate Animals – amerikai, 2019. Rendezte: Patrick Brice. Írta: Sam Bain. Kép: Tarin Anderson. Zene: Michael Yezerski. Szereplők: Demi Moore (Lucy), Ed Helms (Brandon), Jessica Williams (Jess), Karan Soni (Freddie). Gyártó: Protagonist Pictures / Snoot Entertainment. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 86 perc.
Patrick Brice kisköltségvetésű, a tavalyi Sundance fesztiválon bemutatkozott fekete komédiája egy túlélő-thriller köntösébe bújva karikírozza a vállalati kultúrát, a startupokra jellemző céges mentalitást. Egy ehető evőeszközöket gyártó cég dolgozói csapatépítő tréning során bent ragadnak egy szűk barlangban, élelem és víz nélkül, saját túlélési képességeikre utalva. A szorongatott helyzetben előtörnek a munkatársak közötti rejtett feszültségek, különösen a manipulatív, szociopata főnöknővel szembeni ellenérzések, aki évek óta egzecíroztatja őket a lehető legváltozatosabb módokon.
Az alapötlet kétségtelenül frappáns, a forgatókönyv mégsem képes kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. Hiába az alig nyolcvanperces játékidő, a szinte végig egyetlen, zárt helyszínen játszódó cselekmény viszonylag gyorsan kifullad. Néhány poén tényleg ütős, az alkotók nem riadnak vissza a legsötétebb humortól sem (előkerül például a kannibalizmus kérdése), emellett fültanúi lehetünk a „Weinstein-ing” mint ige megszületésének az angol nyelvben. Brice filmje többségében ugyanazokat a köröket járja újra és újra, miközben felszínesen érint néhány jellemző jelenséget – mint a szexuális szolgáltatások révén feljebbjutás, vagy a tény, hogy a magát ultraprogresszívnek beállító főnöknő csupán az államtól kapott pluszpénz miatt alkalmaz kisebbségi munkavállalókat –, mélyebbre azonban sohasem jut ezek kivesézésében. A legfőbb érdem kétségtelenül a színészeké. Moore lubickol Szörnyella de Frászra emlékeztető szerepében, és a fősodorbeli Hollywoodban többnyire epizódszerepekre kárhoztatott színészekből (Williams, Soni, Pedrad) álló szereplőgárda is mindent megtesz, hogy élettel töltse meg a rájuk bízott alakokat. Nem rajtuk múlik, hogy a végtermék inkább felejthető barlangtúra, mintsem emlékezetes túlélési kaland.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2020/01 59-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14414 |