rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Ragadozók

Nevelős Zoltán

Paranza dei bambini – olasz, 2019. Rendezte: Claudio Giovannesi. Írta: Roberto Saviano. Kép: Daniele Cipri. Zene: Andrea Moscianese. Szereplők: Francesco Di Napoli (Nicola), Viviana Aprea (Letizia), Mattia Piano Del Balzo (Briato), Ciro Vecchione (O’ Russ), Ar Tem (Tyson). Gyártó: Palomar / Vision Distributrion. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 105 perc. 

 

A klasszikus gengszterfilmek drámai íve adta a sorvezetőt Roberto Saviano saját, 2016-os regényéből írt forgatókönyvéhez, amelynek korábbi munkáihoz hasonlóan fő vállalása az, hogy életszagú és lelkiismeretet felrázó képet nyújtson a Nápoly sikátoraiban tenyésző srácokról, akik robogón száguldozva, automata pisztolyt lóbálva próbálnak a maguk szerencséjének kovácsai lenni. Roberto Saviano az Olaszország Campania tartományában működő szervezett bűnözést leleplező, Gomorra című dokumentumkönyvével futott be és vált csakhamar a Camorra üldözöttjévé, akinek azóta is rendőri védelem alatt kell élnie. Bestsellere alapján díjnyertes film, majd tévéfilmsorozat készült, ez utóbbinak egyik rendezője, Claudio Giovannesi jegyzi a most tárgyal filmet, amely forgatókönyvével berlini Ezüst Medve-díjat nyert. Főszereplője, a tizenéves Nicola és haverjai alakjában azt ragadja meg, hogyan válnak utcagyerekek alvilági szereplőkké, kishalakból egyre vérmesebb játékosokká a védelmi pénzek és a kábítószerterjesztés birodalmában.

A film karakterek tablója a gengszterek evolúciójáról, amellett, hogy lendületesen teljesíti a műfaj kötelező köreit, eszünkbe juttatva A kis cézártól A sebhelyesarcú mindkét változatán át a Nagymenőkig a klasszikusokat. A többre érdemes Nicola tehetséges machiavellista, aki idővel ölni is megtanul, ugyanakkor egyes pillanatai még gyermeki tisztaságról tanúskodnak, ahogy édesanyjáról gondoskodik, ahogy öccsével a reggelinél civakodnak, vagy ahogy szerelme miatt képes volna mindent maga mögött hagyni. A műfaji szerkezet kiszámíthatóságot eredményez, a hatalom dinamikájáról, a törékeny szövetségekről, de az erőszak lélektanáról sem mond sok újat a film, értékét inkább az itt és most közvetlensége, az arcok kavalkádja és az élethelyzetek átélhetősége adja. A Gomorra vádiratával szemben Saviano a Ragadozók társadalmi látleletével inkább az érzelmeinkre hat: mi lesz ebből a világból, ha már gyerekek is idáig jutnak?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/11 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14326

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -