Gelencsér Gábor
Dwie Korony – lengyel, 2017. Rendezte: Michał Kondrat. Szereplők: Adam Woronowicz, Artur Barci¶, Paweł Del±g. Forgalmazó: Independent.
Maximilian Kolbe lengyel ferences rendi minorita szerzetes a katolikus egyház azon szentjei közé tartozik, akinek kiválóságát nem szükséges csodákkal bizonyítani (noha ez az egyházi eljárás is nyilvánvalóan lezajlott), így mártírhalála a nem hívők számára is példája lehet az önzetlen emberszeretetnek – amely Kolbe atya esetében különösképpen Szűz Mária szeretetéből táplálkozott. Az 1894-ben született, eredetileg Rajmund névre keresztelt, tizenéves korától a minorita rendben nevelkedő, húszévesen már ünnepélyes fogadalmat tévő, szerzetesként a Maximilian nevet viselő Kolbét 1941-ben zsidó, lengyel és ukrán üldözöttek bújtatása miatt az auschwitzi koncentrációs táborba internálják. Itt az egyik rab szökésekor az érintett barakk tíz lakóját éhhalálra ítélik. Kolbe egy kétgyermekes családapa helyett önként jelentkezik az éhségbunkerbe: két hét után csak ő marad életben, így végül injekcióval oltják ki életét 1941. augusztus 14-én, az általa annyira tisztelt Nagyboldogasszony ünnepének vigíliáján. A megmentett férfi túléli a tábort, s eleven bizonyítékként jelen van Kolbe 1971-es boldoggá, majd 1982-es szentté avatásán (utóbbi az azóta szintén szentté avatott lengyel pápa, II. János Pál nevéhez fűződik). Mártíromsága mellett elhomályosul a szerzetes rövid életének korábbi, igen aktív szakasza. A missziós tevékenységnek ugyanis új irányt ad az általa alapított A Szeplőtelen Szűz Lovagja című folyóirat, amely sok rendtársában ellenérzést kelt, viszont rendkívül népszerű. S amikor valódi missziósként Japánban tartózkodik, életre hívja folyóirata ottani változatát. Igazi XX. századi mediátorként katolikus rádióállomást is alapít, tevékenységének színhelyéből, a Szeplőtelen városának nevezett kolostorból pedig gyorsan felvirágzó intézményt hoz létre.
A filmtörténet során nagyszámban születő bibliai történetek mellett az utóbbi évtizedekben megszaporodtak a szentek életét játék- vagy dokumentumfilm formájában bemutató vállalkozások. Film és Biblia kapcsolata remekmívű alkotásokat, a transzcendens, a csodás megjelenítésében izgalmas stílusmegoldásokat eredményez a kezdetektől napjainkig. Az ilyen típusú művek „leágazásaiként” születő mozgóképes „hagiográfiák” legtöbbször a bibliai filmek látványos, hollywoodi típusú változatainak nyomdokain járnak, ám eszközeik jóval szerényebbek, elsődleges szándékuk pedig a jámborsági irodalomhoz hasonló lelki táplálás, tanító célzat. A két korona e vállaltan didaktikus filmtípushoz képest is igen hatásvadász munka, méltatlan valóban kivételes hőséhez. A dokumentum-játékfilmnek nevezett produkció sem dokumentum-, sem játékfilm, pontosabban egyiknek sem hiteles, illetve mindkettőként giccsesen szépelgő. Így épp szemben áll Kolbe atya aktív életében nagyon is pragmatikus, mártíromságában pedig végletekig letisztult példájával.
Extrák: Semmi.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/11 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14322 |