Békés Pál
Manapság oly kevés lehetőséggel gazdálkodhat egy-egy akció-krimi kevercs, ha igazán meg akarja lepni nézőit. A meglepetés jobbára az öldöklés-tudomány újabb eredményeinek bemutatására korlátozódik. Ilyenkor egy-egy pillanatra felvillan az a játékos szellem, mely naggyá tette az embert. A Ricochet bővelkedik az ilyen tündökletes pillanatokban; például amikor az őrült gyilkos szökik a börtönből, s nyitány gyanánt előkap egy kis izét, rászegezi a szemközt ülőre, a kis izéből kiröppen egy másik kis izé, és sutty, homlokon be, tarkón ki. Hátul a falon velő. Ez azért szellemes. Ki hinné, hogy ilyen ügyes szerkezeteket lehet barkácsolni az amerikai börtönökben. (Ide vezet a liberalizmus!) Az őrült gyilkos társai is igyekeznek felnőni a feladathoz: az egyik hosszában fölfűrészel egy őrt, a másik egy Black and Deckerrel fúrja ádámcsutkán áldozatát. Valóságos kis do-it-yourself oktatófilm, az öldöklésügyi videómagazin barkácsrovata. A középpontban az őrült gyilkos sátáni terve áll. Ugyanis egy néger rendőr egy sebtében elkövetett négyszeres gyilkosság után nem átallotta foglyul ejteni, s ez bosszúért kiált. A fekete jófiú karrierje időközben felívelt: egyszerű posztos zsaruból kerületi ügyésszé és L. A. köztiszteletben álló polgárává lett. Karizmatikus hérosz. Például pusztán a szó (képtelen néger szleng) és egy kézigránát (valójában öngyújtó) meggyőző erejével egy egész kábítószerárus bandát tesz hívévé. A fiúk attól kezdve csak rossz embert ölnek, jót csupán elvétve. Az őrült gyilkos bosszúhadjáratának egyes részletei szintén az öldöklésügyi értesítő téboly-rovatának legfényesebb lapjaira tartoznak, mígnem elérkezik a végső leszámolás; az összecsapás egy elhagyatott templomtorony vasszerkezetén veszi kezdetét. Amikor a pozitív már-már lezuhan, a domesztikált heroin-banda hirtelen áramot vezet a vasszerkezetbe, a negatív felszikrázik, és felnyársalja egy villámhárító. A pozitív azonban az érintésügyi szabványok gondos betartásával szigeteli magát s így diadalmaskodik. Lepillant a felnyársalt negatívra, s hirtelen visszatér rég tovatűnt természetes derűje. Viccesen odaszól: „Most aztán hegyiben vagy, mi?” Igazi feszültséget generáló, (amerikai szabvány: 110 volt) megrázó alkotás.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1992/02 59-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=143 |