Huber Zoltán
Sauver ou périr – francia, 2018. Rendezte: Frédéric Tellier. Írta: David Oelhoffen és Frédéric Tellier. Kép: Renaud Chassaing. Zene: Christophe Lapinta. Szereplők: Pierre Niney (Franck), Anais Demoustier (Cécile), Vincent Rottiers (Martin), Chloé Stefani (Nathalie). Gyártó: Single Man Productions / Mars Films. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 116 perc.
A mentősökkel vagy rendőrökkel összehasonlítva a tűzoltók filmes reprezentációja a mennyiség és a diverzitás tekintetében is igen szerény. Ha épp nem sablonos mellékszereplőként találkozunk velük, a lánglovagokról szóló történetek általában valahol a valóságtól elrugaszkodott szuperhősködés, a tüzes férfitestekkel operáló maszkulin giccs és a dokumentarista igényű hőseposzok között oszcillálnak. A tűzön át francia alkotói ezen szélsőséges minőségeket összeboronáló megközelítése már csak azért is érdekes, mert a testület önfeláldozó hősiessége előtt a főhős belső küzdelmeivel hajtanak fejet: a valós tényekből íródott film a kínálkozó ellentmondásokat bevállalva egyszerre farag a fiatal párizsi parancsnokból szoborszerű idolt és árnyalt emberi alakot.
Az ambíciózus, önfeláldozó, jóképű és családszerető Franck mintha egy toborzóplakátról lépett volna elénk. A figura hamiskás tökéletességét az elegánsan visszafogott képek sem képesek ellensúlyozni, a papírízű heroizmus végül mégis valódi drámai mélységekkel, univerzális emberi dilemmákkal gazdagodik. Az első éles bevetés tragédiája után az elhivatottság és a bátorság fogalmai radikálisan átértékelődnek, a fókuszváltás pedig jótékonyan elfedi a klisékre hagyatkozó karakterépítés hiányosságait. A mértéktartó rendezés és a kiváló színészgárda hatékonyan megóvják a kórházi jeleneteket a kínos pátosztól, a hős megváltástörténete pedig a vonatkozó közhelyek halmozása ellenére is életre kel. Az azonban, hogy a filmet a célzott könnyfakasztás és a merev tisztelgés sem temeti maga alá, elsősorban a főszereplő Pierre Niney érdeme. Az Yves Saint-Laurent megformálójaként feltűnt fiatal színész a makulátlan szupertűzoltót, a kötéseket viselő sérültet és a megtört, bizonytalan családfőt egyszerre képes hitelesen eljátszani, ami bizony igen komoly színészi teljesítmény.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/09 59-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14260 |