rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Góliát

Baski Sándor

Goliat – svéd, 2018. Rendezte és írta: Peter Grönlund. Kép: Gösta Reiland. Szereplők: Sebastian Ljungblad (Kimmie), Joakim Sallquist (Roland), Sampo Sarkola (Örjan), Cornelia Andersson (Jonna), Tuva Linghult (Ingela). Gyártó: B-Reel Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 88 perc.

 

Akárcsak Peter Grönlund nagyjátékfilmes debütálásában, a külvárosi hajléktalantanyán játszódó Zsiványbecsületben, a tavalyi Góliátban sem látni nyomát az úgynevezett svéd jóléti államnak: felnövéstörténete játszódhatna angol iparvárostól Detroit külsőn át Kőbánya alsóig bárhol, és a választott nézőpontban sincs semmi újdonság. A 17 éves Kimmie és családja a szegénységi küszöb környékén – magyar mércével még az alsó-középosztály szintjén – tengődnek, házukat elárverezés fenyegeti, az egyetlen aktív keresőnek, az apának pedig hamarosan börtönbe kell vonulnia drogdílerkedés miatt.

Ha Grönlund fikció helyett mozgóképes esszét forgatna, akkor sem tudná egyértelműbb módon illusztrálni a szociokulturális háttér determináló hatását és a káros szülői minták átörökítésének folyamatát. Főhőse, Kimmie nem született bűnöző, habitusa nem is tenné alkalmassá a szerepre, apja mégis kitartóan próbálja őt a saját képmására formálni. Korholja, amiért nem száll szembe az őt zaklató iskolatársaival, bokszolni tanítja, és a pénzbehajtó körútjaira is elkezdi magával hurcolni. Kimmie-t közben a barátnője egy közeli üzembe hívja dolgozni, ahol legálisan kereshetne pénzt, és a saját lábára állhatna. A fiú szeretne is kilépni az ördögi körből, de ahogy a néző, úgy ő is tisztában van vele, hogy nincs valódi választása. Nem akar dílernek állni, de arra sem tudja rávenni magát, hogy anyját és testvéreit sorsukra hagyja.

Ha a Góliát története nem is túl eredeti, legalább a környezetrajz hitelesnek tűnik, ahogy a fő- és mellékszerepben feltűnő figurák sem csak turistának néznek ki a kisvárosi nihilben. Grönlund filmje ráadásul a svéd országimázs szempontjából is fontos missziót teljesít: biztosítja azokat, akik a távolból is az ország jövőjéért és multikulturalizmus káros következményei miatt aggódnak, hogy az „őslakosok” önállóan, a bevándorlók segítsége nélkül is le tudják nullázni magukat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/09 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14249

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -