Beregi Tamás
A Trónok harca és a fantasy filmek világképe.
A fantasy műfaja
valamikor a huszadik század elején született meg a romantika és a viktoriánus
korszak nagy álmodozói, E.T.A. Hoffmann, George MacDonald, William Morris,
Lewis Carroll hol utópisztikus-idealista, hol ópiummámoros-szürreális meséi
nyomán. Tolkien és Robert E. Howard kezei alatt formálódott aztán meghatározó
irányzattá az epikus és a hősi fantasy. Frodó, a hobbit, az érzékeny és
melankóliára hajlamos Európa szülötte és Conan, a barbár, a szofisztikáltnak
épp nem nevezhető amerikai fenegyerek különböznek egymástól, mint víz és tűz, egyben
azonban mindenképp hasonlítanak: Joseph Campbell Az ezerarcú hősének útját járják végig.
A fantasy
film a nyolcvanas években élte kamaszkorát. Hogy felnőjön, először el kellett
szakadnia az ötvenes és hatvanas évek heroikus-mitologikus filmjeitől, melyekben
antik mesehősök, Herkules, Szindbád, Iaszón vívták csatáikat a tűző mediterrán napon
Ray Harryhausen stoptrükkös hidráival, csontvázaival, hárpiáival,
bronzisteneivel. A felnövés részben a D&D műfaj térhódításának, részben a
trükk-technika fejlődésének, részben a Csillagok
háborúja sikere nyomán újjáéledő filmes mesenarratíváknak köszönhető. Az út
olyan alapműveken át vezetett, mint például Ralph Bakshi csonkán maradt animációs
Tolkien-adaptációja (A Gyűrűk Ura,
1978), a Disney méltánytalanul elfeledett, meglepően nyers, sőt helyenként
naturalisztikus A sárkányölője (Matthew
Robbins, 1981), John Boorman Wagner műveit és a viktoriánus festészetet
megidéző monumentális Excalibur-ja
(1981) az Arnold Schwarzenegger izmait fetisizáló és a heroikus fantasy film
iskolapéldájának számító Conan, a barbár
(John Milius, 1982), a műfajt a családi filmmel ötvöző Végtelen történet (Wolfgang Petersen, 1984) illetve a báb-animációs
műfajjal keverő A sötét kristály (Jim
Henson - Frank Oz, 1982) és a Fantasztikus
labirintus (Jim Henson, 1986), a dark fantasy egyik előképnek tekinthető,
Tom Cruise főszereplésével készült Legenda
(Ridley Scott, 1985), vagy a fantasyt a vígjáték felé terelgető bájos Willow (1988, Ron Howard). A kilencvenes
évek meglepően gyér termése után egészen a kétezres évekig kellett várni, hogy
Peter Jackson A Gyűrűk Ura trilógiájával
lendületet kapjon az epikus fantasy film és mozivászonra kerüljenek az olyan további
klasszikus regények is, mint például a C. S. Lewis féle Narnia Krónikái (Andrew Adamson: Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény, 2005), vagy az Ursula
K. Le Guin-féle Szigetvilág-ciklus (Goro
Mijazaki: A Földtenger varázslója,
2006). A Harry Potter-sorozat sikere
nyomán születő családi fantasy filmek közé sorolható Az arany iránytű (Chris Weitz, 2007) az állatmeséket, fabulákat is
megidézte, miközben a steampunk műfaj felé kacsingatott. A faun labirintusa (Guillermo del Toro, 2006) ugyanakkor inkább a dark
fantasy felélesztésére tett kísérlet. De a színes műfaji kavalkád jegyében a
kézezres években egyre népszerűbb lett a urban
fantasy (Timur Bekmambetov: Éjszakai
őrség, 2004), hogy az olyan nehezen besorolható filmekről már ne is
beszéljünk, mint a romantikus tinifilmek, vámpírfilmek és az urban fantasy
keverékének tekinthető Alkonyat-trilógia.
A közel fél
évszázados fejlődés és az egyre átláthatatlanabb műfaji kavalkád ellenére a
hagyományos értelembe vett hősi és epikus („high”) fantasy tulajdonképpen nem
sokat változott az évtizedek során. Mintha csak a múltba, vagy a képzelt múltba
révedés, az eszképizmus kizárná a progresszió lehetőségét is. Jó és rossz, fény
és sötétség, barbár és a civilizált (vagy még barbárabb), fehér és fekete mágia
csap össze, miközben a főszereplő végigjárja az ezerarcú hős útjának főbb stációit. A vonakodó, gyakran
traumatizált karakternek a kalandrahívás (1.) ellenére eleinte esze ágában
nincs kimozdulni békés kis világából, ám az ösztönös visszautasítást (2.) követően
mégis elindul (3.) és a beavatás (4.) során, természetfeletti erők (5.), illetve
különféle totemisztikus erejű állatsegítők (6.) közreműködésével győzedelmeskedik,
megdicsőül, majd visszatér (7.). Campbell régimódinak tűnő, antik mítoszok,
Freud, Jung és Frazer elméletein alapuló terminológiája a mai napig ráhúzható a
műfaj legtöbb alkotására. Ez így is van jól: a nagy műfaji zagyvaságban és a nagy
káoszban, amit a huszonegyedik század hozott, kevés nagyobb érték van annál az
állandóságnál és biztonságnál, amit a hagyományos mesék teremtenek meg.
Valószínűleg
nem véletlen, hogy ezt a hagyományt végül nem is egy mozifilm, hanem egy tévéfilm
sorozat rúgta fel. Az epizodikus építkezés egyrészt lehetőséget teremt olyan
aprólékos világ- és karakterábrázolásra, ahol a hangsúly már nem a heroizmuson
van, hanem az emberi gyarlóságokon, a történelmi kulisszák mögött zajló hatalmi
harcokon, politikai manővereken, generációs traumákon, apákról fiúkra öröklődő frusztrációkon
és ahol végső nagy kép millió kis mozaik összekapcsolódásával áll össze. A tévé
lehetőséget ad emellett egy olyan felnőtt tartalom kibontására és olyasfajta
naturális ábrázolásmódra is, ami egy mozifilm esetében elképzelhetetlen lenne.
A nagy danse macabre-show
A Trónok harca-sorozat tulajdonképpen
egyetlen, fantasy díszlet mögé bújtatott hatalmas reality-show. A versenyzők:
királyok, hercegek, nemesivadékok, fattyak a Hét Királyságból nevezhetnek, a vetélkedő
célja pedig a Vastrón elnyerése. A show-mesterek, David Benioff és D.B. Weiss epizódról
epizódra különféle fizikai és morális kihívások elé állítják a versenyzőket. Ha
azok átmennek a próbákon, továbbjutnak a következő epizódra, sőt, talán a
következő évadra is. Ám ha rosszul döntenek, hamar elbuknak. Egy-két hiba talán
még belefér, de a halmozott hibákért, a valóságshow szabályai szerint kizárás
jár.
A kizárás
a Trónok harca világában egyenlő a szörnyű
halállal. A sorozat szó szerint fetisizálja a kínhalált, a Hét Királyság
birodalmában Thanatos ural mindent. Átszövi a mindennapokat, a vallást, a
próféciákat, az álmok birodalmát, a szexet és a szerelmet is. A Trónok harca első néhány évadja a
fantasy és a torture porn egyedi
háziasításából született, ebből a szörnyű világból még Conan is hanyatt-homlok
menekülne, pedig ő aztán a meztelen hús és a meztelen kard gyermeke. Mintha az
Arcnélküli Emberek által imádott Sokarcú Isten igazgatná az egész show-t,
mintha Benioffék az ő számára építenék nekrofil panoptikumukat a levágott
fejekből, megcsonkított és elszenesedett testrészekből. Apa a lányát, fiú az
apját, hősszerelmes a kedvesét, fivér a fivérét gyilkolja le, nem létezik
semmiféle tabu ebben a világban. Ha elbuktál, de életben hagytak, talán az a
legnagyobb büntetés, ahogy azt a harmadik évadban láthatjuk, a szadista Ramsay
Bolton karjai között fokozatos Reek-ké degenerálódó Theon átváltozásán
keresztül.
Hogy mégis
egyetlen nagy, kegyetlen játékról van szó, azt minden rész elején az eszünkbe juttatja
az angol cím (Game of Thrones),
valamint a főcím alatt futó animáció is: a pásztázó kamera előtt 3D-s makettek
emelkednek ki a térképből, mintha csak egy számítógépes stratégiai játék
részesei lennénk, ahol felülről, kívülről, a mindenütt jelenlévő isten szemével
figyeljük az eseményeket. Ez a külső perspektíva az, amely alkotói részről ilyen
végtelenül cinikussá, befogadói részről pedig ennyire nehezen elviselhetővé
teszi a sorozat első néhány évadát. Kedvenc karaktereink már-már
véletlenszerűnek tűnő, kiszámíthatatlan legyilkolásával Benioffék teljesen
elbizonytalanítják, sőt, voltaképp megerőszakolják a nézőt, akinek két
választási lehetősége marad: vagy ellenkezik és menekül a show-ból, vagy
hagyja, hogy a kiszámíthatatlanul meanderező történet vigye, amerre viszi, ezzel
azonban kénytelen lesz eltolni magától pszichológiailag a karaktereket is. A
Benioff-féle kiszavazó show az első évadokban gyakorlatilag a Tinder logikáját
követve jobbra és balra húzogatja a karakterlapokat: egy mozdulat, és a
szereplő örökre törlődik az emlékezetből, egy Like, és jó eséllyel továbbjutott
a következő fordulóra. (Szuperlike nem létezik ebben a világban.)
A Trónok harca a high fantasy jól ismert
angolszász elemeiből építkezik: kastélyok, lovagok, jó és gonosz sárkányok,
boszorkányok, óriások, varázserejű fegyverek, próféciák alkotják a
komponenseket, még ha a mágia csak lassan is szivárog a történetbe. Az első négy
évad azonban teljesen a feje tetejére állítja a műfajt. C. S. Lewis és Tolkien a
keresztény szimbolikából vagy épp kelta mítoszokból merítették történeteiket, mivel
hanyatló világuknak példával akartak szolgálni: hőseik egy magasztosabb eszmében
hisznek, Artúr király és Krisztus nyomdokaiban ezért küzdenek, ezért áldozzák
fel magukat. Ezek a mesék A Gyűrűk Urától
kezdve a Narnia krónikáin és A Földtenger
varázslóján át egészen a Harry Potter-sorozatig
és Az arany iránytűig a jó és a rossz
harcáról szólnak, ahol a világ kibillent harmóniáját kell visszaállítani, a
szerepek pedig a kezdet kezdetén le vannak osztva. Még a mindig magányos és
folyton vicsorgó, sértett óriáscsecsemő, Conan is szerethető karakterré növi ki
magát a hadúrral vívott küzdelmében, mely fényt és a barbár közegben nehezen
értelmezhető demokráciát hoz Hyboriába.
A Trónok harca elődeivel ellentétben nem
példával akar szolgálni, hanem épp ellenkezőleg, tükröt kíván tartani korunk
elé. Gonosz, cinikus, nihilista világ tárul elénk, melyhez képest Druon Az elátkozott királyok ciklusa (Martin
egyik ihletője) kedves dajkamese. Ebben a politikai intrikákkal, kicsinyes
bosszúval átszőtt sötét közegben, szemben az epikus és a heroikus fantasy
egyszerű világával senki és semmi sem fekete és fehér, hanem – ahogy a szerzők
fogalmaznak – mindenki
és minden szürke.
Csakhogy a
szürke mégiscsak a fehér és a fekete kombinációjából áll össze. Benioffék hiába
állítják, hogy árnyalt karaktereket teremtettek, szereplőik végletekig
stilizáltak maradnak, csak egy bináris rendszeren belül működnek és csak egy algoritmus
részeként értelmezhetők. Ha lebontjuk ezt a rendszert egyes helyzetekre és
egyes karakterekre, azt tapasztaljuk, hogy a jó és a rossz, a fehér és a fekete,
mint egy kártyalap két oldala, sosem látható egyszerre, nem hat egymásra, gyakorlatilag
egymástól függetlenül létezik. Ettől aztán a váltások sokszor hirtelennek,
öncélúnak tűnnek, a drámai helyzetek pedig mondvacsináltak, forgatókönyvízűek. A
sorozat ebben is sok hasonlóságot mutat a régi „lapozgatós” szerepjátékok,
illetve a videojátékok logikájával, ahol a narratívát az „igen-nem”, „jobbra
mész – balra mész”, „megölöd-életben hagyod”típusú döntések egymásutánja alakítja.
A The Walking Dead sorozatról ismertté vált Telltale Games
szoftverfejlesztő csapat nem véletlenül adaptálta később sikeres játékká a Trónok harcát is, ahol az epizodikus
szerkezetű interaktív mozi pont ilyen drámai választások mentén bontakozhat ki.
A hat epizód mindegyikében öt olyan helyzet található, ahol a játékosnak
szignifikáns döntést kell hoznia: a Telltale szerverein keresztül aztán a
játékosok össze is vethetik egymás döntéseit. Ugyanakkor a Telltale fejlesztői
sokkal kegyesebbnek bizonyultak Beniofféknál, ugyanis egy „visszatekerés” opció
lehetővé teszi, hogy a játékosok a megbánt döntést újragondolva visszacsévéljék
a történetet a kritikus pontig. De megemlíthetném a mobiltelefonokon nagysikerű
Reigns sorozat Game of Thrones című stratégiai játékát is, mely tűpontosan
kifejezi a sorozat logikáját. A játékos a film valamelyik főhősét kiválasztva
kártyalapok formájában elé kerülő bináris kérdésekre válaszol: ha balra húzza a
kártyát, elfogadja a javaslatot, ha jobbra, elutasítja azt.
A fantasy
filmekben általában fontos szerepet kapnak az állatok, amelyek néhány példától
eltekintve (A sárkányölő gonosz
Vermithrax sárkánya, vagy a Hobbit-trilógia
zsugori Smaugja) általában a jó oldalon állnak, ősi tudás letéteményeseiként, a
hős segítőiként jelennek meg: ilyen A
vadak ura (Don Coscarelli, 1982) fekete tigrise, sasmadara és két vadászgörénye,
a Legenda unikornisa, a Harry
Potter-sorozat griffmadara, Az arany
iránytű jegesmedvéje, a Narnia
krónikái oroszlánja, a Sárkányszív
(Rob Cohen, 1996) bölcs és önfeláldozó Darcója, az Eragon (Stefen Fangmeier, 2006) utolsó sárkánya, vagy a Végtelen történet plüsskutya és sárkány
háziasításából megformált Falkorja. Csakhogy a Trónok harca még ezt a tradíciót képes felrúgni. Miután az Éjkirály
meggyilkolja Daenerys egyik sárkányát, Viseriont, az állat élőhalottá változva
tulajdon teremtője ellen fordul.
Az
Éjkirály lassan felemelkedő karja a „kelj fel és járj!” biblikus mozdulatot
ismétli meg. Csakhogy az újjáéledésben nincs sok köszönet: barátokból és
segítőkből ádáz ellenségek lesznek. A kék tűz, amely Viserion torkából ömlik és
lángvágóként metszi el az útjába kerülő felületeket, a halálos show egyik
leglátványosabb pirotechnikai kellékévé válik. A jó és rossz sárkányok
összecsapása Deres ostrománál a Sárkányok
háborúját (Courtney Solomon, 2000) idézi,
ahol szintén a jó (arany) és gonosz (vörös) sárkányok csapnak össze a mindent
eldöntő végső ütközetben.
Miután leszállt az éj
A Trónok harca negyedik-ötödik évadjában történik
valami, amitől a sorozat váratlanul több lesz öncélú torture porn-showműsornál, sőt, kifejezetten szerethetővé válik, talán
még a javíthatatlan romantikusok számára is. Bizonyos szereplők addigra szinte
önálló életre kelnek és olyan páncélt növesztenek, amely megvédi őket a további
írói önkényeskedéstől. Havas Jon, Daenerys, Jaime Lannister, Arya Stark, Sansa
Stark, Samwell Tarly, Tengerjáró Davos, Melisandre, Sandor Clegane, Jorah
Mormot, Tarthi Brienne, Bran Stark, Tyrion Lannister konvergáló útjának és az
események felgyorsulásának köszönhetően a filmsorozatnak itt lesz végre tétje
és Deres várának ostroma, az élők és holtak összecsapása olyan, gyönyörűen
koreografált, helyenként kifejezetten szívszorító jelenetsorrá fejlődik, amely
még A Gyűrűk Ura monumentális csatajeleneteit
is felülmúlja. A fantasy film eddigi történelme során mindig kíméletesen
ábrázolta az ütközeteket: bár ezrek, tízezrek, százezrek vesznek el, a
történelmi filmmel ellentétben a naturalista halál mindig a kamerák mögött történt.
A monumentális csatajelenetek Beniofféknak újra lehetőséget adtak arra, hogy szabadon
engedjék szadista hajlamaikat, a naturalizmus azonban itt már egyáltalán nem öncélú.
Miközben a
karakterek az előző évadokban gond nélkül gyilkolják egymást, érdekes módon épp
a haláltól való kollektív rettegés lesz az, ami hirtelen egyberántja nem csak a
Hét Királyságot, de a narratívát is. Az Éjkirály birodalma egyes értelmezések
szerint magát a halált szimbolizálja, amely előbb-utóbb mindenkiért eljön. Az
öregedéstől, elmúlástól való félelem a mesék, fantasy filmek, misztikus
történetek központi témája, a gonoszok tetteinek gyakori motiválója, egyben
őrülésük egyik fontos okozója Goethe Faustjától és Oscar Wilde Dorian Grayétől
kezdve Hófehérke mostoháján át A
föltenger varázslójának Cob mágusáig és Terry Gilliam 2005-ös Grimm-jének boszorkányáig. A Trónok harcában teljesen más a helyzet:
a halál igazából a jókat fenyegeti, az Éjkirály célja ugyanis a kollektív
emlékezetet hordozó Bran életének kioltása. „Ez a halál, nemde?” – hangzik el a
filmben. „Felejteni és elfeledve lenni.” Az Éjkirály uralma tulajdonképpen párhuzamba
állítható a Végtelen történetben
megjelenő Semmi-vel: ez utóbbi célja elpusztítani Fantázia világát, az előbbié
megsemmisíteni az emlékezetet. Az emlékezés és a fantázia csak látszólag egymás
ellentétei, valójában édestestvérek, át-meg áthatják egymást: emlékezés nélkül
nincs fantázia és fordítva, a fantázia nélkül sosem lehet teljes az emlékezés
sem.
Az Éjjeli Őrség
hatalmas jégfala: az élet és a halál közti határmezsgye. Minden, ami a falon túl
van, az idegen, riasztó, fenyegető, beleértve az Éjkirály elől menekülő Vadakat
is. A migráció Középfölde, Narnia, Fantázia birodalmát is sújtja (egész népcsoportok
kelnek útra Szauron és Miraz király meg a Semmi miatt) és hasonló a helyzet a Nagy-Britanniáról
mintázott Westerosban is, amely még formájában is idézi a szigetországot, és ahol
a Fal szinte geográfiailag is megfeleltethető a barbárok távoltartására
szolgáló Hadrianus-falnak. De eszünkbe juthat a falról A Nagy Fal című kínai-amerikai
fantasy is (Zhang Yimou, 2016), ahol Matt Damon feladata megmenteni a mitikus
Kínát a falon túl születő szörnyek újabb, mindent elsöprő rohamától. A Fal tehát
nem csak élet és halál, hanem civilizáció és barbár világ határát is jelenti a fantasy
filmekben és a sorozatban. Számos teória született arról is, hogy a Trónok harca Falon túlról, északról
közelgő zombihordája, amelyről senki sem akar tudomást venni, tulajdonképpen egyfajta
„kifordított” klímaváltozásra is utal: a fagy a küszöbön toporog már, Havas Jonon
kívül mégsem foglalkozik vele senki sem. Ebben azért Benoiffék is ludasak, a
sorozat nem tudja igazán meggyőzően bemutatni, miféle veszélyt jelenthetne a horda
bárkire a westerosiakon kívül.
Az
Éjkirály elleni győzelem után jövünk rá arra, hogy mindazt, amit a történet
fősodrának gondoltunk eddig, csak mellékcselekmény volt. A játék folytatódik,
sőt az utolsó forduló most veszi a kezdetét: a világra a legnagyobb veszélyt nem
is a halál, hanem maga az ember jelenti, mégpedig a Vastrónért hadakozó Cersei
és Daenerys. Így válik a Trónok harca
végül két nő ádáz viadalává, így alakul át, ez a sokáig hímsovinisztának
láttatott világ két anyakirálynő, az emberi szörnyet (Joffrey) nemző Cersei és
a sárkányok anyja, Daenerys összecsapásává.
Egy trón mind felett
A Vastrón:
legyőzött királyok, uralkodók, lovagok kardjaiból barkácsolt iszonytató
monstrum. Az R. R. Martin regényéhez készített eredeti illusztrációkban egy
szikla méretű, göcsörtös trónus szerepel és bár a filmben jócskán redukálták a
méreteit, megjelenése így is elrettentő. Hol vagyunk már Zeusz
márványtrónjától, melyhez a szivárvány színeiben tündöklő lépcsők vezetnek és
amelyet az eget szimbolizáló baldachín fed! A fantasy filmek despotáinak
alabástromtrónusa, csontváztrónusa semmi ehhez az amorf förmedvényhez képest. A
szétálló kardok tövisekké válnak, melyek a trónon ülőt is körbeveszik, őt is szörnnyé
változtatják. Hogyan gondolhatta Daenerys naivan, hogy bőre hófehér maradhat, ha
ráül erre a trónra? A Vastrón: Szauron gyűrűjének párdarabja, a hatalom lelket elemésztő
erejét szimbolizálja. A Trónt sárkányok tüze forrasztotta egybe és a sorozat
végén sárkánytűz is olvasztja el: hasonló véget ér tehát, mint Szauron gyűrűje,
amelyet szintén tűz szült, és amely végül Mordor tűzhányójába hullik Gollammal
együtt.
A show
véget ért: győztest azonban nem lehet hirdetni ebben a versenyben, hiszen megsemmisült
maga a díj is, amiért a küzdelem zajlott. Az új uralkodó, Bran Stark autisztikus
tulajdonságokkal bíró, aszexuális karakter. De talán pont ez a tulajdonsága a garancia
arra, hogy nem ismétli meg adrenalin-túltengéses elődei hibáit és bölcs
tanácsadójára, Tyrion Lannisterre fog hallgatni a jövőben.
A sárkány
tovaszáll, karjai között a halálában megszelídülő Daenerys-szel, miközben Havas
Jon, a sorozat talán legszimpatikusabb karaktere szemét lesütve visszakullog az
Éjszakai Őrségbe. Eddig talán Campbell hősének útját követte, csakhogy ebben a
világban nincs helye sem a megdicsőülésnek, sem a boldog hazatérésnek, sem pedig
a színpadias mennybemenetelnek, az Avalonba vitorlázó Artúr király és a
Tündérek földjére távozó Frodó nyomdokain. De tulajdonképpen még annak is
örülni kell, hogy maradt ebben a borzalmas világban egy maroknyi túlélő hős,
pár ajándékba kapott élet, és legfőképp egy könyvbe zárt történet, amelyet
furcsa mód egy lovag, Ser Tarth-i Brienne fejez be. (Pedig Samwell Tarly
valószínűleg alkalmasabb lett volna a feladatra...) A történet fennmaradt tehát.
De kérdés, átmenti-e a tanulságot az utókornak is, amely felejtésből mindig
jeleskedett, okulásból már sokkal kevésbé.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 22-26. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14212 |