Teszár Dávid
Portréfilm egy egyedülálló külföldi művészről, akinek a munkássága ezer szállal kapcsolódik a magyar kultúrához.
Miklós
Ádám az első magyar rendező, akinek az alkotását megvásárolta a Netflix: a
tibeti buddhista szerzetesnőkről szóló Dolma lányai (2013) nagy sikernek
bizonyult az Egyesült Államokban, és hasonlóképp kedvező fogadtatásban
részesült a tibeti gyógyászatot bemutató Menla hagyatéka (2016) is.
Legfrissebb munkája, A magyar nóta belga mestere egy rendhagyó emberi
sors krónikája: egy olyan életvidám, vak hegedűművész portréja (Tcha
Limberger), aki a magyar cigányzene kedvéért még a nyelvünket is tökéletesen
elsajátította.
Hogyan lett belőled
dokumentumfilm-rendező?
Eredetileg író szerettem volna lenni. Egy véletlen folytán fedeztem fel a
filmet, még középiskolásként az egyik nyáron hülyéskedtem a haverjaimmal,
csináltunk egy amatőr munkát, ezek után kezdett el érdekelni a filmezés. Amikor
a skót St. Andrews Egyetem filmszakán tanultam, akkor már tudtam, hogy én
egyszer ennek a gyakorlati oldalával szeretnék foglalkozni, de a dokumentumfilm
nem kifejezetten érdekelt. Az egyetemen vezettem egy filmes szakkört, ahol
kéthetente kellett készíteni egy rövidfilmet. Harmadéves egyetemistaként jött
egy megkeresés, hogy lenne lehetőség Tibetben forgatni, végül is ebből lett a Dolma
lányai, ami nagyon nagy ugrást jelentett a korábbi, maximum kétperces
kisfilmjeimhez képest, de szerencsére jól sikerült. A legtöbb nagy amerikai
egyetem egyébként tart belőle kópiát, mert egy olyan speciális témáról szól,
amelyről korábban még nem készült dokumentumfilm. Az egyik stábtagot nagyon
érdekelte a tibeti orvoslás, rajta keresztül lett meg a Menla hagyatéka
témája.
A hagyomány- és értékőrzés jegyében áll A magyar nóta belga mestere is,
bár ezzel az alkotással már magyar vizekre eveztél. Hogy találtál rá erre a
különleges zenészre?
Véletlenszerűen kaptam hozzá egy ajánlást a Dolma lányai után, és aztán
találkoztam vele személyesen Brüsszelben. Engem a pozitív emberi történetek
érdekelnek, amelyek értéket közvetítenek, és ezt az ő karakterében teljes
mértékben megtaláltam. Limberger türelmes, nyitott más emberekre és kultúrákra,
az egész lénye ezt közvetíti. Isteni szerencse, hogy rátaláltam.
Limberger egyébként más zenei stílusnak is
a mestere?
Róla egy ennél bővebb filmet is lehetne csinálni, bár a személyes érintettség
okán (a volt felesége magyar) kitüntetett figyelmet szentel a magyar zenének.
Emellett ugyanilyen magas fokon űzi a görög zenét, a gypsy jazzt és a flamencót
is.
Mi történt a főszereplővel a forgatás óta?
Azóta született még egy gyermeke a filmben is látható zenész hölgytől. Kár,
hogy ez már nem kerülhetett bele a végső verzióba.
A filmedet júniusban bemutatták a Duna
Worldön és az M5 csatornán is. Várható-e, hogy más formában is elérhető lesz a
nézőknek?
Most épp a nemzetközi fesztiválkörön dolgozunk nagy erőkkel. Az egyik magyar
forgalmazó felvetette, hogy lehetne néhány vetítést tartani Budapesten, ez
jelenleg szervezés alatt áll. Megmutatjuk az HBO Go-nak is, hátha megtetszik
nekik. Természetesen az a célunk, hogy minél több emberhez eljusson a film.
Vannak játékfilmes ambícióid?
Az a szerencsém, hogy az előző munkámhoz hasonlóan A magyar nóta belga
mesterének is nagyjátékfilmes producere van, így volt már lehetőségem
belelátni egy játékfilmes forgatásba. Régóta érdekel a játékfilm, de emellett
nem szeretném elhagyni a dokumentumfilmes formát. Van egy rövidfilmes forgatókönyvem,
annak az elkészülte után szóba jöhet majd egy potenciális nagyjátékfilm.
A magyar nóta
belga mestere – magyar dokumentumfilm, 2019. Rendezte: Miklós
Ádám. Írta: Yvonne Bauer és Miklós Ádám.
Kép: Miklós Ádám. Hangmérnök: Császár Gábor. Szereplők: Tcha Limberger, Vivi
Limberger, Fapy Lafertin, Coen De Cauter, Liana Gourdija. Producer: Ferenczy
Gábor, Muhi András. Gyártó:Focusfox. Támogató. NMHH Média Mecenatúra Program /
MTVA. A Duna World bemutatója. 55 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 32-33. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14210 |