Alicia G.
Montano
A Fájdalom és dicsőség Almodóvar
legnyíltabb önéletrajzi filmje.
A cannes- i zsűri az idei
díjkiosztón világos üzenetet küldött az egyensúlyát kereső Európának az eltérő
kultúrák iránti nyitottság és a szociális érzékenység megkerülhetetlenségéről. Megeshet,
hogy Almodóvar új filmje, a Fájdalom és
dicsőség ennek az állásfoglalásnak esett áldozatául, mint ahogy az is, hogy csak a cannes-i tradíció
folytatódott tovább (Buñuel
óta spanyol filmrendező nem nyert nagydíjat ezen a fesztiválon), de lehetséges,
hogy esztétikai megfontolások álltak a mögött, hogy a La Mancha-i filmes
hatodik alkalommal is Arany Pálma nélkül zárta a szemlét, míg a film főszereplője,
a rendező kedvenc színésze, Antonio Banderas a legjobb filmszínésznek járó
díjat kapta.
A francia
fesztiválbemutató előtt a rendező Alicia G. Montanóval beszélgetett legújabb
munkájáról, amelyben egy alkotói válságban lévő, fizikailag meggyötört, fokozatosan
elszigetelődő filmrendező (a fájdalmai csillapítására használt drogok hatására)
gyermek- és fiatalkori emlékei felidézése során számot vet életével.
*
Nyugodtan hazudjon, állítsa
csak, hogy Salvador Mallo nem azonos Pedro Almodóvarral!
Ez a legszemélyesebb
filmem. Nem doku, de mélyen személyes. Néha megremegtem. Túl szégyenlős vagyok
ehhez, akár interjúról, akár a legközelebbi barátaimról van szó. Mégsem
tehettem mást: olyan részletek is előkerültek, amiket titokban akartam tartani.
És győzött a fikció: ahogy leírtam, el is távolodtam magamtól; onnantól egyszerű
forgatókönyvvé váltam, eggyé a sok közül. Viszont azt a félelmet, amit filmem
főszereplője, én is átéltem: egyáltalán nem voltam biztos abban, hogy
fizikailag képes leszek leforgatni a következő filmemet, és a mai napig rettegek
attól, hogy elvész belőlem a történetmesélés iránti eddigi szenvedély. A puszta
tény, hogy ezt a filmet megcsináltam, azt jelenti, hogy legalább egy időre túltettem
magam ezen. Viszont nincs miért szó szerint venni a benne látottakat: én is
beleszerethettem volna 9 évesen egy kőművesbe, de velem nem ez történt. Anyámmal
sem ilyen volt a viszonyom. Kettőnk kulcsjelenetébe gyermekkorom egy tőle
független, visszatérő emlékét írtam bele: a falubeliek, a társaim, a családom –
másságomnak kijáró – idegenkedő tekintetét. Ám van olyan jelenet, ami az
önfeledt gyerekkort idézi, egyik legnagyobb boldogságomat: a folyóparton mosó, vidáman
beszélgető – éneklő, a polgárháború utáni Spanyolországot hátukon vivő nők társaságát.
Ahogy 4 évesen kiteregetek a gyepre, és érzem a száradó lepedők
csombor-illatát.
Létrejöhetett volna
ez a forgatókönyv a hosszú, fizikai nehézségekkel teli időszak nélkül, amin Ön átesett?
Kizárt. A világtól
teljesen elszigetelő, a lakás foglyául ejtő fájdalom nélkül: biztos, hogy nem. Ebből
született a forgatókönyv; az elszigeteltségből, az állandó migrénrohamokból, a
gerincfájdalomból. Ha egyszer kinyitnak, már nem vagy a régi. (A gerincem
megvasalva, csavarozva, orvosi cementtel tele.) De a filmet nem siránkozásnak szántam.
Ezért fordultam Juan Gatti rajzaihoz, hogy játékosan, rövid idő alatt sok
információval tudjam képbe hozni a nézőt. Nagyon is ismerősek a főszereplő
fájdalmai, de az Antonio által játszott figura nem lesz ezek áldozata. Én még
kevésbé. Persze, ha problémád van az életeddel, azt egyetlen film sem képes
megoldani, de adott esetben egy film lehet a legjobb megoldás az életed
problémájára.
A filmben a heroin gyakorlatilag
gyógyszer, amelynek mámorában – ott, ahol már nincs fájdalom – megindulnak a
főszereplő emlékképei.
Soha életemben nem
hernyóztam. Mégis eljött a pillanat, amikor úgy gondoltam, használni fogom,
mert annyira elegem volt a fájdalomból. Végül mégsem tettem. Korábban se, soha,
mert úgy éreztem, nem passzolna hozzám, se testileg, se lelkileg. Rengeteg
barátom belehalt a ’80-as, ’90-es években. A heroin volt a ’80-as évek
fiatalságának „vietnami háborúja”, annyira védtelenek voltunk. A
legveszélyesebb drog volt, ugyanakkor a nagybetűs szabadság maga. És senki nem
beszélt nekünk a veszélyeiről. Ráadásul az idoljaink is mind drogoztak: David
Bowie, Lou Reed, a Warhol Factory-sek, a punkok, a New Wave.
Nagyon sok jelenet
koncentrál a ’80-as évekre.
Mert ott vannak
Salvador igazi gyökerei. Ettől lesz később az, aki.
Mára szokás lett a
Movida és az ellenkultúra jelentőségének megkérdőjelezése.
Én meg örülök, hogy részese
lehettem. Büszke vagyok az akkori filmjeimre és a féktelen kicsapongásokra, amikkel
egy diktatúrát hagytunk magunk mögött. Hihetetlen szerencse, hogy pont akkor lehettem
fiatal, amikor az élet minden területén addig elképzelhetetlen szabadságot
élhettünk meg, nem csak a szólás-, de a szexualitás – és a gondolat szabadságát
is.
Több akkori filmjében
– mint a Kika, Kötözz meg … – sűrűn
előfordult nyílt szexuális erőszak, megalázás. Leforgatná ezeket ma is?
Leforgatnám, de komoly
forgalmazási gondjaim lennének. Abszolút feminizmus-párti vagyok, de a
vadhajtásaival vigyázni kell, nehogy a legrosszabb fajta cenzúrához: öncenzúrához
vezessenek, mert ez megfojtja a kreativitást. A mozgalom hatalmas eredményeket
ért el, és azt hiszem, nekünk, férfiaknak át kell gondolnunk a szerepünket, újra
kell definiálnunk magunkat. Nem a két nem közötti háborúskodásra gondolok, pont
az ellenkezőjére.
Úgy tekint a
filmjeire, mint a spanyol társadalmi fejlődés kordokumentumaira?
Jó érzés, hogy a
’80-as években felvetett témák közül már sok teljesen beépült a hétköznapokba, mint
például a szexuális irányultság sokféleségének elfogadása, de ennél még fontosabb
volt az attitüdök megváltozása, ahogy egy egész ország megszűnt félni. Mostanában
sokszor felteszik a kérdést, vajon ma előállhatnék-e egy olyan filmmel, mint az Áldott
mélység volt? Ez önmagában jelzi,
hogy olyan országban élünk, ahol a szólás szabadsága ma nagyobb veszélyben van,
mint 40 éve.
És ami a demokráciát
illeti?
Mint minden
honfitársamat, engem is elborzasztott a gyűlölködésnek és a gyalázkodásnak az a
szintje, amit a politikusaink a képviseletünkre hivatkozva megengedtek
maguknak. De a választások után fellélegeztem. Előtte már rá sem ismertem arra
az országra, amiért korábban mindnyájan annyi mindent tettünk. Az eredmény arra
utal, hogy mégiscsak létezik az általam ismert, szeretett demokratikus Spanyolország.
Új filmje nézőinek
óhatatlanul eszébe jutnak majd más rendezők alkotói folyamatot vizsgáló filmjei,
mint Woody Allentől a Csillagporos emlékek ( 1980), Truffaut Amerikai éjszakája (1973) illetve Fellini 8 és ½-je (1963).
Sok film szól rendezők
alkotói válságáról. De van egy, amihez nagyon erősen kötődik a Fájdalom és dicsőség. Ez pedig Iván
Zulueta Extázisa, és nem annyira a
heroin miatt, hanem mert mindkét filmen átüt a filmkészítés vámpír-természete,
ahogy felfal, bekebelez, leigáz, ahogy rajta kívül nem marad(hat) semmi. Minden
eltörpül. Amíg el nem kezdtem forgatni, nem is tudtam erről a párhuzamról. És
hát mindkettőben ott van a drog hatására a gyermekkorig visszanyúló idő, annak
emlékezete.
Nosztalgikussá vált?
Életemben először 50
évesen, a Rossz nevelés-sel néztem vissza
a múltba, amivel gyermekkorom legrosszabb emlékét meséltem el. A Visszatérés-sel a legjobbat. Ez a
mostani más emlékekről, meg a jelenemről szól. Arról, hogyan élek, hogyan
dolgozom. Azt hiszem, ezzel alaposan kimerítettem saját emlékeimet és életemet,
a következő filmem más irányt vesz majd.
A munka abszolút
főszereplője Antonio Banderas.
Lélegzetelállító. Ez
élete legjobb alakítása. Fiatalon zsigeri volt, a puszta jelenlétével mindent
vitt. Itt más. Érettebb, …..és túl van három szívműtéten. Nem változott meg,
ugyanolyan életerős, vidám, mint annak előtte, de látom az arcán a tudást, hogy
akár meg is halhatott volna. Más regiszterben, finom, apró gesztusokkal
dolgozik. Lenyűgöző.
A Fájdalom
és dicsőség másik fontos szereplője a
magány.
Igen, az alkotás
magánya. És egy másfajta is: a saját család, a gyerekek és – bizonyos
helyzetekben – a barátok hiánya.
Visszavágyik
fiatalkorába?
Az életem tiltások
sorozatává vált, és nagyon vágyom a fiatalkor energiájára. Nem nosztalgia. Pont
olyan éjszakákat szeretnék, mint ’82-ben. Majdnem 70 vagyok és azt hihetnénk,
ilyenkor már mások az ember szükségletei. Csakhogy ez nem igaz. Sosem vagyunk
párhuzamban az életkorunkkal. Elfogadtam ezt, dolgozom és élek, ahogy tudok, de
nem szeretem a mostani életemet. Utat kell találnom hozzá: ezen vagyok.
Ijesztő az időskor az
Ön számára?
Nagyon. Nem leszek jó
öregember. Van, aki felkészült rá, én nem. Philip Roth-tal értek egyet, aki
szerint az öregkor nem nemes harc, inkább nemtelen ütközet.
Mikor érzi magát a
legszabadabbnak?
Amikor írok és forgatok.
És mikor a
legfelszabadultabb?
Ha jól sikerült a
filmem.
Ezek szerint film és
élet egy és ugyanaz?
Igen. És ez
borzasztó. Mert mindig csinálhatsz egy újabb filmet. Már előző filmem forgatása
közben is, amíg dolgoztam, megszűnt bennem a fájdalom és félelem. Amikor készen
lettem: visszajött.
Úgy értsem, hogy a
filmkészítés az Ön számára gyógyír?
De nem úgy, hogy a
film fontos az életemben, hanem úgy, hogy a film: az életem. Ezt átvittem Salvador
alakjába is. Ezt. Meg az idő múlása feletti félelmemet.
Filmje happy enddel zárul.
Meg kellett mentenem
Antoniót, mert úgy éreztem, azzal magamat is megmentem. És van jobb módja a
megváltásnak, mint egy reményt adó happy end?
www.fotogramas.es
/ www.okdiario.com
Bácsvári
Kornélia fordítása
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 08-10. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14202 |