Kovács Gellért
Annabelle Comes Home – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Gary Dauberman. Kép: Michael Burgess. Zene: Jospeh Bishara. Szereplők: Mckenna Grace (Judy), Madison Iseman (Mary Ellen), Katie Sarifie (Daniela), Michael Cimino (Bob). Gyártó: New Line Cinema / Atomic Monster. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 106 perc.
Az immáron hét mozifilmet számláló Démonok között-franchise
legnépszerűbb mumusával van egy alapvető probléma: kicsit sem félelmetes. A
vonásai alapján jócskán túlkorosnak tűnő hajasbabának az arcára van írva, hogy
benne lakik a gonosz – így hát, szemben az igazival, amely egy valóban aranyos
rongybaba (mai napig a horrorszéria szellemvadász-hősei, Ed és Lorraine Warren őrizik több más megszálltnak vélt
tárggyal egyetemben), a filmbeli Annabelle-ről aligha lehet elhinni, hogy
egyszer, régen, valóban ölelte szerető gyerekkéz. Ez akkor is igaz, ha az
alkotók nem csak a karakter különálló filmjeiben, de az univerzummá bővített
sorozat további részeiben is gondoskodtak arról, hogy a babának aprólékosan
tárgyalt múltja, jelene, és persze jövője legyen.
Gary Dauberman filmje a Démonok között első része
előtt indítja a cselekményt, majd átugorjuk a 1971-ben játszódó nyitófilm
eseményeit: azt láthatjuk bő száz percben, ahogy a vitrinből szabadulni vágyó
Annabelle, kihasználva a felnőttek távollétét, kamaszokat manipulálva igyekszik
a borzalmak házává változtatni a Warren rezidenciát. Pontosabban egy könnyedebb
hangvételű tinihorrorrá, amely megadva magát
a trendnek, egészen értékelhető teljesítményt mutatva áll be abba a sorba, ahol
a hetvenes-nyolcvanas évek hasonló zsánerfilmjeinek rajongóból alkotóvá
avanzsált megidézői sorakoznak.
Az Annabelle 3 már meg sem próbál igazán ijesztő
lenni: beéri a lustán alkalmazott suspense-dramaturgiával, a tisztességesen
helytálló fiatal szereplőket felöltözteti retróruhákba, és a kamerát legalább
annyiszor pihenteti a hollywoodi igényességgel megteremtett tárgyi környezeten,
mint ahányszor saját franchise-ából és filmklasszikusokból idézget. A néző
pedig, vérmérséklettől és ízléstől függően értékelheti azt a tényt, hogy olyan
horrorfilmet látott, amelyben a főszereplők egyetlen pillanatig sem forogtak
valódi életveszélyben.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 58-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14191 |