Vajda Judit
Curiosa – francia, 2018. Rendezte: Lou Jeunet. Írta:
Raphaelle Desplechin és Lou Jeunet. Kép: Simon Roca. Zene: Arnaud Rebotini.
Szereplők: Noémie Merlant (Marie), Niels Schneider (Pierre), Benjamin Lavernhe
(Henri), Camélia Jordana (Zohra). Gyártó: Curiosa Films / Memento Films.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 107 perc.
A Marie de Régnier író-költő és Pierre Louÿs költő
viszonyát a felek levelezése, az általuk írt versek és a románc folyamán a
nőről készült erotikus fotók alapján elmesélő Pajzán kíváncsiság lehetett volna izgalmas vitairat arról, milyen
lehetőségei voltak egy értelmiségi családban nevelkedett nőnek a „belle époque”
idején Párizsban, illetve hogy mennyire tekinthető feminista ikonnak egy olyan
nő, aki szülői nyomásra a vagyon kedvéért érdekházasságot köt, és aki irodalmi
körökben ugyanannyira ismert neves szeretőiről, mint saját munkásságáról.
Ehelyett a film csupán kilúgozott, mondanivalójától megfosztott, urbánus
verziója a Lady Chatterley szeretőjének,
ami szexi retróképeslapokra redukálva ismerteti egy szerelem történetét.
Pedig az alapsztoriban lett volna muníció, hiszen a Pajzán kíváncsiságban (eleinte)
bátortalan, elnyomott kislányként feltűnő Marie a Pierre-rel való, elsősorban a
testiségre épülő kapcsolat után odáig fejlődött, hogy – a filmben unalmasnak
ábrázolt férje mellett – szeretők sorát tartotta, ezenkívül leszbikus viszonyokba is bonyolódott, miközben kora leginkább elismert női
szerzője volt, mind a kritikusok, mind a közönség körében. Marie de Régnier
élettörténetét azonban még a Wikipedián is izgalmasabb elolvasni, mint ahogy a Pajzán kíváncsiságban megjelenik, az
unalom mellett pedig a szinte végig szobabelsőkben bonyolódó, elektronikus
zenével aláfestett kosztümös dráma még mesterkéltségével is büntet. A
férfikézben tartott kamerával készült erotikus és szoftpornó fotók születése
mentén fejlődő cselekményt ráadásul abszolút a férfitekintet uralja – annak
ellenére, hogy a lehetőség itt is adódott volna a helyzet megfordítására,
hiszen a sztori egy pontján a főhősnő is kézbe veszi a fényképezőgépet.
Mindebben pedig az a legszomorúbb, hogy a Pajzán
kíváncsiságot egy nő, Lou Jeunet írta és rendezte.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/07 54-55. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14170 |