Huber Zoltán
A könnyed kis flört
négy évad alatt komoly szerelemmé érett.
Súlytalan, egyetlen
felvonásos limonádénak indult a köztévé tinisorozata, hogy öt évvel később az
egyik legjobb kortárs magyar szériaként érjen véget. Az első évad elnagyolt
figurái és vattacukros szerelmi civódásai a gulyáskommunizmusból velünk maradt
lángosos-vízibiciklis tóparti romantikával keverve tisztes nézettséget hoztak, az
egynyárinak szánt kaland így folytatódhatott és egyre tartalmasabbá válhatott.
A Kovács M. András
írta és Dyga Zsombor rendezte kedves és ártalmatlan produkciót a második
évadtól Zomborácz Virág jegyzi, aki fokozatosan a saját képére formálta az
eredeti koncepciót. Nemcsak a balatoni nyarak hamiskás mítoszát és a szappanoperás
műfaji megoldásokat kezelte egészséges öniróniával, de izgalmas karakterekkel és
hiánypótló témákkal gazdagította az egyre komplexebb történetet.
Az Egynyári kaland a második évadtól kezdve
nagyon határozottan elutasítja a bugyuta tinicsajos sztereotípiákat és nagyon alaposan
kidolgozott női figurákat vonultat fel. Akad itt öntörvényű különc,
függőségeivel küzdő, bizonytalan vadóc vagy a saját vágyaival nehezen
szembenéző építész. Annak persze, hogy a lányok egytől-egyig önálló,
ellentmondásokkal teli egyéniségek, teljesen természetesnek kellene lennie. Sajnos
azonban az Egynyári kaland árnyalt,
éppen ezért kimondottan vagány figurái még mindig kivételnek számítanak.
A sorozat tudatosan megy
szembe az uralkodó mintákkal, mégsem esik túlzásokba. A fordulatos
cselekményben hol a fiúk csábítják el a lányokat, hol fordítva. A személyes és
szakmai konfliktusok nemek szerinti eloszlása kiegyensúlyozott, a tétova döntések
mindig a karakterek jellemvonásaiból fakadnak. A fiatal magyar színészek,
különösen Schmidt Sára, Walters Lili és Piti Emőke rendkívül hitelesek a
szerepeikben.
Nemcsak a csajok, de
a srácok is érzékenyek és bizonytalanok, illetve ők is folyamatosan reagálnak
az uralkodó társadalmi elvárásokra. A szereplők rendszeresen szóvá teszik, ha a
nemi szerepekhez tapadó kliséket és rítusokat kérnek rajtuk számon. A maszkulin
külsejű srác nem ért az autókhoz, ahogyan a barátnője sem helyezi a karrierje
elé a párkapcsolatát.
A harmadik és
negyedik évadban a Balaton már inkább csak jelzésszerűen bukkan fel és inkább a
fővárosi helyszínek dominálnak. Az alkotók már csak a személyes érintettségük
okán is jobban érzik Budapestet és erőlködés nélkül varázsolják a szereplők
köré a városi környezetet. A jól megírt karakterek és az életszagú helyszínek
együttes következményeként a párkapcsolati zűrök közé igen aktuális és fontos
kérdések ékelődnek, általában ironikus vagy groteszk formában.
A munkahelyeken
rendre szembesülhetünk szexuális zaklatásokat bőven kimerítő esetekkel, ezek
mégsem drámai események, az elkövetők inkább szánalmasak. Hasonló telitalálat a
legénybúcsú vagy az egyetemi ivászat intézményét kifigurázó epizódok, de többek
között a túlzott egészségmánia, a PUA-mozgalom vagy a hivatali bürokrácia is
megkapja a magáét.
Az Egynyári kaland humora parodisztikus,
szabadszájú és imponálóan cinikus. A lányok és a fiúk ambíciózusak és
öntudatosak, nyíltan beszélnek a vágyaikról és a félelmeikről. Az önfejű,
impulzív karakterek és a szertelenül kacskaringózó mellékszálak gyakran
meghökkentőek, így minden epizódban számos jótékony meglepetés vár a nézőre.
Figyelemreméltó az
is, ahogyan az alkotók a tinisorozatos formához viszonyulnak. Zomborácz Virág
úgy használja a „fiatalok-nyár-szerelem” kötelező paneleit, hogy rendre ki is
forgatja azokat. Nemcsak a váratlan epizódok és ellipszisek frissítik fel a
kliséket, de a mellékszereplőkkel vagy az érzelmi bonyodalmak feloldásával a sorozat
néha az abszurditás határáig merészkedik.
A merészebb poénok,
az állandó önreflexió és az egészséges irónia ellenére a kialakuló kapcsolatok
mégis realisztikusak. Zomborácz szerzői kézjegyei, a finom összekacsintások nem
válnak el élesen az elsődleges
célközönséget kiszolgáló direktebb megoldásoktól. A különböző rétegek szépen ötvöződnek,
az Egynyári kaland így azoknak is
tartogat érdekességeket, akiket egyébként nem hoz lázba egy szórakoztató
balatoni sorozat.
Egynyári
kaland – magyar
tévésorozat, 2015-2019. Rendezte: Zomborácz
Virág, Dyga Zsombor, Akar Péter. Írta: Kovács M. András, Zomborácz Virág. Kép:
Marosi Gábor, Somogyvári Gergő. Zene: Balázs Ádám. Szereplők: Schmidt Sára,
Walters Lili, Piti Emőke, Dobos Evelin, Döbrösi Laura, Vecsei H. Miklós, Rubóczki
Márkó, Héricz Patrik, Király Dániel, Fehér Balázs Benő, Szalay Bence. 26x52
perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/07 50-51. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14157 |